Hledám práci. Zn.: Ne jakoukoliv

Zjistěte, jak v záplavě volných míst najít správnou nabídku pro sebe. Odhalte, co všechno lze vyčíst z pracovního inzerátu. Bude to o systematičnosti a o kompromisech, které však tentokrát neuděláte.

Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, pokračuje 3. dílem:

Jak si vybrat tu správnou nabídku

Firmy, které jsou vám sympatické

Když se vás někdo zeptá, kde byste chtěli pracovat, jaké firmy vás napadnou jako první? Oblíbená značka, firma nějak spojená s vaším hobby nebo společnost s věhlasným jménem v oboru?

Nejde však jen o to, jaké firmy vás napadají. Důležitější je: PROČ vás napadají. Pravděpodobně mají nějaké atributy, které jsou pro vás atraktivní a práce v takové společnosti by pro vás měla smysl.

Pojmenujte je a hledejte další firmy (klidně méně známé), které splňují stejná kritéria. Možná, že o nich zatím nevíte, ale s jejich produkty, službami a filozofií se také dokážete ztotožnit. Následně se podívejte, zda mají otevřené volné pozice, které by odpovídaly vašim představám.

Když hledáte konkrétní pozici

Možná to ale máte naopak. Firma pro vás není až tak důležitá, ale pozice a náplň práce ano. V tom případě vyhledávejte rovnou pozici, ale vezměte v potaz, že stejná pozice se v může v každé firmě jmenovat jinak a mít také různé odpovědnosti a složení náplně práce.

Založte si agenta Jobs.cz a nechte ho, ať vám dohodí lepší práci

Co všechno vám prozradí inzerát?

Inzeráty většinou mají podobnou strukturu, až na těch pár výrazně originálních. Nicméně zkuste trochu číst mezi řádky: co vám o sobě firma vlastně říká?

Hlavička inzerátu: dozvíte se, co si o sobě firma myslí. Například: jsme světový leader, jednička na trhu, mladá dynamická společnost a podobně. To je jazyk firmy, který je dobré sledovat (a pokud tam chcete pracovat, měli byste se s ním ztotožnit). Pokud vám spojení „mladá dynamická společnost“ způsobuje osypky, asi to nebude to pravé. V hlavičce také často najdete důvod, proč se pozice otevírá: rozšiřují tým, hledají odborníka – tím dávají najevo, proč vás potřebují.

Náplň práce: Sledujte pořadí, v jakém jsou jednotlivé oblasti napsané. Pokud například u nabídky na HR pozici je na prvním místě administrativa a na posledním HR projekty, pravděpodobně se tu k inovativním metodám nedostanete. Anebo pokud hledají manažera týmu, ale vedení a rozvoj lidí se krčí až na konci seznamu za reportingem a péčí o klienty, také to leccos vypovídá.

Požadujeme: Požadavky se většinou dělí do dvou kategorií: nutné a výhodou. Tím je dobré se řídit. Obecně platí, že pokud vyhovujete těm nutným na 100 % a ostatním požadavkům na 80 %, mělo by to stačit. Například:

  • Máte dva roky praxe, ale v inzerátu chtějí tři roky: klidně se přihlaste.
  • Po šesti letech studia jste nedokončili vysokou školu a v inzerátu požadují univerzitní vzdělání. Pokud se v oboru cítíte komfortně, klidně na nabídku odpovězte. Chybějící diplom ale přiznejte co nejdříve.
  • Požadují aktivní znalost cizího jazyka. Pokud nejste schopni s někým mluvit nebo v daném jazyce telefonovat, vaše úroveň bohužel není aktivní. Na inzerát tedy neodpovídejte.

Požadavky na vlastnosti jako je pečlivost, samostatnost, komunikační dovednosti, loajalita či týmová práce reflektují předchozí zkušenosti firmy. Společnost zjistila, že na této pozici nejlépe pracují lidé s těmito vlastnostmi. Na druhou stranu: pokud se v inzerátu o kýžených vlastnostech nic nedočtete, dává vám to zprávu, že společnosti možná na osobních vlastnostech člověka moc nezáleží: hlavně, že bude pracovat. Zase tedy vyčtete něco o firemní kultuře.

Nabízíme: u této části inzerátu se zamyslete. Dobrá firma nebude vyvěšovat spoustu benefitů, protože nebude chtít, aby se lidé hlásili jen kvůli nim. Každá společnost chce, aby se uchazeči hlásili kvůli zájmu o obor, firmě jako takové nebo její pozici na trhu. Proto pokud vidíte dopodrobna vypsané skvělé benefity, neznamená to vždy, že je firma lepší než společnosti, které napíšou pouze: „zázemí stabilní společnosti a řada zajímavých benefitů“.

Než odpovíte na inzerát

Předtím, než firmě pošlete svůj životopis, zkuste si zjistit další informace. Projděte si její web, poptejte se svých kontaktů na Facebooku nebo LinkedInu, zda společnost znají.

Další možnost: zkuste si konkrétní firmu vyhledat na webu Atmoskop.cz, který sbírá ověřená hodnocení od bývalých i současných zaměstnanců. Jejich názory a zkušenosti vám také pomohou se správně rozhodnout.

V dalším díle seriálu se podíváme na to, jak napsat životopis tak, aby vás okamžitě pozvali na osobní schůzku.

» Další díly seriálu Krok za krokem k nové práci

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Jak změnit práci, když máte sebevědomí v přízemí

Vaše práce vás nebaví nebo vám nevyhovuje. Přesto v ní zůstáváte, protože ve vás hlodají pochybnosti. Mám já vlastně co nabídnout? Vzali by mě vůbec někde? V hlavě si vytvoříte mýtus o sobě samých. Mýtus o tom, že nemá smysl se o něco snažit, když na to nemáte… Poznáváte se? V našem seriálu Jak změnit práci … číst více

Jděte za tím, co chcete (ne pouze od toho, co nechcete)

„A co vlastně chci v té nové práci dělat?“ To je důležitá otázka, na kterou však nebývá snadné najít odpověď. Mnohem jednodušší je vysypat z rukávu výčet toho, co nechceme… Jenže hledat práci podle toho, co nechci, je krátkozraké. Lidé se často zaměří třeba jen na jeden klíčový problém – mzdu, osobu šéfa nebo dojíždění a zbytek … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, … číst více

Personalistka: takhle pište motivační dopis

Motivační dopis není přežitek, zejména pokud chcete získat pozici, o kterou se perou jen ti nejlepší. Takže: jak na něj? Své tipy sdílí personalistka Tereza Valášková. Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, pokračuje 5. dílem: Jak napsat motivační dopis, který opravdu zaujme? V odpovědích na inzerát najdete prostor na průvodní dopis. Do … číst více