Tak jako se lidé dělí na introverty a extroverty, choleriky a flegmatiky, liší se i v tom, jak se učí. Někdo více spoléhá na obrazy, někdo na zvukové vjemy a další si potřebuje všechno vyzkoušet a osahat. Obecně platí, že nejvíce se naučíte, když jsou zapojeny všechny smysly. Můžete přečíst stovky receptů, ale jen to z vás dobrého kuchaře neudělá.
TEST: Jaký jste studijní typ?
Pomáhá vám při učení především zrak, sluch nebo hmat? Udělejte si test a zjistěte, do které skupiny patříte a co vám pomůže pro lepší učení. Z nabízených možností vyberte tu, která je vám nejbližší. Na konci jednotlivé odpovědi sečtěte a zjistěte výsledek.
1. Když dostanete nový fotoaparát:
a) přečtete si návod
b) požádáte někoho o radu
c) ihned jej vyzkoušíte
2. Ztratili jste se v cizím městě:
a) podíváte se do mapy
b) zeptáte se na cestu místních
c) dáte na svou intuici a pokusíte se najít cestu sami
3. Při vaření neznámého jídla:
a) přečtete si recept
b) zavoláte o radu známému
c) vaříte dle své intuice
4. Když někomu vysvětlujete novou věc:
a) napíšete mu návod
b) řeknete mu, jak na to
c) nejdříve mu to ukážete a pak jej necháte si to vyzkoušet
5. Spíše byste řekli:
a) umím si představit, co tě potkalo
b) řekni, co tě trápí
c) vím, jak se cítíš
6. Spíše byste řekli:
a) ukaž mi
b) řekni mi
c) nech mě, ať si to vyzkouším
7. Spíše byste řekli:
a) sleduj mě
b) poslouchej mě
c) vyzkoušej si
8. Při výměně vadného zboží:
a) dáváte přednost e-mailové komunikaci
b) raději telefonujete
c) zanesete zboží na prodejnu
9. Ve volném čase rádi:
a) chodíte do kina, divadla a galerií
b) posloucháte hudbu a chodíte na koncerty
c) sportujete nebo něco tvoříte
10. Blízkým rádi kupujete:
a) knihy
b) hudbu
c) nástroje a vybavení
11. Když nakupujete, raději:
a) vybíráte pohledem
b) zeptáte se prodavačky
c) zboží si vyzkoušíte
12. Při plánování dovolené:
a) spoléháte na knižní průvodce a katalogy
b) zeptáte se známých
c) představujete si, jaké to tam bude
13. Při výběru nového auta:
a) čtete recenze
b) diskutujete se známými
c) usilujete o testovací jízdu
Nejvíce odpovědí A: Typ Pozorovatel
Jste vizuální studijní typ. Když chcete někomu sdělit svůj názor, pravděpodobně větu začnete obratem: Vidím to asi takhle. K učení vám pomáhá především zrak. Abyste mohli něco pochopit, musíte si to dokázat představit. Než něco vyzkoušíte, nejdříve pozorujete při práci ostatní. Vyhovuje vám práce s textem, schématy, grafy, obrázky a barevnými vyznačeními – takto si zapamatujete nejvíce informací. Skvělou učební pomůcku pro vás představují myšlenkové mapy a videa.
Nejvíce odpovědí B: Typ Posluchač
Jste auditivní studijní typ. Když chcete někomu sdělit svůj názor, pravděpodobně použijete obrat: Povím ti to asi takhle. Nedělá vám problém udržovat pozornost na přednáškách, snadno si vzpomenete, co jste slyšeli v rádiu. Výborně se učíte během rozhovorů a diskuzí s druhými lidmi, kdy do sebe nenásilně nasáváte nové informace. Dobře se soustředíte, i když kolem hraje hudba. Při učení vám pomůže, když si text budete číst nahlas, budete nové znalosti vysvětlovat někomu jinému nebo s ním o tématu diskutovat.
Nejvíce odpovědí C: Typ Hybatel
Jste kinestetický studijní typ. Když chcete někomu sdělit svůj názor, pravděpodobně řeknete: Pochopil jsem to asi takhle. Nové věci nejraději zkoušíte metodou pokus-omyl. Stěží posedíte v klidu, často si hrajete s tužkou, čmáráte na papír a rozkládáte rukama. Dobře vnímáte, pokud lektor něco prakticky demonstruje nebo přehrává scénky. Rádi pracujete na projektech, protože si během nich můžete nové znalosti hned ověřit v praxi. Při práci s textem si zvýrazňujte stěžejní části, kreslete schémata, klidně i choďte po pokoji, když vám to vyhovuje.
Kurz vybírejte s ohledem na svůj typ
Popsané učební styly představují jeden z mnoha přístupů k učení dospělých. Uvědomit si, jak se učíte, vám může prospět nejen při samostudiu, ale i při výběru kurzů a školení, případně jejich hodnocení. Dobří lektoři a učitelé dbají nejen na množství a kvalitu informací, ale i na způsob, jakým zapojují účastníky do výuky.
Proto mezi nejlepší přednášky a kurzy patří ty, ve kterých výklad lektora střídá praktické cvičení, samostatná práce, video ukázka, diskuze ve skupinách a jiné interaktivní formy zapojení studentů.
Lenka Kováříková