Představte si, že jste navštívili odbornou konferenci a během pauzy na kávu potřebujete rychle oslovit jednoho z řečníků. Prohodit pár zdvořilostních vět, předat mu vizitku a pozvat jej na akci, kterou vaše firma pořádá za měsíc.
Výtahová řeč
Nezdá se to, ale může jít o nesnadný úkol. Ve váš neprospěch hraje omezený čas, rušné prostředí a také fakt, že atraktivní řečník bude nejspíš v obležení dalších zájemců. Jak tedy upoutat jeho pozornost a získat jej pro spolupráci?
Dokázat shrnout během minuty, kdo jste a s jakým požadavkem či nabídkou přicházíte, učí lektorky komunikace Marcela Janíčková a Kateřina Koželská. Používají k tomu techniku s názvem Elevator Speech, ve volném překladu rozhovor ve výtahu.
Dobře… Máte minutu.
„Elevator Speech vznikla ve Spojených státech. Mladý podnikatel chtěl oslovit investora, ale ten mu na představení nápadu poskytl pouze minutu času – do chvíle, než výtah zastaví v jeho patře,“ vysvětlila lektorka Marcela Janíčková na jednom z workshopů Elevator Speech, kterého se zúčastnila i redaktorka Jobs.cz.
Na workshopu se nás sešlo asi osm. Skladba je to poměrně pestrá: manažerka, IT specialista, zástupkyně farmaceutické společnosti, majitel firmy na zavádění optických kabelů… Ti všichni ke své práci potřebují oslovovat druhé lidi a dokázat je během chvilky nadchnout pro spolupráci.
↑ Dobrý den, máte minutku? Vaše přednáška byla velmi zajímavá. Napadlo mě…
Proč bychom si měli vybrat právě vás?
Jak se dozvídáme od lektorek, Elevator Speech má mnohem širší použití než jen ve výtahu. Minutové představení se hodí třeba na již zmíněnou konferenci, firemní večírek nebo dokonce při hledání nového zaměstnání. To když na vás personalista na pohovoru „vybafne“ klasickou úvodní větu: A proč bychom si měli vybrat právě vás?
Workshop Elevator Speech je postavený především na praktických procvičováních, a tak si se sousedem Michalem na střídačku zkoušíme právě minutové představení se na pracovním pohovoru.
Využít čas neznamená drmolit
„No, takže… Děkuji za pozvání na tento pohovor,“ začíná Michal a těká očima po stropě. Pak vyjmenuje, kde dříve pracoval, jak dlouho a na jakých pozicích… Minuta je pryč a já jsem se coby fiktivní personalista nedozvěděla, „proč bych si ze záplavy uchazečů měla vybrat právě jeho?“
Pak je řada na mně. Svou Elevator Speech jsem bezděky pojala dle hesla „odrmolit toho co nejvíc“. Sice jsem řekla skoro vše, co jsem si připravila do poznámek, ale druhá strana toho asi moc nepochytila.
Jak zvolit kouzelná slova
Jak si tedy Elevator Speech připravit správně? Podle lektorek na to musíme jít vlastně trochu odzadu. Tedy nejprve se zamyslet nad tím, co chceme, aby si o nás posluchač zapamatoval. Tedy s jakými klíčovými (kouzelnými) slovy si nás druhá strana po ukončení rozhovoru spojí.
Kouzelnými slovy mohou být: odborník, nové nápady, zkušenosti, pracovitost, dokážu, zvládnu, umím, schválený, výjimečný, vyniknout, překonat získat, úspora nákladů… Kouzelná slova se vždy volí podle situace, ve které chcete Elevator Speech použít. Na pracovním pohovoru zdůrazníte zkušenosti a pracovitost, při oslovování řečníka na konferenci zase spolupráci, příležitost a podobně.
Hlavně žádnou básničku
Elevator Speech si vždy připravte předem. Vybraná kouzelná slova pak do řeči „nenápadně“ vsypejte. S přípravou to ale nepřehánějte – cílem není naučit se Elevator Speech jako šroubovanou básničku. Měli byste působit přirozeně, jako když věty říkáte z patra. Proto se rozhodně nenuťte do výrazů a frází, které vám nesedí. Vyberte si kouzelná slova tak, aby byla v souladu s tím, jak mluvíte běžně.
Co získá druhá strana?
Máte minutu, abyste získali někoho pro spolupráci? Představení sebe a svého projektu je jen jedna část Elevator Speech. Kromě toho jasně pojmenujte i benefity a přínosy, které získá druhá strana. Podívejte se tedy na svou Elevator Speech i z pohledu posluchače: co by vás na jeho místě zaujalo, přesvědčilo, čím by si vás řečník získal?
» Další workshop Elevator Speech se koná 15. května v Praze.
Jobs.cz