5 minut čtení
První důležitý krok jste zvládli a čeká vás pohovor. Jedná se o práci, která vás láká, ale nemáte v ní žádné zkušenosti. I tak můžete zaujmout a místo získat. Jak? Přípravou, nadšením a hlavně kompetencemi, které si přinášíte z předchozího povolání.

Nepodceňte přípravu
Připravit se na pohovor jaksi zapomene nebo nestihne velká spousta kandidátů. Je to signál zaměstnavateli. Říkáte tím: nemám vlastně zájem a jdu se k vám jen podívat. Pokud ale chcete uspět, je třeba se připravit opravdu poctivě.
Zaměřte se na tři oblasti: na firmu, na pozici a na lidi. Zde je seznam otázek, na které byste se měli snažit najít odpovědi, než půjdete na pohovor:
Čím je pro vás firma zajímavá?
Co se vám na ní líbí?
Proč byste v ní chtěli pracovat?
Čím je pro vás zajímavá pozice?
Co je primárním úkolem člověka na této pozici?
Jaké kompetence jsou na této pozici potřeba?
Proč si myslíte, že na této pozici uspějete?
Jak podle vás vypadá běžný pracovní den na této pozici?
S jakými problémy a překážkami se můžete potýkat?
Kdo jsou hlavní konkurenti firmy?
Jak se firmě daří? Jaký je její nejnovější vývoj? (růst, akvizice, problémy, skandály, nová partnerství, vývoj nového produktu apod.)
Jak se firma prezentuje, jakou má kulturu?
Kdo jsou majitelé společnosti, jak je velká, kde všude působí?
Kdo je ten, s kým se máte setkat? Jaká je jeho pozice ve firmě, jak dlouho už tam pracuje a jaká je jeho historie?
Kdo jsou vaši potenciální kolegové v týmu?
Není toho málo, že? Důležité ale je, že na všechny tyto otázky můžete odpovědět, aniž byste měli v daném oboru zkušenosti. Chce to ale věnovat přípravě dost času.
Využijte všechny zdroje
Nemusíte čerpat jen z webových stránek firmy. Klidně vyhledejte konkurenty, kteří mají lépe udělané stránky, a vyčtěte důležité informace tam. Podívejte se na weby, kde lidé firmy hodnotí, například atmoskop.cz. Podívejte se na sociální sítě, jak se firma prezentuje, jaké příspěvky uveřejňuje. (Nenechte se ale zmást. To, že nějaká společnost například neinvestuje do tvorby „cool“ příspěvků, ještě neznamená, že není kvalitním zaměstnavatelem.) Podívejte se do obchodního rejstříku na výroční zprávu nebo výsledovku. Podívejte se na zaměstnance firmy, které máte ve své sociální síti, a zkuste se jich na pozici zeptat.
TIP: Co když jich bude na vás u pohovoru víc? Zapůsobte na personalistu i na budoucího šéfa.
Kompetence, kompetence
Co jsou to ty kompetence? Nejsou to zkušenosti, ani tvrdé dovednosti (jako je třeba jazyková znalost nebo práce s PC programy). Jsou to takzvané měkké dovednosti. Například řešení problémů, vedení lidí, umění spolupráce, analytické a strategické myšlení, schopnost empatie, rychlá adaptace na změny, umění improvizace, pohotovost v komunikaci a tak dále.
Tyto kompetence jsou univerzálními nástroji, které když umíte použít v jednom prostředí či oboru, půjde to i v jiném. Je ale třeba je umět pojmenovat právě tak univerzálně, aby vyšlo najevo, že je umíte použít vždy a všude a nikoliv, že byly jen úzce spojené s vaší předchozí pracovní zkušeností.
Příklad: Manažer, který působí v oblasti cateringu a řeší, aby akce proběhly hladce, má na starosti personál, logistiku a nejvyšší kvalitu služby zákazníkovi. Díky tomu má pravděpodobně tyto kompetence:
- Řízení několika projektů najednou – různé akce má rozjednané v různých fázích přípravy či realizace.
- Flexibilita a adaptabilita – dokáže se rychle vyrovnat s nastalými změnami a okamžitě zareagovat a věci přeorganizovat, změnit nebo posunout.
- Práce pod stresem – musí fungovat v dynamickém měnícím se prostředí, s vysokou fluktuací personálu.
- Řízení lidí – takový manažer nebude lidi vést, koučovat a motivovat, ale bude je umět řídit, rozdělovat úkoly, efektivně dosáhnout cíle a poradí si s kdejakým rebelem.
- Pracovní nasazení – tato práce vyžaduje vysoké pracovní nasazení a mnohahodinové směny – z toho vyplývá ochota tvrdě pracovat.
Kde může tyto kompetence uplatnit? Na pozicích project managera, operations managera, projektového koordinátora, výkonného asistenta atd.
TIP: Dali vám úkol během výběrového řízení? To zvládnete, podívejte se, jak postupovat.
Příklad 2: Turistický průvodce, který provádí denně skupiny turistů, má na starosti péči o klienty, program, musí mít znalosti, které umí podat zajímavou formou, má pravděpodobně tyto kompetence:
- Trpělivost – naslouchá klientům a řeší jejich problémy
- Improvizace – okamžitě reaguje na nastalou situaci
- Komunikace, prezentace – umí dobře pracovat se slovy, zaujmout, přednést věci tak, aby je ostatní pochopili, získat si lidi na svoji stranu
- Umění bavit – má rád/a, když je zdrojem zábavy, pozornosti a informací.
Kde může tyto kompetence uplatnit? Například na pozicích zákaznické podpory, na obchodních pozicích, může být lektor nebo učitel.
Proto než půjdete na pohovor, zamyslete se nad tím, jaké kompetence budou potřeba na dané pozici a proč. Pak se zamyslete, zda máte, co je třeba a pojmenujte to. Nakonec si ke každé kompetenci přiřaďte dva tři konkrétní příklady toho, jak ji můžete v dané oblasti dokázat.
S nadšením roste šance
Pokud si budete jisti, že daná pozice a daná firma jsou pro vás to pravé, a nepodceníte přípravu, budete na pohovoru vystupovat mnohem sebejistěji, než kdybyste měli pochybnosti. Dáte-li k tomu najevo dostatečné nadšení a ochotu se vše naučit, přidáte-li pokoru a respekt k pracovní náplni, budete atraktivnější, než někdo, kdo už má zkušenosti.
Proč? Protože ty zkušenosti nemusí být pozitivní, může mít z minulé práce špatné návyky nebo nepřiměřená očekávání. I proto si vás na ten pohovor pozvali. Nezapomeňte na to.
Nebyla by na Jobs.cz nabídka zrovna pro vás?
Tereza Valášková
Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.