Novou práci můžete shánět i přes známosti. Že vy žádné známé nemáte? To není pravda. Možná jste je zatím jen nepožádali o pomoc. Petr Pouchlý vede společnost Court of Moravia a ve firmách i na Masarykově univerzitě učí o networkingu. Teď se můžete zdarma přihlásit do jeho online kurzu na toto téma.
» 3 minuty čtení «

↑ Petr Pouchlý: „Hodně lidí si myslí, že networking je prodejní kanál. Tak to ale není.”
Petře, co si mám pod slovem networking vlastně představit? Je to jen atraktivní název pro to, že se lidé potkávají mezi sebou?
Často to tak bývá. Ale nazvat networkingem to, že nesystematicky potkávám nějaké lidi, seznamuji se a bavím se s nimi, je ve skutečnosti obrovsky nepřesné. Ano, networking není žádná magická věda. Je to prostě o tom, že se setkáváme mezi sebou – a to děláme od nepaměti. Ale v té nejprofesionálnější verzi, která je u nás velmi moderní v hipsterské verzi a velmi funkční mezi nejrůznějšími konzultanty, obchodníky a podnikateli, znamená networking budovat ve svém profesním životě lidskou síť. Poznávat lidi, zjišťovat, co je baví, v čem mají nějakou expertýzu a co hledají ve světě kolem. Svým způsobem jsou networkeři recruiteři a headhunteři.
Jak může networking využít běžný smrtelník?
Jsem velkým nepřítelem článků, jako je například sedm networkingových tipů. Protože informace vždycky vytrhnou z kontextu a díky tomu to nefunguje. Na začátku se vždycky musím rozhodnout, jestli se budu jen nesystematicky potkávat s lidmi, nebo se svou sítí pracovat.
Takže když to vztáhnu na hledání práce, první varianta je, že jdu s někým na pivo a mezi řečí se zeptám, jestli o něčem neví.
Kdybych hledal práci, je to první, co udělám. Pokud chci svou síť opravdu využít, můžu se poučit třeba z metodiky multilevel marketingu. Ten je na networkingu postavený. Dokonce tomu dnes říkají networking marketing, protože ten MLM se stal sprostým slovem. To znamená, že každou nabídku nejdřív prezentuji své nejbližší síti. Není to podložené vědecky, ale traduje se, že v průměru v ní máme zhruba 150 lidí. Jsou to bývalí spolužáci, rodina, vzdálenější rodina, přátelé z práce, kamarádi z dětství, ze střední, z výšky… Ti jsou první, kterým řeknu: hledám práci, nevíš o něčem? Lidé to často neudělají, protože nemají systém, nemají na ně kontakty, mailové adresy, telefonní čísla. Ale kdybych chtěl dělat networking systematicky, tohle je první síť, kterou mám. Kterou má každý.
Když se chci do něčeho takového pustit, jak začít?
Uvědomím si, že tu síť mám. Sepíšu si seznam všech lidí, které znám, a ozvu se jim, jestli si nechtějí koupit můj produkt. A tady je tím produktem ne předražená zubní pasta, ale má vlastní práce. Co nejširšímu počtu lidí řeknu: hledám, nevíte o někom? Nemusíte za mě přebírat žádné záruky, ale pokud o mě umíte něco hezkého říct, budu rád.
Lidi třeba mohou v práci říct, „on sice nebyl dříč, ale uměl si vždycky poradit“,. Nebo „byl taková poctivka, všechno oddřel“. To jsou všechno reference, které se mohou hodit. Na některé pozice víc, na některé míň. Osobní doporučení je něco, co na trhu práce obrovsky funguje.
Není to často tak, že lidé slíbí pomoc, a pak na to stejně zapomenou?
Když mi někdo řekne, že se zeptá, může lhát. A nebo zafunguje pravidlo sejde z očí, sejde z mysli. Jakmile mám takovýhle potenciální kontakt, hned si ho zapíšu. Tady Pepa je táta Karla a slíbil, že se zeptá známého a dá mi vědět. A pak je fér se Pepovi za tři týdny ozvat a připomenout. Bavili jsme se před třemi týdny, mluvil jste o tom s někým? Vím, že jste vytížený, ale moc by mi to pomohlo. Nemůžete mě třeba s někým spojit? Lidi třeba sami nemají čas, ale dají mi jeden dva kontakty. Ti opravdu zajímaví často vyloženě čekají, jestli se ozvete. Pokud se nepřipomenete, usoudí, že vám na věci zas tolik nezáleží.
Je na takové systematické práci s vlastní sítí nějaké úskalí, na které je potřeba si dát pozor?
Klíčové je dávat víc než brát. Obchodníci věří, že potřebují prodávat, nikoliv budovat vztahy. A to je obrovská lež. Nikdo nechce nakupovat. Všichni chtějí mít vybudovaný vztah. O své kontakty se musím starat. Musím zpětně poslouchat, co někdo jiný potřebuje, a dohazovat mu to. Třeba mu můžu poslat článek a napsat: na tohle jsem narazil, může tě to posunout ve tvém byznysu. Nebo ho propojím s člověkem, který mu pomůže. Musím prvně dát, abych pak mohl brát. A to je i největší úskalí v networkingu, protože od něj hodně lidí očekává, že je to prodejní kanál. Jenže to lidi vlastně jen využiješ, a to špatně. Stejně tak není dobré snažit se navazovat přátelství s někým, koho potřebuji networkově, protože pak na něj nebudu mít čas a on bude zklamaný. Základem pochopení je, v networkingu jde o poctivou a systematickou práci, a že je to síť na celý život.
Nela Wurmová