V Česku teď žije 513 tisíc začínajících podnikatelů, zjistil Martin Lukeš z Vysoké školy ekonomické. Jako ekonom se podílí na mezinárodním výzkumu o podnikatelském prostředí. „Ukazuje se, že často uspějí až druhé v pořadí založené firmy,“ dává Martin Lukeš útěchu všem podnikatelům-nováčkům, kterým se jejich těžce opečovávaný byznys hroutí.
» 3 minuty čtení «

↑ Ekonom Martin Lukeš: „Podnikatelských příležitostí je u nás více, než si lidé myslí.” Foto: Tomáš Novák/týdeník Profit
Jobs.cz: V posledním výzkumu podnikatelského prostředí v ČR jste zjistili, že je zde daleko více podnikatelských příležitostí, než lidé využívají. V jaké oblasti tyto příležitosti jsou?
Lidé, kteří se na situaci dívají se zkušenostmi a nadhledem, logicky vidí více příležitostí, kterou mohou být „kdekoliv“. Za prvé v každém segmentu můžeme nabídnout lepší porozumění zákazníkům a byznys s přidanou hodnotou, ať už je to kadeřnictví nebo restaurace. Za druhé existují velké příležitostí na trzích, které teprve vznikají. Většinou jsou to věci spojené s novými technologiemi, aplikacemi a tak dále. Třetí skupina příležitostí souvisí s tím, že lidé dnes žijí lépe než před 10 lety. Bohatých obyvatel je poměrně dost a vyžadují pokročilejší služby, které u nás ještě tolik nejsou, ale třeba v Německu jsou běžné. Například zahradním architektům se před 10 lety sháněla práce hůře než dnes, kdy je více lidí ochotno zaplatit za navržení a údržbu hezké zahrady.
Jobs.cz: Proč podnikatelé stále výrazně převažují nad podnikatelkami?
Z velké části je to dané tím, že si ženy méně věří. Také se ukazuje, že jim chybí vzory úspěšných podnikatelek. Před 15 lety to byla Eva Štěpánková (Ryor), před 8 lety Linda Vavříková (Allegria). Ale za poslední tři roky si nevzpomenu na nové jméno úspěšné začínající podnikatelky.
Jobs.cz: Kdo je v současnosti mužským podnikatelským vzorem?
Socialbakers nebo GooData považuji za velké úspěchy českého podnikatelského prostředí posledních let. Na základě pokročilých technologií, podle velmi chytré podnikatelské úvahy a za krátký čas vytvořili globálně úspěšné firmy. V Česku je stále hodně lidí, kteří se obávají jít do podnikání, aby nezkrachovali. Ale zmíněné dvě firmy zakládali lidé, kteří si už dřívější podnikatelskou zkušeností prošli. I výzkumy ukazují, že často uspějí ne ty první, ale až druhé a další firmy. Když se do toho pustím, je důležité dokázat velmi rychle a velmi levně zjistit, jestli to má smysl, nebo ne. A pokud ne, včas to ukončit. Něco málo sice prodělám, ale nasbírám zkušenosti, které mohu později zúročit. Pravděpodobnost, že se to po druhé podaří, je pak vyšší.
Jobs.cz: Z vaší studie také vyplývá, že Češi se do podnikání pouštějí spíš kvůli pociťovaným příležitostem než z nutnosti. O čem to vypovídá?
Říká nám to, že sociální zabezpečení, které poskytujeme lidem bez práce, je z velké části dostatečné. Proto se nezaměstnaní nepouštějí do podnikání. Pozitivní je, že máme vyspělý sociální stát, který lidi, kteří ztratí práci, podrží. Negativní je, že když lidé nemají práci a ani se sami nepouštějí do podnikání, přicházejí o pracovní návyky. Je tu riziko, že budou po zbytek života financováni státem, respektive těmi pracujícími.
Jobs.cz: Jak lidi k podnikání povzbudit?
V krizi mají problémy i zavedení podnikatelé. Otevření nového podniku pak lidé vnímají jako velké riziko. Otázka zda zkusit, či nezkusit podnikání ale není ani tak o tom mít na rozjezd peníze, ale spíše o tom, jestli dokážu movitějším lidem nabídnout službu tak, aby ji opravdu chtěli. Velká část lidí bez práce však neví, jak na to a je otázka, jestli je to dokáže naučit rekvalifikační kurz od úřadu práce.
Jobs.cz: Podle vás jsou tedy rekvalifikační kurzy zbytečné?
Jsou dobré, ale nejsou dostatečné. Dají mi nějakou dovednost, ale už mi neřeknou, jak ji podnikatelsky využít. Tedy jak udělat průzkum trhu, zmapovat konkurenci, nabídnout přidanou hodnotu, stanovit cenu a udělat marketing. To je tím krokem dva, který se v rekvalifikačních kurzech dostatečně neučí, a proto mnoho nově vzniklých firem krachuje.
Jobs.cz: Nejvíce nových podnikatelů se pouští do služeb pro koncové zákazníky – kadeřnictví, masáže, kavárny. Na co nejčastěji narážejí, když se rozhodnou do podnikání jít?
První věc je lokalita. Pokud si otevřete kavárnu na místě, které je poměrně z ruky, tím propracovanější marketing musíte mít. Za druhé unikátnost. Musíte nabídnout něco jedinečného, jako se to dříve povedlo třeba se středověkým konceptem v Dětenicích. Mohou to být ale i unikátní produkty, například dnes se rozvíjející raw food. Třetí, na co začínající podnikatelé narazí, je pracovní síla. Co si budeme povídat, když v podniku není majitel, krade se často. Není snadné najít v oboru lidi, kteří nemají špatné pracovní návyky z předchozích působišť. Pak tam majitel bývá každodenně, a to je náročné na stres a psychiku. A další věc je finanční rozpočet. Majitel si musí dobře spočítat, kolik potřebuje zákazníků, aby vydělal na vybavení, personál, pronájem a tak dále.
Jobs.cz: Kolik začínajících firem v Česku takzvaně nepřežije?
Ze statistik se to čte velmi špatně. Odhadl bych ale, že do 5 let od založení bude pryč přes polovinu začínajících firem.
Julie Daňková