Co musíte splnit, když chcete pracovat pro Skype

Česká pobočka softwarové společnosti Skype letos více než zdvojnásobila počet zaměstnanců. Hledání kvalitních lidí tím ale rozhodně neskončilo. Co všechno musíte udělat proto, abyste mohli pracovat pro Skype, jsme se ptali Miroslava Vaška, staffing consultanta z české pobočky firmy. „Mám rád, když lidé umí v životopise zvýraznit své vlastnosti a dovednosti. Je dobré, když se umí pochválit, pokud je samochvála opodstatněná,“ říká například Miroslav Vaško.

Miroslav Vašek Skype

↑ Miroslav Vaško z české pobočky Skype.

Říká se, že do Googlu chodí tisíc životopisů denně. Kolik jich dostanete na stůl ve Skypu?

Tisíc denně to není, ale je jich dost. Je spíš otázka, kolik z nich je kvalitních. Momentálně jsme v situaci, kdy zamítáme 90 nebo 95 procent životopisů. Což neznamená, že nehledáme kvalitní lidi. Právě naopak. Kdybychom ovšem měli spoléhat jen na životopisy a budoucí zaměstnance sami aktivně nevyhledávali, obsadili bychom minimum pozic.

V čem je problém?

V první řadě řekněme, že každý životopis by měl být adekvátně dlouhý a strukturovaný, aby z něj za třicet sekund bylo poznat, co je dotyčný člověk zač, co má za sebou a kam směřuje. Personalisté dnes v CV hledají odpovědi na základní otázky. Budeme-li mluvit konkrétně o Skypu, člověk musí splňovat technické znalosti a kvality. Zaměřujeme se na to, aby v životopise byly popsané projekty, na kterých člověk pracoval a jeho role v nich. Mám rád, když lidé v životopise umí zvýraznit své vlastnosti a dovednosti přínosné pro práci. Je dobře, když se umí pochválit, pokud je samochvála opodstatněná. Z životopisu by zároveň mělo být cítit, že člověk někam směřuje. Že to není typ, který byl před dvěma lety programátor, loni se cítil testerem, pak ho to přestalo bavit a půl roku pracoval za barem. Hledáme lidi, kteří mají ve svém životě aspoň trochu jasno a kteří nám za půl roku neodejdou jinam.

Jakým způsobem tedy hledáte kvalitní zaměstnance?

Máme interní tým, který na základě předem stanovených požadavků denně osloví desítky lidí z celého světa. Z této obrovské skupiny pak vypadne určité množství těch, kteří primárně třeba práci nehledají, ale jsou schopni o této možnosti minimálně diskutovat. Druhým velkým kanálem jsou takzvané referral programy. V české pobočce Skypu pracuje momentálně zhruba 170 lidí, o které se staráme, jak nejlépe dovedeme. Když jsou lidé spokojení, platí, že sdílejí spokojenost i mimo své pracovní prostředí, což nám generuje další zajímavé kontakty. Zajímají nás i lidé z konkrétních firem. Pokud jsme z dané společnosti měli v minulosti čtyři kandidáty a všichni uspěli, je velmi pravděpodobné, že se v ní skrývá ještě víc talentů. Často se ptáme na tipy od našich zaměstnanců. Zajímáme se, s kým studovali, s kým pracovali na minulých projektech a tak dále. Rozhodně není výjimka, že k nám lidé chodí i sami od sebe. Přicházejí s tím, že nás dlouhodobě sledují a protože milují náš produkt, chtěli by se na něm podílet. I to je skupina, kterou vedeme v patrnosti.

Znamená to, že neobsazujete konkrétní pozice, ale snažíte se pozici ušít na míru konkrétnímu člověku?

Funguje to oboustranně. Často přesně tak, jak říkáte. Nevyhlašujeme výběrové řízení na konkrétní pozici, do níž bychom se pak snažili napasovat určitého kandidáta. Naše idea je taková, že dotyčný člověk bude pomáhat danou pozici vytvářet. Hledáme lidi, kteří se budou aktivně podílet na zkvalitňování produktu, jako by Skype byl jejich vlastní firma. Máme patnáct různých týmů a každý vedoucí programátor má určitou preferenci, jaké lidi potřebuje. Snažíme se kandidáty určitým způsobem navigovat podle aktuálních potřeb, spíš ale hodnotíme to, jak daný člověk prospěje celé firmě než určité pozici.

Jak se připravit na pohovor do Skypu, aby člověk uspěl?

V principu to funguje jako v každé jiné firmě: jdete na pohovor, udělejte si přípravu. Tedy zamyslete se, jaká je kultura firmy, čím byste jí mohli přispět, na co se asi budou ptát vzhledem k vašemu životopisu. Zní to jako základní věc, ale jen málo lidí tomu skutečně věnuje čas. Člověk nedělá tolik pohovorů za život, aby nenašel deset minut na to zamyslet se nad sebou samým: co jsem dělal, co se mi podařilo, co očekávám od práce, o kterou stojím, co dělá kvalitního kandidáta kvalitním kandidátem. Pomáhá položit si jednoduchou otázku: co jsou atributy, abychom o člověku mohli říct, že je například dobrý tester? Není to o sepisování přípravy, stačí ujasnit si pár věcí sám pro sebe. Součástí pohovoru jsou technické i algoritmické úkoly, ale hodně se zaměřujeme také na oblast řešení problémů, kde můžete dostat úkol s oblastí IT vůbec nesouvisející. Když budu mluvit konkrétně, hlásí-li se někdo na testerskou pozici, může přijít zadání: „Tady leží tužka, jak byste otestoval tuto tužku?” Je otázka, zda-li se na takovou věc dá předem připravit. Každopádně většinou poznáte, kdo se aspoň zamyslel nad tím, co by ho ve firmě jako je Skype mohlo čekat. Poslední důležitá věc: přijďte na pohovor včas.

Čím lidi motivujete, aby opustili stávající pracovní pozici a šli pracovat pro Skype?

Mohu-li to zobecnit, většina lidí by zřejmě odpověděla, že největší motivací je sám produkt. Pracují na něčem, co jsou schopní doma vysvětlit babičce a co sami používají. Druhá věc je přístup a atmosféra ve společnosti. Jsme hodně flexibilní v řadě věcí: máme pružnou pracovní dobu, nemáme dress code, nabízíme řadu benefitů. Jedním z nich je určitě i globální možnost dalšího rozvoje. Dovolím si říct, že většina našich zaměstnanců hledá technologickou výzvu. A tu jsme schopni nabídnout.

Nemáte dress code, tedy logická otázka: jak by měl člověk přijít oblečený na pracovní pohovor do Skypu? Řečeno s nadsázkou: jsou lepší tepláky a mikina, nebo oblek?

Aktuálně máme ve firmě 22 různých národností. Co je důležité si uvědomit, každý člověk přichází z jiné kultury kladoucí důraz na jiné věci a každý má jiné zázemí. Kdybych měl odpovědět taktéž s lehkou nadsázkou, řeknu, že člověk v teplákách a mikině bude působit méně exoticky než člověk v obleku. V žádném případě ale neplatí, že oblek by člověka diskvalifikoval. Hodně lidí se dopředu ptá, co si vzít na sebe. A pokud se člověk nezeptá, přijde v obleku a potká tu čtyři lidi v mikinách, na další kolo už si oblek rozhodně nevezme.

Řada lidí má dodnes programátory za podivíny zavřené s počítačem v tmavé místnosti. Sídlo Skypu ale vypadá úplně opačně. Jak moc je pro vás důležitá sociální adaptabilita lidí, které přijímáte?

Skype je tým, a přestože v rámci firmy máme menší projekty, nikdy nejde o one man show. Člověk musí pracovat a komunikovat v týmu a ten dělají lidé, kteří vás pozdraví, půjdou s vámi na oběd a tak dále. Na pracovních pohovorech tedy hodnotíme nejen technické kompetence, ale i takzvané soft skills. Kdokoliv nastupuje do Skypu, musí být pozitivní energií pro tým. Důležité pro nás je, abychom v dotyčném člověku viděli potenciál dlouhodobé spolupráce.

V čem jsou zahraniční uchazeči na pohovorech ve vaší firmě lepší než Češi?

České školy produkují řadu talentů a potenciál na lokálním trhu je obrovský. Co se technických znalostí a řešení týká, jsou Češi podle mne na absolutní špičce. V čem ale ztrácejí body oproti lidem například z Velké Británie nebo USA, je schopnost umět své nápady odprezentovat. Zatímco lidé ze zahraničí se prezentují od první chvíle, co začínají vytvářet životopis, u Čechů stojí tato dovednost bohužel hodně na okraji.

Jana Benešovská, spolupracovnice Jobs.cz

Jak to vypadá v českém Skype? Fotogalerie

Skype_3

Skype_2

Skype_4

Skype_1

Další články k tématu

7 firem s pohodovými kancelářemi. Právě teď hledají lidi!

Sníte o práci v Googlu nebo Facebooku a jejich prostorách plných klouzaček, koloběžek, našlapaných firemních posiloven a občerstvení zdarma? Za pohodovým pracovním prostředím nemusíte daleko. Vytipovali jsme pro vás sedm firem, do kterých se budete opravdu těšit. A dobrá zpráva – většina z nich právě někoho hledá! » 4 minuty čtení « Firemní knihovna v … číst více

5 pozic pro ty, kteří rádi píšou

Tenhle odstavec může mít deset vět, ale to podstatné sdělí i ve dvou. Podívejte se na právě otevřené pozice, kde uplatníte svůj talent na psaní. » 1 minuta čtení « ↑ Najděte si na Jobs.cz práci, která vás bude bavit. 1. Jihlava: Copywriter píšící o bydlení Psavce teď zaměstná třeba PR agentura Dendrit Consulting, která … číst více

Jak si v práci vyjednáte víc času na rodinu

Možná i vy jste v práci každý den do večera a svoje vlastní děti málem nevidíte. Jenže ono to tak být nemusí – a nemá. Nechte se inspirovat lidmi, kterým se podařilo zařídit si lepší rovnováhu mezi rodinným a pracovním životem. « 3 minuty čtení » ↑ Dětství uteče strašně rychle. Abyste si jednou nevyčítali, … číst více

3 otázky o práci, které si položte pod stromečkem

Rozhodnutí o změně práce může přijít klidně pod stromečkem. Konec roku nemusí být jen o vánočním kapru, cukroví a punči. Je to také doba pro osobní zastavení, zhodnocení úspěšnosti a spokojenosti v uplynulém roce. A to i z pohledu kariéry. Položit si můžete třeba tyto čtyři otázky: 1. Má to smysl? Právě ke konci roku si zhodnoťte, … číst více