Dobře napsaný motivační dopis dokáže o vhodnosti kandidáta na danou pozici vypovědět mnohdy víc než stručná životopisná informace o diplomu z ekonomie a třech letech praxe v oboru. CV s podobným sdělením dostane personalista patrně více. O tom, kterého uchazeče pozve na pohovor, může rozhodnout právě atraktivní průvodní dopis.
Dopis pište, i když ho nechtějí
Ne všechny firmy sepsání motivačního dopisu vyžadují. V tomto případě však doslova platí, že iniciativě se meze nekladou: „Osobně se přikláním k variantě motivační dopis napsat. Dáváte tak najevo, že víte, co chcete, a znáte důvody, proč vás daná pozice zajímá. Když pošlete motivační dopis i přesto, že jej od vás nikdo nežádá, naznačujete tím, že jste schopni udělat i něco navíc,“ doporučuje uchazečům o práci Dagmar Suissa, ředitelka péče o zaměstnance ve společnosti LMC (provozovatele portálu Jobs.cz).
Ideálně tři odstavce
Ideální motivační dopis má podle ní dva až tři krátké odstavce – není nutné a ani vhodné personalistu zahlcovat nekriticky dlouhým elaborátem. „Mezi tím, jestli je dopis vepsán do těla e-mailu nebo přiložen jako zvláštní dokument, osobně nevidím rozdíl,“ doplňuje Dagmar Suissa.
Vypíchněte své silné stránky
V průvodním dopise se snažte především vypíchnout své silné stránky, které mohou být pro danou pozici výhodou. Zmiňte některé své profesní úspěchy a doložte znalost oboru a odborné problematiky. Pište o tom, co konkrétně můžete vzhledem ke svým zkušenostem, schopnostem a dovednostem firmě nabídnout. Obecné fráze jsou k ničemu.
Pro každou pozici jiný dopis
Při psaní motivačního dopisu můžete mít ve druhém okně paralelně otevřené znění inzerátu, na který odpovídáte – umožní vám to snadno porovnat, že se v dopise držíte odpovědí na požadavky, které firma uvedla. Nesnažte se usnadnit si práci a rozesílat jeden „standardizovaný“ motivační dopis na všechny inzeráty – napište vždy nový dopis na míru pozici, o kterou máte zájem.
Pozor na sebestředné formulace
Motivační dopis pište spíše z pohledu toho, čím můžete být firmě prospěšní, než co podnik může přinést vám. Nekonkrétní nebo sebestředné formulace personalistu spíše popudí. „Za nepoužitelný příklad motivačního dopisu považuji třeba tento: Chci vstoupit do vaší společnosti jako nový člen. Je pro mne velmi důležité dělat práci, která mě ze srdce baví,“ říká Dagmar Suissa.
Jana Machálková