ROZHOVOR Šikana v práci je často jen snaha odsunout nepříjemnou pravdu

Posměch na poradách, urážky, shazování dosavadní práce. Tímto způsobem se projevuje mobbing- šikana na pracovišti. Proč se někdy lidé v práci chovají jako malé děti a jak se šikaně bránit? Na to v rozhovoru pro portál Jobs.cz odpovídá osobnostní kouč a konzultant managementu Petr Pražák.

Petr Prazak

↑ Kouč a konzultant Petr Pražák.

Jobs.cz: Proč se někdy lidé v práci chovají jako malé děti a mají zapotřebí šikanovat ostatní?

Mobbing může být jeden ze způsobů, kterým tým vytěsňuje některé nežádoucí členy. Když pracuji s týmy a společně řešíme jejich problémy, nejdůležitější informace často zjistíme, když se začneme dozvídat více o „černých ovcích“ a „obětních beráncích“, tedy neoblíbených, perzekvovaných a „odejitých“ členech týmu. Ti často představovali vlastnosti a hodnoty, které v týmu z některého důvodu nechtěly být viděny, protože narušovaly týmovou zónu komfortu. Psychologicky bychom mohli říci, že tým na tyto osoby promítal svůj stín. Tyto stínové vlastnosti nemusí být jen negativní, pouze se na ně raději nechceme dívat. Může to být například snaha upozornit na neetické jednání nebo odvaha rozporovat status quo.

Jobs.cz: Pokud se v týmu objeví mobbing, čí je to chyba? Manažera, že nedokázal vybudovat a ohlídat dobré vztahy v týmu?

Firemní kultura má dvě základní orientace – na výkon a na vztahy. Můžeme hovořit o kultuře Ostrých hochů, kde je na prvním místě výkonnost. Tato kultura je hodně postavena na vzájemné konkurenci. Naproti tomu v kultuře Mašliček jsou primární harmonické mezilidské vztahy a o výkon zase tak moc nejde. Ideálem je, pokud se manažerovi podaří propojit obě tyto orientace. To, jaké hodnoty a jakou firemní kulturu šéf podporuje a jak se sám chová, výrazně ovlivňuje kvalitu vztahů na pracovišti.

Jobs.cz: Jak se má chovat nováček, který nastupuje do již vybudovaného a usazeného týmu nebo oddělení? Jak se má chovat, aby co nejlépe zapadl?

Každý tým si vytváří svá týmová pravidla a normy. Mohou se týkat způsobu komunikace, míry pracovního nasazení, rozhodování a podobně. Tyto normy ani nemusí být přímo vysloveny, přesto je všichni znají a řídi se jimi. Dobrou metodou pro začátek v nové práci může být hra na kulturního antropologa na návštěvě v exotickém kmeni. To znamená pozorovat a všímat si, co se v týmu děje a jak to na mne působí, nevytvářet si příliš rychlé soudy a alespoň ze začátku nezasahovat do místních zvyklostí. Na změny je čas ve chvíli, kdy budete skutečně přijati za člena kmene, tedy týmu.

Jobs.cz: Jakým chováním si nový zaměstnanec může ostatní kolegy popudit proti sobě?

Dobrým způsobem, jak proti sobě všechny poštvat, je kritizovat vše, co vidím, prohlašovat, že v předchozím zaměstnání jsme to dělali lépe a od začátku pracovat výrazně rychleji a lépe než ostatní.

Jobs.cz: Potřebu šikanovat své podřízené mají i někteří šéfové, pak mluvíme o bossingu. Proč to někteří manažeři dělají? Je za tím nedostatek sebevědomí? Nebo toto chování můžeme přičíst spíše těm, kteří mají nějakou poruchu osobnosti?

To, co někdo popisuje jako bossing, by mnozí z nás definovali jako běžné pracovní vztahy. Zda toto chování vnímáme jako bossing, záleží na intenzitě takového jednání a také na citlivosti a reakci toho, koho se týká. Bossing může mít různé příčiny. Někteří manažeři mají pocit, že nejlepší způsob motivace zaměstnanců je špička jejich boty a vyvíjejí na své podřízené tlak, aby zvýšili výkon. Často to souvisí s celkovou firemní kulturou a šíří se to kaskádovitě odshora dolů. V některých případech stojí za bossingem racionální, i když ne zrovna etická strategie jak se zbavit někoho v týmu bez nutnosti platit mu odstupné. A v určitých případech jde skutečně o patologické potěšení z používání moci u lidí s psychopatickými rysy osobnosti. Na druhé straně je známo, že pronásledovatel potřebuje vhodnou oběť. Pokud se tedy někomu stává, že na různých pracovištích hraje opakovaně roli oběti, může jít rovněž o osobnostní problém, který si zaslouží reflexi třeba za pomoci psychoterapeuta.

Jobs.cz: Může se zaměstnanec proti projevům bossingu bránit i jinak, než výpovědí?

Nesoulad s nadřízeným bývá bohužel jedním z nejčastějších důvodů odchodu ze zaměstnání. Jde-li o exces v chování některého člověka ve firmě s jinak otevřenou a pozitivní kulturou, je jistá šance, že se situace vyřeší ku prospěchu zaměstnance. V rozhodování, jaké kroky podniknout, je důležité také to, zda se v hiearchii nad tímto „zlým šéfem“ nachází někdo, ke komu cítíte důvěru. Vhodná adresa, kde lze požádat o radu, může být oddělení lidských zdrojů, které by případně mělo pomoci v řešení podobných konfliktů.

PROFIL: Petr Pražák

Oblasti osobního rozvoje se věnuje již od roku 1992. Působí jako kouč a konzultant managementu, věnuje se výcviku koučů, životnímu koučinku a psychoterapii zaměřené na uvolnění osobního potenciálu a nalezení smysluplného životního příběhu.  Je členem Evropské asociace gestalt terapeutů a Mezinárodní federace koučů.

Jana Machálková, Jobs.cz

Další články k tématu

Většina firem blokuje Facebook, Twitter a bulvár

Tři z pěti firem svým zaměstnancům omezují přístup k internetu, zjistil nedávný průzkum společnosti Outsourcing Solution. Šéfům nejvíce vadí pornografické stránky, dále Facebook, Twitter a bulvární servery. Některé firmy blokují přístup k síti jen vybraným profesím – například účetním nebo sekretářkám. Erotika, Facebook a bulvár ne Volný přístup k internetu v pracovní době není vůbec samozřejmý. Podle průzkumu společnosti Outsourcing … číst více

Jak vyjít s problémovým šéfem

Typologie šéfů, na které můžete narazit v práci, je skoro nekonečná. Připravili jsme pro vás atlas těch, s nimiž se můžete potkat nejčastěji. Co přesně lze od Narcise, Manipulátora, Soutěživce, Workoholika a Zbabělce čekat? Radí psycholožka Zdeňka Židková. Šéf Narcista Jeho charakteristický znak: nesnese jakoukoliv připomínku ke své práci a bude trestat. Narcističtí šéfové mohou být charismatičtí vizionáři, … číst více

Kritika v práci: Jak si problémy vyjasnit bez hádek

Zpětná vazba není jen výsadou manažerů. Umění pochválit nebo naopak kritizovat bez zbytečných hádek se hodí každému. Efektivní komunikace se řadí mezi základní manažerské kurzy, které můžete nově hledat na Jobs.cz. Jsou užitečné i pro ty, kteří v šéfovském křesle zrovna nesedí. Představte si následující situaci. Šéf dostává od svého podřízeného pravidelně práci pozdě. Myslí si … číst více

Kamarádit na Facebooku se šéfem? Pro třetinu mladých běžná věc

Personalisté se při výběru nového zaměstnance nechtějí spálit. Informace o vás se snaží získat nejen ze životopisu, motivačního dopisu a doporučení bývalých kolegů. Stále častěji je doplňují tím nejjednodušším způsobem – prostě si vás najdou na internetu. Zajímavé přitom je, že s dotazem na své příspěvky na sociálních sítích se během pracovního pohovoru setkalo jen pět … číst více