Reportáž: Jak trénovat na pracovní pohovor a konečně uspět

Přijímací pohovory do nového zaměstnání jsou čím dál náročnější. Předčit desítky konkurentů se v leckterých firmách rovná skoro výhře v loterii. Proto není od věci si pohovor vyzkoušet nanečisto a dostat k tomu užitečnou zpětnou vazbu. Kurz Jak uspět u výběrového řízení testovala naše spolupracovnice Jana Benešovská. Co se naučila, popisuje v následující reportáži.

shutterstock_143493292

↑ Jsem dost nervozní, a vy? Pracovní pohovor patří ke stresujícím okamžikům.

Každé odmítnutí bere sílu

„Děkujeme za účast ve výběrovém řízení, ale dali jsme přednost jinému kandidátovi .“ Kolikrát jste za dobu, co si hledáte zaměstnání, slyšeli v různých obměnách tutéž větu? Jasnou odpověď, proč vás nevzali, vám přitom nikdo nesdělí. Bohužel ji často nedostanete, ani když se odvážíte zeptat. Pokud stejnou zamítavou reakci dostanete několikrát po sobě, člověk snadno propadne pocitu, že je k ničemu. Tím spíš, když na internetu se to hemží návody, jak správně zapůsobit a co říkat, takže celý pracovní pohovor vypadá jasný jako facka.

Jak konečně uspět?

Opak je pravdou, zjistily lektorky a koučky Eva Marková a Dana Kodešová. A protože praxi nic nenahradí, vytvořily kurz s názvem Jak uspět u výběrového řízení.  V něm si celý proces pracovního pohovoru můžete vyzkoušet nanečisto. Zpětnou vazbu dostanete nejen od profesionálů, ale i od budoucích možných konkurentů. Lektorky vám také zhodnotí životopis a motivační dopis. Kurz trvá čtyři hodiny a stojí  1.190 Kč bez DPH.

Plus: pro lektorky nejsem jen číslo v tabulce

Co od samého začátku hodnotím mimořádně pozitivně, že pro lektorky nejsem číslo v excelovské tabulce nebo jméno z e-mailu, ale člověk, kterému telefonicky potvrdí přihlášení a datum konání kurzu. Každý, kdo má zájem, může poslat v předstihu životopis a motivační dopis – to pokud stojí o jejich zhodnocení a zhruba desetiminutovou individuální konzultaci v závěru kurzu. Žádné údaje z životopisu se nikde nezveřejňují.

Zajímavý mix spoluúčastníků

Začíná se krátkým představením s uvedením důvodu, který nás na kurz přivádí. Těžko skrývám překvapení, že kolem mne sedí dobře vzdělaní inteligentní lidé, kteří jistě nemají problém zanechat slušný první dojem nebo nastudovat informace o firmě, do níž by rádi nastoupili. „Tady tedy problém nebude,“ říkám si. Přišli sem dva muži, kteří práci aktivně hledají a nenacházejí, žena uvažující po mnoha letech o změně, ovšem bez jakýchkoliv zkušeností s pracovními pohovory a studentka posledního ročníku vysoké školy, která by se ráda připravila na realitu pracovního trhu.

Žádné zapisování teoretických pouček

Po úvodních formalitách se začíná zostra: žádné powerpointové prezentace, žádné zdlouhavé zapisování „jak by se to správně mělo“. Každý z uchazečů si sedne na židli naproti lektorkám, vybere pracovní pozici, kterou by rád získal, a od té chvíle mu stopky odpočítávají tři minuty. Během nich má jednoduchý úkol: představit sám sebe. Je to málo času? Moc?

Důležité je zaujmout už během minuty

„Realita je taková, že ve většině firem víc času na úvod rozhodně nedostanete. Spíš to bývá kolem jedné minuty,” upozorňuje Eva Marková. Zatímco my ostatní sledujeme a zapisujeme, co se nám na dotyčném líbí a co hodnotíme negativně, přeruší lektorka uchazeče čas od času otázkou, na kterou je třeba rychle reagovat. „Co je vaše silná stránka?“, „Kde se vidíte za pět let?“, „Můžeme nám detailněji popsat, v čem spočívala vaše účast na projektu?“ a podobně. Improvizace je zrádná disciplína a pár minut se najednou ukazuje jako hodně málo na to najít vhodná slova. Nejčastější chyby? Vyjadřujeme se příliš komplikovaně, opakujeme klišé z návodů na internetu, jsme příliš uzavření do sebe nebo naopak příliš familiární, takže si nedáváme pozor, když se nám u vysvětlování nohy najednou rozjedou do hospodského posedu nebo se drbeme na hlavě tak výrazně, až to personalistu irituje. Drobnosti, řeknete si, ale právě ty se u pohovoru hodnotí.

shutterstock_138693455

↑ Kruté stopky. Na pohovoru dostanete na úvodní představení třeba jen jednu minutu. Zvládnete během ní vzbudit ten správný dojem? Nebo spíš náhodně kladete slova za sebe?

Osobnější otázky? Problém

Co se vzdělání a zkušeností týká, obojího mají moji spolukurzisté dostatek. Co jim naopak chybí, je umět se správně prezentovat. To se negativně projevuje zejména při otázkách, které cílí přímo na člověka, například: „Kterou svou vlastností můžete přispět firmě? Jaké máte koníčky?“ „Koníčky. No zajímám se o technologie, kterým se věnuju v práci.“ Nebo: „Čtu… Trochu sport a tak.“ Někdo mlčí zcela. Žádný div, že když se personalistům totéž opakuje patnáctkrát během dne, přestávají vnímat a kandidát jim splývá s těmi, kteří přišli před ním nebo dorazí po něm.

Dobrý manažer je taky člověk

Otázka, jak prezentovat sám sebe nebo nakolik mluvit o svých koníčcích, vzbudí bouřlivou diskuzi. Jsou mezi námi zastánci toho, že šéf chce vidět primárně vzdělaného a zkušeného pracanta, ne-li rovnou dříče či workoholika a osobní život dotyčného ho nezajímá. A jsou tu tací, kteří si myslí, že i sebelepší manažer je jen člověk, který tu a tam potřebuje prohodit pár vět na rámec pracovních povinností. Lektorky potvrzují spíš druhou teorii. „Každopádně by se člověk neměl do ničeho stylizovat. Největší chybou je odpovídat na otázky u pohovoru podle toho, co si myslíte, že by personalisté chtěli slyšet. Nepřirozenost se rychle pozná,“ vysvětluje Eva Marková.

Mlčení není chyba

Od hodnocení si následně všichni společně odvozujeme i teorii: je lepší mluvit stručně a k věci, není chyba mlčet, negativa zmiňujeme na závěr spíš okrajově, než abychom jimi začínali. Když se máme představit, začínáme tím, kdo jsme, nikoliv informacemi o tom, proč přicházíme a co můžeme firmě nabídnout. Řadu těchto informací už se ostatně personalisté dočetli v motivačním dopise.

Připravte se na assessment centrum

Protože u řady firem dnes výběrové řízení sestává i z tzv. assessment centra (AC), zkoušíme si ve druhé části kurzu i něco na tento způsob. Konkrétně vybíráme z široké nabídky obrázků jeden, který nejlépe charakterizuje každého z nás v přítomnosti a následně takový, který vypovídá o naší ideální budoucnosti. Obojí si pak musíme umět patřičně obhájit, což se částečně váže k pohovoru v první části. Člověk se nestačí divit, jak málo stačí, aby personalisté pomocí jednoduchého obrázku a jeho krátké obhajoby odhalili, nakolik jste byli sami sebou nebo lhali.

Lepší než trénink před zrcadlem

Ale abychom si to shrnuli: kurz Jak uspět u výběrového řízení nabízí skutečně hodně hlavně z toho důvodu, že máte možnost vyzkoušet si vše na nanečisto a bez stresu. Na rozdíl od tréninku doma před zrcadlem dostanete zpětnou vazbu na pozitiva i negativa a snadno se tak dozvíte, na čem můžete zapracovat a co a jak případně vylepšovat. A upřímně, co je v dnešní hektické době cennější než právě tyto informace?

Jana Benešovská

5 rad jak uspět u výběrového řízení

1. Buďte sami sebou.

2. Na otázky odpovídejte stručně, ale nikoliv jedním slovem. Není dobré se zdlouhavě a obšírně „vykecávat“. Pozorně poslouchejte otázku a držte se jí.

3. Gesta a postavení těla o vás řeknou hodně. Personalisté z nich často poznají vaše rozpoložení i povahu. Na židli se nekrčte, nebuďte přehnaně ležérní, ale ani strnulí. Seďte uvolněně a vzpřímeně.

4. Usmívejte se. Pokud možno nekřečovitě.

5. Při prezentaci sebe sama nebuďte zbytečně skromní, ale ani vychloubační. Vyvarujte se klišé vyčtených z návodů na úspěchy. Používá je příliš mnoho lidí na to, aby vám přinesly úspěch.

Další články k tématu

7 firem s pohodovými kancelářemi. Právě teď hledají lidi!

Sníte o práci v Googlu nebo Facebooku a jejich prostorách plných klouzaček, koloběžek, našlapaných firemních posiloven a občerstvení zdarma? Za pohodovým pracovním prostředím nemusíte daleko. Vytipovali jsme pro vás sedm firem, do kterých se budete opravdu těšit. A dobrá zpráva – většina z nich právě někoho hledá! » 4 minuty čtení « Firemní knihovna v … číst více

5 pozic pro ty, kteří rádi píšou

Tenhle odstavec může mít deset vět, ale to podstatné sdělí i ve dvou. Podívejte se na právě otevřené pozice, kde uplatníte svůj talent na psaní. » 1 minuta čtení « ↑ Najděte si na Jobs.cz práci, která vás bude bavit. 1. Jihlava: Copywriter píšící o bydlení Psavce teď zaměstná třeba PR agentura Dendrit Consulting, která … číst více

Jak si v práci vyjednáte víc času na rodinu

Možná i vy jste v práci každý den do večera a svoje vlastní děti málem nevidíte. Jenže ono to tak být nemusí – a nemá. Nechte se inspirovat lidmi, kterým se podařilo zařídit si lepší rovnováhu mezi rodinným a pracovním životem. « 3 minuty čtení » ↑ Dětství uteče strašně rychle. Abyste si jednou nevyčítali, … číst více

3 otázky o práci, které si položte pod stromečkem

Rozhodnutí o změně práce může přijít klidně pod stromečkem. Konec roku nemusí být jen o vánočním kapru, cukroví a punči. Je to také doba pro osobní zastavení, zhodnocení úspěšnosti a spokojenosti v uplynulém roce. A to i z pohledu kariéry. Položit si můžete třeba tyto čtyři otázky: 1. Má to smysl? Právě ke konci roku si zhodnoťte, … číst více