Opětovný přechod na pracovní režim nemusí být po několika týdnech volna snadný. Před námi je hora nevyřízených emailů a úkolů a do toho je člověk ještě tak nějak malátný a do ničeho se mu dvakrát nechce. Co můžete udělat, abyste se dostali pozvolna opět do tempa?

Čas dovolených postupně končí, ale řada lidí se na ně určitě ještě chystá. Pokud jste se z delšího volna zrovna vrátili a bojujete s nepříliš velkou chutí pracovat, věřte, že je to normální.
Během dovolené jsme si zvykli na jiný režim a naším úkolem (pro někoho možná nesnadným) bylo na pracovní záležitosti zapomenout. Zatímco teď se po nás chce zase aktivita a ještě k tomu zvýšená, abychom dohnali, co se nám zatím v seznamu úkolů nahromadilo. Nejdůležitější rada asi zní: Nenechte se tím převálcovat. Nechtějte po sobě všechno hned, tělo i mysl vracejte do pracovního režimu postupně. Jinak o nově nabitou energii zase rychle přijdete.
1. Nevracejte se na poslední chvíli
Někdy není zbytí, ovšem ideální je vrátit se z dovolené tak, aby měl člověk čas se zas doma „aklimatizovat“. Tím je myšleno nejen přizpůsobit se zde panující teplotě, ale především se zas zabydlet. Když doma uvedete vše do provozu a vybalíte si, lépe se vám půjde do práce.
TIP: Ze samotné myšlenky na návrat do práce po dovolené jde na vás úzko? Co takhle změnit místo? Možná si říkáte, že k tomu není vhodná doba. Vězte, že právě teď se hledat novou práci vyplatí.
Den nebo dva navíc, které jste včasným návratem získali, využívají někteří lidé už k práci – především k probírání nahromaděné pošty. To je dvojsečný krok. Může vést k uklidnění, protože získáte přehled o tom, co vás v následujících dnech čeká, ale také můžete narazit na nějaký závažnější problém, který se během vaší nepřítomnosti vyvrbil a který vám nedá poslední noc dvě spát. Veškerý odpočinek a sílu, kterou jste během dovolené načerpali, bude rázem pryč. Proto je někdy výhodné nechat všechno opravdu až na první pracovní den.
2. Neplánujte si první dny žádné schůzky
Na toto pravidlo je nejlepší myslet už před dovolenou. Je důležité nechat si pár dní čas na zjištění, co se během naší nepřítomnosti v práci odehrálo. A teprve pak vyrazit na schůzky a meetingy. Vyzpovídejte kolegy, kteří vás zastupovali, abyste získali přehled o nejnovějším dění a vývoji situace. Na základě toho si udělejte přehled, co musíte v nejbližších dnech udělat, co nejvíc hoří.
3. Poštu zpracovávejte postupně
Čas, který získáte, když nebudete na schůzkách, využijte mimo jiné k vyřízení emailů a dalších požadavků na komunikačních platformách. Postupujte od těch nejdůležitějších k těm méně důležitým. Jestliže jste měli správně nastavené zastoupení, neměli byste najít nezvládnutelné množství dopisů. Hlavně nechtějte vyřídit všechno v rekordním čase. Třeba dva týdny nepřítomnosti je potom bláhové dohánět za dva dny. To vás zase obere o potřebnou energii. Máte minimálně týden až dva na to, abyste odbavili všechny položky.
4. Zařaďte si do programu příjemné činnosti
Tuto radu se vyplatí využívat i v případě, že jste se z dovolené zrovna nevrátili. Činnosti, které jsou pro vás hodně namáhavé a zatěžující, střídejte s těmi příjemnějšími. To bývají obvykle ty, které nám jdou, cítíme při nich jako ryba ve vodě a ze kterých máme radost. Pro někoho jsou to třeba mechanické činnosti, u kterých není potřeba tolik přemýšlet, pro jiného vyloženě kreativní práce. Takže i když v seznamu toho, co je potřeba přednostně vyřídit, zbývá pořád několik položek, dejte si od nich chvilku „oraz“ u něčeho, co vás v práci baví nejvíc.
5. Dělejte si delší pauzy
Lidé nejsou stroje, což mimo jiné znamená, že těžko zrychlují z nuly na sto. Dopřejte si během dne pauzy, zařaďte si do rozvrhu třeba pokec u kávy v kuchyňce nebo oběd v oblíbené restauraci, kde si dovolíte se trochu zdržet. Popovídáte si s kolegy o tom, co jste během dovolené prožili, a sami sebe tak budete dostávat z relax nastavení postupně.
Ať se vám letošní restart vydaří co nejlépe, vám přeje Jobs.cz, portál, kde máte skvělou příležitost získat skvělou práci.