Přihlásit

Proč neodcházet „hlasitě“? Loud quitting je nevýhodný pro obě strany

9. 8. 2024 · Inspirace

Rozmáhá se nám tady takový nešvar – hlasitý odchod z firmy neboli loud quitting. Je to situace, kdy odcházející zaměstnanec za sebou práskne dveřmi tak, aby to všichni slyšeli. Nejen ve firmě samotné, ale i mimo ni, takže zásobuje o svém odchodu a jeho důvodech sociální sítě, a tím své profesní i soukromé okolí. Proč a jak takové situaci předcházet?

Zatímco během tichého odcházení (quiet qiuitting) pracuje zaměstnanec jen do výše svého platu, při hlasitém ukončení spolupráce se zaměstnavatelem dává odcházející pracovník nezřídka veřejně najevo, v čem ho zaměstnavatel zklamal a jaké pocity si z toho odnáší. Přičemž se nedrží zpátky. Na mušku si může brát šéfa, vedení, kolegy, ale i jednotlivé projekty a strategii firmy. A občas dojde na ostrá slova i z druhé strany.

Je tu teorie

Nepomlouvat minulého zaměstnavatele je rada, která se doporučuje tak nějak univerzálně. Hlasitý odchod je přitom v přímém rozporu s tímto doporučením, ke kterému jsou určité důvody: Jednak je zde otázka etiky – haněný subjekt, ať už jsou to jednotlivci nebo celá organizace, se většinou nemohou nařčením ve stejném rozsahu bránit. A v málokterém konfliktu je pravda čistě na jedné straně.

A za druhé – zaměstnanec vylévající si hlasitě srdce nebude působit pro další zaměstnavatele zrovna přitažlivě. Co když ho v nové firmě také někdo nebo něco rozzlobí? Pak se nejspíš opět nebude ve zveřejňování své nespokojenosti držet zpátky.

A je tu praxe

Jenže nic není jen černé nebo bílé. Málokdo se uchýlí k očerňování svého zaměstnavatele bez vážné příčiny. Většina lidí k němu sáhne ve chvíli, kdy se cítí v koncích a kdy má pocit, že už vyčerpal všechny možnosti, jak se s firmou dohodnout.

Bývá to situace, kdy za sebou mají obě strany několik drobnějších konfliktů, jež nedopadly zrovna ve prospěch zaměstnance. V pozadí může stát kde co, od bossingu či šikany ke stupňujícímu se tlaku na výsledky. Napětí plynoucí z takového nastavení jednoho dne vyhřezne na povrch formou veřejných stížností na firmu.

Může se za tím také skrývat snaha frustrovaného zaměstnance zpřetrhat všechna pouta s firmou, která ho zklamala a se kterou chce znemožnit další spolupráci právě šířením jejího špatného hodnocení. Zkrátka pálí za sebou mosty.

Prevence hlasitého odchodu

Hlasitý odchod je tedy vyhroceným výsledkem vztahu, který mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem přestal fungovat. To není stav výhodný ani pro jednu stranu. Lepší, než bouchat za sebou hlasitě dveřmi, je proto snažit se takové situaci předcházet. Jak?

  • Dříve, než někam nastoupíte, prověřte si pořádně zaměstnavatele. Zavolejte známým, kteří pro něj pracovali, a přeptejte se. Pokud je nemáte, podívejte se na atmoskop,cz, kde hodnotí firmy současní i bývalí zaměstnanci. Ti na konto zaměstnavatele píší svá pro a proti. Jestliže se v jejich recenzích často objevuje nějaká slabina, rozmyslete si, jestli jste ochotni toto mínus zaměstnavatele akceptovat.
  • Firmy se také liší svým založením, a tím i firemní kulturou. Někde dbají na work-life balance, jinde jedou spíš na výkon, který ale také umějí ocenit. Záleží, co vyhovuje zrovna vám.
  • Po cílech a náplni práce byste se měli co nejvíce pídit už při samotném pohovoru. Třeba zjistíte, že „postavit“ marketingové oddělení s jedním copywriterem a grafikem na půl úvazku není splnitelný cíl, který ale po vás bude někdo vyžadovat.
  • Jakožto zaměstnanci pečlivě zvažujte, jaké úkoly a projekty vezmete a jaké odmítnete. Jestliže naslibujete všechno všem, budete se brzy nejspíš hroutit. Je třeba pracovat „udržitelně“, tedy tak, abyste vydrželi v tomto pracovním tempu dlouhodobě, ideálně několik let.
  • Cítíte-li v práci s čímkoliv nespokojenost, řešte to včas. Nenechte si problém přerůst přes hlavu, ale informujte o něm nadřízeného. Ve správně fungující firmě by se vašimi požadavky měli zabývat. Alespoň nějaké řešení by mělo přijít během několika týdnů, u složitějších věcí nanejvýš měsíců.
  • Pokud se vašimi problémy nikdo nehodlá zabývat, nebo nápravu jen slibuje, ale bez výsledků, zvažte svoje setrvání ve firmě. A odejděte dřív, než vám bouchnou saze a budete chtít svůj problém vykřičet do světa.

Nejradši byste se stávající prací sekli, ale bojíte se hledat novou? Nemějte obavy a podívejte se na nabídky na Jobs.cz. Určitě tam pro vás něco máme.

 

 

 

 

 

Další články k tématu
Podobné články

6 tipů, jak v práci najít štěstí hned teď

Nečekejte, až vás šéf uznale poplácá po rameni nebo se vám povede něco „velkého”. Úspěch a radost můžete v práci prožívat každý den. Stačí, když si je uvědomíte a pojmenujete. Vychutnávat si pocit štěstí a naplnění pak bude mnohem snazší. » 3 minuty čtení « 1. Zapomeňte na: až jednou… Až budu vydělávat víc… Až …

Nahradí vás v práci roboti?

Již jsme si zvykli vídat roboty v továrních halách. Málokdo se obává, pokud mu má provést operaci přesný robot a většina lidí ocení, pokud za ně robot vyluxuje či uhněte těsto. Jak se ale tato nová průmyslová revoluce promítne do našich zaměstnání? » 3 minuty čtení « ↑ Děkujeme za životopis, ale vybrali jsme jiného robokandidáta. …

5 znamení: jak poznáte, že je čas změnit práci

Dobře odvedenou práci šéf přechází mlčením. Ubíjí vás rutina. V práci je podstav a manažer s hledáním náhrady nespěchá. Přečtěte si, jakých 5 znamení říká, že je čas změnit práci. » 2 minuty čtení « 1. Neslyšíte „díky“ Můžete skákat po hlavě, ale šéf vždy zavrčí maximálně: Ale jo, šlo to. Poděkování za dobře odvedenou …

Chaos, neplnění slibů a další věci, které nás v práci štvou

I když ale máte práci snů, najdou se věci, které vás můžou každý den štvát. Tak schválně, je to některá z těchto?  1. Nedostatek informací Je to opravdový paradox. Žijeme v době, kdy máme neomezené možnosti spolu komunikovat, ať jsme kdekoli. Přesto občas ztrácíme schopnost předávat si ty důležité informace ve správnou dobu. Informací je kolem nás …