„Ukážu to ještě vedle v kanclu, třeba do toho vnesou jinej pohled,” bývá často konečným řešením, když se v týmu něco zasekne. Někdy pro diverzitu stačí zajít do jiné kanceláře a jindy na druhý konec světa.
Myslet tzv. „out of the box” je vždy klíčem k úspěchu, ale tím „boxem” nemusí nutně být geografické území. Může jít o skupinu lidí, kteří z nějakého důvodu koukají na svět stejnýma očima, byť třeba pocházejí z jeho různých koutů, a jak víme, víc očí víc vidí.
Jenže když britská televizní a rozhlasová společnost BBC oznámila, že počínaje letoškem začne 20 % pracovních míst mimo obrazovku obsazovat příslušníky etnických menšin, lidmi ze znevýhodněného prostředí a zdravotně postiženými a celkem 50 % televizních rolí a manažerských křesel připadne ženám, nejedno obočí údivem vystřelilo vzhůru. Na diverzitě ve firmách, ať už kvótované nebo přirozené, ale ve výsledku vydělají všichni.
Cestování „na home-office”
Etalonem moderního života se stalo cestování za poznáním nových kultur, učením cizích jazyků a otevírání se světu. To jsou hodnoty, za které dnes lidé utrácí hodně peněz a tráví jimi ještě víc času. Přitom ve firmách, které otevírají dveře cizincům, je mohou získávat zadarmo na denní bázi, a hlavně daleko přirozeněji.
„Protože působíme v celé Evropě a dalších státech světa, snažíme se mít odevšad alespoň jednoho rodilého mluvčího. Díky tomu denně využívám angličtinu a vnímám ‚cizí‘ pohledy na různá řešení. Taky jsem poznal spoustu skvělých lidí z různých kultur, a především svého maďarského a německého kolegu – úplné blázny do fotbalu –, s kterými pravidelně vyrážíme na pivo a párek na Bohemku. Mám pocit, že díky tomu, jak je to pro cizince v cizí zemi těžké a takové ty samozřejmosti prožívají hlouběji, vznikají silnější přátelská pouta,” přemýšlí šestadvacetiletý senior frontend developer z Alensy Tomáš Voves.
Celý mozek a větší kreativita
Že mužům funguje lépe levá mozková hemisféra, zatímco ženy dokáží využívat obě rovnoměrně, je jen střípek z obrovské mozaiky rozdílů mezi pohlavími. Vyhýbat se práci v pohlavně smíšených týmech je tedy jako malovat barvami jen z jedné půlky palety. Vaše výstupy tím budou trpět.
„Říká se, že ženy vnášejí do práce víc emocí, ale ke mně se po pár měsících v jinak ryze pánském kolektivu doneslo, že porady najednou probíhají v mnohem větším klidu,” říká dvaatřicetiletá freelancerka Šárka o svém dřívějším působení v korporátu, kde svou ženskou empatií vnesla do divokých mužských diskuzí řád. Muži se totiž před ženou nechtějí vždy jen předvádět – často si jen díky její přítomnosti lépe rozmyslí, co řeknou nahlas.
Když autoři studie Management, Policy & Practice analyzovali 4 277 španělských firem, zjistili, že větší pravděpodobnost přijít do dvou let s radikální inovací mají ty, které zaměstnávají více žen. S tím také souvisí větší sexuální napětí, které podle sexuologů stojí až za polovinou pracovního výkonu.
Mezigenerační obohacení
Diverzita ale není jen o rase, pohlaví nebo sexuální orientaci. Leccos se můžeme naučit i od kolegů výrazně starších, nebo výrazně mladších. Ti navíc mnohdy dokáží naši sociální bublinu propíchnout rázněji než naši vrstevníci z druhého konce světa.
Třeba v Japonsku mají na předávání zkušeností založený jeden z modelů řízení, kdy staří manažeři, toho času v důchodu, docházejí do svých bývalých firem na konzultace a radí svým nástupcům, „kudy dál”. Sdílet třeba jen pár měsíců kancelář s někým o třicet let starším (a zkušenějším) vydá za víc než školení a placené mentoringy za desítky tisíc.
„Dlouho jsem měl kancl sám pro sebe, takže když ke mně posadili nového a o třicet let staršího Business Analytika, moc radost jsem z toho neměl. Přesto se časem stal jedním z hlavních důvodů, proč jsem se těšil do práce. Všechno, nad čím jsem přemýšlel, on už někdy v životě řešil a dokázal mi díky tomu pomoct. Povídání s ním bylo taky úplně o něčem jiném než s mými vrstevníky – svými zkušenostmi a nadhledem mě hodně posunul i po lidské stránce,” říká pětadvacetiletý Tomáš z pražského fintech startupu, jenž svůj vztah s výrazně starším kolegou přirovnává ke vztahu padawana s mistrem jediem.
Práce na zajímavějších zakázkách
Pracovat v diverzní firmě také automaticky zavdává možnost podílet se na zajímavějších zakázkách pro zajímavější klienty. Výhody plynoucí z práce v mezinárodní firmě jsou jedna věc, ale v posledních letech si společnosti navíc často vybírají své partnery právě na základě diverzity, kterou tím chtějí podporovat.
Z podstaty vyplývá, že takové nároky si mohou (zatím) klást jen opravdu velké společnosti typu Google, Visa či IBM. Ale vzhledem k tomu, že tento trend bude v budoucnu sílit, brzy se k nim přidají i ty „dosažitelnější” z top firem, a plody diverzity bude sklízet čím dál víc lidí. Nejen těch 80 % zaměstnanců BBC.