Jste v nové práci. Je to super, nebo vše neklape, jak má? Co s tím dělat?

Změnit práci je velký krok. Šli jste do toho a vyšlo to? Gratulujeme. Někdy to ale dopadne trochu jinak. To však není důvod k zoufalství a nářkům typu: „Ty jsi to neměl/a brát.“ Je potřeba zachovat klid, trpělivost a udělat si jasno v tom, co není podle vašich představ. S většinou věcí se dá něco dělat.

Nastoupili jste do nové práce a jste nadšeni. Finančně jste šli nahoru, dostáváte zajímavější úkoly, a navíc nemusíte trávit v kanceláři osm hodin denně, což začalo vedení v bývalé firmě po ústupu pandemie opět vyžadovat. V nové práci máte také pocit, že si s kolegy víc rozumíte. Už dokonce plánujete společný víkend. Jenom dopravně je práce o něco hůř dostupná. Sečteno a podtrženo: Polepšili jste si.

 

Chci si také polepšit, kouknu na nabídky

 

Většina je po změně spokojená

V tom případě jste na tom jako 66 % dotázaných, kteří si v posledních 12 měsících našli jinou práci a vnímají to jako změnu k lepšímu. Ukázal to náš průzkum z konce loňského roku. Podle něj vnímá přechod do jiného zaměstnání jen 9 % respondentů jako změnu k horšímu. Možná se cítíte být mezi nimi.

Není to ono. Proč?

Nespokojenost v nové práci může mít různé důvody a také různou intenzitu. Než si začnete „trhat vlasy“, že jste neměli odcházet za starého místa, zkuste se zamyslet, z čeho především vaše nespokojenost pramení a co by s ní šlo dělat. Potom zvolte jednu ze tří strategií:

1. Změňte, co vám nevyhovuje

Už jste ve firmě skoro dva měsíce, ale pořád máte pocit, že se ztrácíte. Absolvovali jste sice potřebná školení, ale ani tak se v procesech zcela nevyznáte. Máte dojem, že vám pořád uniká něco důležitého, co je potřeba vědět. Nezoufejte. Je velká šance, že se to časem poddá. I když nejspíš ne samo.

Nebojte se o tom mluvit se šéfem, chtějte další zaškolení. Přitom je důležité hovořit konkrétně o tom, čemu nerozumíte. Neříkat: „Já se v tom nevyznám…,“ ale na konkrétních případech ukázat, proč vám to či ono není jasné. Proč se postupovalo tak a tak a jindy, z vašeho pohledu v podobném případě, zase jinak? Nejspíš si šéf jenom neuvědomil, že na nováčka mohou některé postupy působit zmateně, a dokáže vám vysvětlit (on nebo někdo, koho k tomu určí), čemu nerozumíte.

Čím věcněji a konkrétněji budete o svých problémech (důvodech k nespokojenosti) mluvit, tím spíš dosáhnete nápravy. To se může týkat i celé řady dalších aspektů – flexibility, benefitů – není to takové, jaké jste na základě dohody se zaměstnavatelem čekali? Ozvěte se. Třeba je na vině jen nepochopení a stačí si vše vzájemně ujasnit. Jednejte slušně a vstřícně, nikdy ne arogantně. Zvýšíte pravděpodobnost, že stejně bude jednat i firma. Je také v jejím zájmu si vás udržet.

2. Přizpůsobte se

Toto řešení připadá v úvahu zejména v případě, že důvody k nespokojenosti nejsou tak silné, a navíc je vyváží řada pozitiv. Třeba je na vině jeden konkrétní kolega, se kterým musíte na jednom z několika projektů spolupracovat, ale s nímž je z vašeho pohledu těžká dohoda. Nelze z něj dostat jednoznačnou odpověď, posílá věci se zpožděním a jinak, než jste si smluvili.

V tom případě zkuste kolegovi nejprve vysvětlit, v čem vaše komunikace drhne a proč. Pokud to nepomůže, zapojte do vašich porad i šéfa, který by mohl přispět k porozumění s kolegou. To se třeba časem poddá. A když ne, zkusíte se tomu přizpůsobit. Vše budete kolegovi vysvětlovat více než jiným spolupracovníkům, častěji mu shrnovat, na čem jste se dohodli, co přesně byste od něj potřebovali atd. Jestliže vše ostatní v nové práci klape, stojí za to přijmout a podstoupit podobné komunikační nepohodlí.

3. Odejděte

K tomuto řešení by měl člověk sáhnout až k jako poslednímu. Ale někdy není jiné východisko. Konec konců od toho zkušební doba je. Vyzkoušeli jste si to a zjistili, že negativa převažují nad pozitivy a náprava bude sotva možná, protože na vaše prosby a požadavky nebral nikdo zřetel. Pak není na co čekat. Zejména pokud:

  • Náplň práce hrubě neodpovídá tomu, na čem jste se dohodli před nástupem.
  • Obchází se bezpečnost práce nebo se bere na lehkou váhu hmotná odpovědnost zaměstnanců, takže jste neustále „jednou nohou“ na lavici obžalovaných.
  • Nejsou dobře nastavené kompetence, nikdo vám nebyl schopný vysvětlit, za co přesně odpovídáte, případně odpovídáte za něco, co nemáte tak úplně pod kontrolou.
  • Plat, benefity nebo další výhody, které vám firma naslibovala, zdaleka neodpovídají skutečnosti.
  • Vztahy na pracovišti jsou katastrofální, lidé si spíš hází klacky pod nohy, než že by táhli za jeden provaz.

Nevyčítejte si to a jděte dál

Odcházet ve zkušební době není nic příjemného, zvlášť pokud jste měnili místo, protože jste si mysleli, že jdete za lepším. Ale kdo nic nedělá, nic nezkazí a po bitvě je každý generál. Není to konec světa. Počet pracovních nabídek je i nadále nebývale vysoký. Ze špatné zkušenosti je dobré se poučit. Příští firmu si proklepněte co nejvíce před nástupem. Pročtěte si, co o ní říkají současní i minulí zaměstnanci na Atmoskop.cz. A hlavně nezatrpkněte. Každý se v životě někdy spálí, ale není to důvod přestat hledat zaměstnavatele, který vám sedne a u něhož se budete cítit spokojení.

Jobs.cz vás v tom nenechá a i nadále vám bude pomáhat najít si skvělé místo.

 

 

 

Další články k tématu

Vnímejte znamení, že je čas změnit práci. Nikdy jí nebylo víc

6 minut čtení Znáte ten pocit. Strašně byste chtěli něco udělat, třeba změnit práci. V hlavě máte spoustu lákavých představ o tom, jaké by to bylo, a před usnutím si je přehráváte jako film. Zároveň vás ale drží zpátky neviditelné nitky. Pochybnosti. Co když se to nepovede? Zkuste své pochybnosti zpochybnit. Protože volných míst je … číst více

Co musíte splnit, když chcete pracovat pro Skype

Česká pobočka softwarové společnosti Skype letos více než zdvojnásobila počet zaměstnanců. Hledání kvalitních lidí tím ale rozhodně neskončilo. Co všechno musíte udělat proto, abyste mohli pracovat pro Skype, jsme se ptali Miroslava Vaška, staffing consultanta z české pobočky firmy. „Mám rád, když lidé umí v životopise zvýraznit své vlastnosti a dovednosti. Je dobré, když se umí … číst více

Videodotazník: tipy jak zlepšíte svůj projev před kamerou

Personalistu zaujalo vaše CV. Než vás pozve na osobní schůzku, požádá vás, abyste doma natočili videodotazník. S tímto postupem se budou uchazeči o zaměstnání setkávat stále častěji. Poradíme vám pár triků, jak videodotazník natočit a zanechat skvělý dojem. Příprava na otázky Otázky, na něž budete ve videodotazníku odpovídat, se dozvíte až za pochodu. Pro uklidnění: to … číst více

5 nej kariérních článků, které stojí za přečtení

Jaké kariérní tipy má cenu číst? Inspirujte se tím, co čtou ostatní. Vybrali jsme pro vás články, které vás na Jobs.cz nedávno výrazně zaujaly. Nahlédněte do kanceláří předních českých technologických firem a hned potom zjistěte, čím odsuzujete své CV k vyhození do koše. Když vám firma po měsíci odpoví, nezabijte své šance už první větou, … číst více