Diverzita ve firmách obohacuje hlavně většinu. Stačí na ni koukat jinak

„Ukážu to ještě vedle v kanclu, třeba do toho vnesou jinej pohled,” bývá často konečným řešením, když se v týmu něco zasekne. Někdy pro diverzitu stačí zajít do jiné kanceláře a jindy na druhý konec světa. 

Myslet tzv. „out of the box” je vždy klíčem k úspěchu, ale tím „boxem” nemusí nutně být geografické území. Může jít o skupinu lidí, kteří z nějakého důvodu koukají na svět stejnýma očima, byť třeba pocházejí z jeho různých koutů, a jak víme, víc očí víc vidí. 

Jenže když britská televizní a rozhlasová společnost BBC oznámila, že počínaje letoškem začne 20 % pracovních míst mimo obrazovku obsazovat příslušníky etnických menšin, lidmi ze znevýhodněného prostředí a zdravotně postiženými a celkem 50 % televizních rolí a manažerských křesel připadne ženám, nejedno obočí údivem vystřelilo vzhůru. Na diverzitě ve firmách, ať už kvótované nebo přirozené, ale ve výsledku vydělají všichni. 

Cestování „na home-office” 

Etalonem moderního života se stalo cestování za poznáním nových kultur, učením cizích jazyků a otevírání se světu. To jsou hodnoty, za které dnes lidé utrácí hodně peněz a tráví jimi ještě víc času. Přitom ve firmách, které otevírají dveře cizincům, je mohou získávat zadarmo na denní bázi, a hlavně daleko přirozeněji. 

„Protože působíme v celé Evropě a dalších státech světa, snažíme se mít odevšad alespoň jednoho rodilého mluvčího. Díky tomu denně využívám angličtinu a vnímám ‚cizí‘ pohledy na různá řešení. Taky jsem poznal spoustu skvělých lidí z různých kultur, a především svého maďarského a německého kolegu – úplné blázny do fotbalu –, s kterými pravidelně vyrážíme na pivo a párek na Bohemku. Mám pocit, že díky tomu, jak je to pro cizince v cizí zemi těžké a takové ty samozřejmosti prožívají hlouběji, vznikají silnější přátelská pouta,” přemýšlí šestadvacetiletý senior frontend developer z Alensy Tomáš Voves. 

 

Celý mozek a větší kreativita 

Že mužům funguje lépe levá mozková hemisféra, zatímco ženy dokáží využívat obě rovnoměrně, je jen střípek z obrovské mozaiky rozdílů mezi pohlavími. Vyhýbat se práci v pohlavně smíšených týmech je tedy jako malovat barvami jen z jedné půlky palety. Vaše výstupy tím budou trpět. 

„Říká se, že ženy vnášejí do práce víc emocí, ale ke mně se po pár měsících v jinak ryze pánském kolektivu doneslo, že porady najednou probíhají v mnohem větším klidu,” říká dvaatřicetiletá freelancerka Šárka o svém dřívějším působení v korporátu, kde svou ženskou empatií vnesla do divokých mužských diskuzí řád. Muži se totiž před ženou nechtějí vždy jen předvádět – často si jen díky její přítomnosti lépe rozmyslí, co řeknou nahlas. 

Když autoři studie Management, Policy & Practice analyzovali 4 277 španělských firem, zjistili, že větší pravděpodobnost přijít do dvou let s radikální inovací mají ty, které zaměstnávají více žen. S tím také souvisí větší sexuální napětí, které podle sexuologů stojí až za polovinou pracovního výkonu. 

 

Mezigenerační obohacení 

Diverzita ale není jen o rase, pohlaví nebo sexuální orientaci. Leccos se můžeme naučit i od kolegů výrazně starších, nebo výrazně mladších. Ti navíc mnohdy dokáží naši sociální bublinu propíchnout rázněji než naši vrstevníci z druhého konce světa.  

Třeba v Japonsku mají na předávání zkušeností založený jeden z modelů řízení, kdy staří manažeři, toho času v důchodu, docházejí do svých bývalých firem na konzultace a radí svým nástupcům, „kudy dál”. Sdílet třeba jen pár měsíců kancelář s někým o třicet let starším (a zkušenějším) vydá za víc než školení a placené mentoringy za desítky tisíc. 

„Dlouho jsem měl kancl sám pro sebe, takže když ke mně posadili nového a o třicet let staršího Business Analytika, moc radost jsem z toho neměl. Přesto se časem stal jedním z hlavních důvodů, proč jsem se těšil do práce. Všechno, nad čím jsem přemýšlel, on už někdy v životě řešil a dokázal mi díky tomu pomoct. Povídání s ním bylo taky úplně o něčem jiném než s mými vrstevníky – svými zkušenostmi a nadhledem mě hodně posunul i po lidské stránce,” říká pětadvacetiletý Tomáš z pražského fintech startupu, jenž svůj vztah s výrazně starším kolegou přirovnává ke vztahu padawana s mistrem jediem. 

 

Práce na zajímavějších zakázkách 

Pracovat v diverzní firmě také automaticky zavdává možnost podílet se na zajímavějších zakázkách pro zajímavější klienty. Výhody plynoucí z práce v mezinárodní firmě jsou jedna věc, ale v posledních letech si společnosti navíc často vybírají své partnery právě na základě diverzity, kterou tím chtějí podporovat. 

Z podstaty vyplývá, že takové nároky si mohou (zatím) klást jen opravdu velké společnosti typu Google, Visa či IBM. Ale vzhledem k tomu, že tento trend bude v budoucnu sílit, brzy se k nim přidají i ty „dosažitelnější” z top firem, a plody diverzity bude sklízet čím dál víc lidí. Nejen těch 80 % zaměstnanců BBC.

Další články k tématu

Programátorské CV: pište o projektech, technologiích i o tom, co vás láká do budoucna

O programátory je na trhu pořád obrovský zájem. Až by se mohlo zdát, že CV je v jejich případě jen zbytečný cár papíru. Lidé z praxe to ale vidí úplně jinak! Vyzpovídali jsme 8 IT manažerů a 5 personalistů, kteří nabírají programátory. Shodli se, že jim často chodí příliš stručné, univerzální a snadno zaměnitelné životopisy, … číst více

CV produkťáka, projekťáka a manažera v IT firmě: prodejte to, co umíte a také svou osobnost

Rozumíte vývoji produktů. Řídíte náročné projekty. Vedete tým složený z různých IT specialistů. A možná se poohlížíte po nové práci. Stejně jako nedávno programátorům, tak také vám poradíme, jak napsat skvělé CV. Opíráme se o názory lidí z praxe. Vyzpovídali jsme personalisty, produkťáky a IT manažery. Prozradili nám, co rádi vidí v dobrých životopisech a co … číst více

Zůstat v Googlu, nebo se vrátit domů. Jak dělat důležitá (kariérní) rozhodnutí, abyste jich nikdy nelitovali?

Snad každý z nás už alespoň jednou stál v té pomyslné chodbě, z níž vede mnoho dveří, ale projít lze jen jedněmi a cesty zpět už není. Je pak celkem jedno, jestli jde o volbu mezi Googleplexem a Prahou nebo dráhou inženýra a ilustrátora… Udělat jakékoli rozhodnutí je vždycky pořádný oříšek.  Své o tom vědí … číst více

5 tipů, jak rozpoznat dobrou pracovní nabídku. Nejen podle inzerátu

Možná vás jako první napadne, že zhodnotit, která nabídka je pro vás ta pravá, zvládnete sami. Tyhle body vám ale zásadně usnadní rozhodování a pomůžou velmi rychle poznat, zda se vám vůbec vyplatí na inzerát reagovat. Tak schválně – vyplatí? 1. Inzerát musí být srozumitelný Jestli jste očima projeli nabídku a máte pocit, že víte … číst více