Jak změnit práci, když máte sebevědomí v přízemí

Vaše práce vás nebaví nebo vám nevyhovuje. Přesto v ní zůstáváte, protože ve vás hlodají pochybnosti. Mám já vlastně co nabídnout? Vzali by mě vůbec někde? V hlavě si vytvoříte mýtus o sobě samých. Mýtus o tom, že nemá smysl se o něco snažit, když na to nemáte…

Poznáváte se? V našem seriálu Jak změnit práci krok za krokem si ukážeme, jak si můžete dopomoci k většímu sebevědomí, které vám umožní pustit se do projektu „nová práce“. Objevit, co ve vás je a prodat to ven. Dnes pro vás máme 1. díl:

Objevte, co je ve vás a pojmenujte to

Na příkladu si ukážeme, jak můžete postupovat, pokud chcete změnit práci a jít třeba i do jiného oboru.

Hanka, lektorka jazyků, ke mně přišla na kariérní konzultaci s tím, že vystudovala angličtinu jako druhý jazyk, dává příležitostně soukromé hodiny a má za sebou řadu různých brigád a dobrovolničení. Nyní hledá práci na plný úvazek. Nedokázala ale říct, co umí a co vlastně nabízí.

Jaké kroky pomohou si to uvědomit?

1. Napište seznam všech činností, které děláte

Hanka si nejprve napsala všechny činnosti, které měla na starosti napříč svými zkušenostmi: lektorování, příprava materiálů, komunikace se seniory, fundraising, administrativa, koordinace jazykových zkoušek, komunikace s klienty v multikulturním prostředí, řešení krizových situací atd.

2. Které činnosti vám jdou a zároveň vás baví?

Dále jsem se Hanky u každé činnosti ptala: Jak vám tato činnost jde? A jak moc vás baví? (mně například jde práce s Excelem a tabulkami, ale rozhodně mě nebaví a určitě tím nechci trávit své pracovní dny). Proto pište jen takové aktivity, u kterých si dovedete představit, že je budete v práci dělat.

3. Jaké dovednosti a vlastnosti k těmto činnostem potřebujete?

U činností, které Hanku baví a jdou jí, si napsala, jaké dovednosti jsou k nim potřeba. Dobrá zpráva: protože jí daná činnost jde, tak tyto dovednosti už dnes má.

Vznikl následující seznam Hančiných silných stránek:

  • Komunikace s klienty a lidmi obecně: schopnost navázat vztah, najít společné téma, rozesmát, motivovat, povzbudit.
  • Řešení krizových situací pod tlakem: schopnost zachování klidné hlavy, nalezení řešení.
  • Jazyky: využití angličtiny, španělštiny, čínštiny.

Jak přijít na své silné stránky? Zkuste si vybavit různé příhody z práce a nazvat si sami pro sebe, co ty příběhy vypovídají o vás a vašich vlastnostech a dovednostech. Dovednostem pak dejte obecný název. Můžete je následně využít v jakémkoliv oboru, kde jsou zapotřebí. Hanka díky tomu přišla na to, že může být cenným členem týmu v cestovním ruchu, multikulturních společnostech, v interní komunikaci, při práci s cizinci nebo se seniory.

Jak popsat dovednosti a svou osobnost v životopise

Nyní máte seznam dovedností. Jak je napsat do CV? Představte si, že své dovednosti popisujete někomu, kdo vám právě dal nabídku na práci snů. Chce, abyste mu popsali, jak konkrétně se vaše dovednosti projevují. Určitě by vás napadlo hned několik příkladů. Vyberte jeden a na něm svou dovednost reprezentujte v CV, nejlépe stručně.

Příklad popisu dovedností a vlastností podle pozic, na které reagujete:

  • Zákaznická podpora: Klid

Jsem přátelská a klidná, umím uklidnit rozčíleného zákazníka i v případě oprávněné reklamace.

  • Administrativa: Pečlivost

Moje pečlivost není nemoc ani ztráta času, ale nenajdete po mně gramatické ani číselné chyby. Vždy vím, kde co je.

  • Back-office, data analyst, nákup, účetní: Dotahování věcí do konce

Nejsem moc kreativní, ale cizí nápady ráda zrealizuji a dotáhnu k dokonalosti.

  • Obchod: Vynikající komunikační dovednosti po telefonu

Nedělají mi problém cold-cally, neodradí mě odmítnutí.

Konkrétně a bez klišé

Pište zkrátka své dovednosti tak, aby si pod nimi každý něco představil a nebyla to jenom snůška klišé. Typickým příkladem je věta: Jsem flexibilní a umím pracovat samostatně i v týmu. Tohle prohlášení buď úplně vynechte nebo vysvětlete, v čem jste flexiblní. Třeba v tom, že vám nevadí občas pracovat dlouho, zaskočit za kolegu nebo udělat něco úplně mimo rámec popisu práce.

A na co se zaměříme v příštím díle? Jak si vybrat, co vlastně chcete a nechcete dělat, v jakých firmách a proč.

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Tyto 3 otázky na pohovoru určitě zazní: jak se připravit?

Každý pohovor je jiný, a tak se na něj dá připravit jen částečně. Tyto tři věci však od vás personalisté budou chtít slyšet téměř určitě. Týkají se vaší individuální motivace a výsledků. Co přesně je bude zajímat? 1. Vaše motivace Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“  možná ani nezazní. Na motivaci … číst více

Váš názor to změní! Řekněte nám, jak firmy odpovídají

Zažili jste, že jste někam poslali životopis, ale firma to přešla mlčením? Nebo jste nejpozději do 14 dnů dostali odpověď? Ať tak nebo tak, podělte se o své zkušenosti a ohodnoťte, jak firmy (ne)odpovídají. Čím více firem ohodnotíte, tím spíše rozpoznáme, která je férová. Do 2 týdnů odpoví U vybraných inzerátů můžete už teď vidět … číst více

Triky přímo od personalistky: jak získáte zájem firem

Všude slyšíte, že je dobrá doba změnit práci. Říkáte si: tak to také zkusím. Poslali jste životopis na nabídku, která vás lákala, jenže vás nevybrali. Nebo se vůbec neozvali… Nenechte se tím otrávit! Tereza Valášková dlouho pracuje v personalistice a v dnešním článku vám poradí, co můžete zkusit dělat jinak, aby vás firmy začaly zvát na pohovor. … číst více

Comdata: věk u nás nehraje roli

Šedesátník Alexander Jakerle pracuje v Comdata jako telefonní operátor. A některé ze svých mladších kolegů strčí svými výsledky i energií do kapsy. „Zas tak těžké to není. Člověk musí hlavně chtít a být živý. To ale nezáleží na věku, někteří lidé mi připadají mrtví i ve třiceti.” Co radí svým vrstevníkům, kteří po padesátce hledají … číst více