Co si personalisté povídají, když za vámi zapadnou dveře

Hodinu se potíte na pohovoru a snažíte se ze sebe dostat to nejlepší. Pak vám podají ruku a zazní obligátní věta: My se ozveme. Zajímalo vás někdy, co personalisté a manažeři probírají poté, co pohovor skončil? My to víme!

Business man spying at the office

1. Vážně o tu práci stojí?

Někteří uchazeči srší energií. Mají o firmě nastudováno první – poslední a sypou z rukávu nápady, co by na nové pozici chtěli dělat. Je z nich cítit, že se přišli ucházet o vysněnou práci.

Jiní lidé se na pohovoru projevují zdrženlivěji. Nad každou otázkou se zamyslí a emoce drží na uzdě. Jejich motivace, proč se hlásí zrovna sem, nemusí být zcela jasná.

Znamená to, že první uchazeč je ten pravý a druhý nikoliv? Tak jednoduše se to říct nedá. Záleží na osobnostním typu a předchozí praxi.

Jednou z věcí, kterou personalisté po skončení pohovoru diskutují, však je: Opravdu tento člověk o práci u nás stojí?

Zabývají se nejen tím, co o vás během té hodinky zjistili, ale také pocitem, který měli. Chcete-li intuicí. Pasivita, nejasná motivace, nereálná očekávání, malá orientace ohledně náplně nabízené práce: to všechno napovídá, že o danou pozici nijak zvlášť nestojíte.

2. Jaké má silné a slabé stránky?

Na silné a slabé stránky se vás nejspíš zeptají. Ať už přímo, kdy chtějí zmapovat schopnost sebereflexe, nebo trochu zastřeně, kdy z vás nenápadně tahají dovednosti a pracovní návyky. Je to ten typ otázek, kdy vám třeba popíšou modelový problém a zeptají se, jak byste ho řešili.

Všimnou si, když ze sebe vydáte jen naučenou líbivou frázi, protože si myslíte, že ji chtějí slyšet. Zrovna tak poznají, pokud nic nehrajete, odpovídáte přirozeně a jste si jistí v kramflecích.

Po skončení pohovoru pak personalisté a manažeři diskutují, proč se podle nich na danou pozici hodíte a v čem vidí možné slabiny. Můžete na ně působit třeba jako člověk, který obtížně prosazuje své názory. Nebo jako ten, kdo chce všechno rozhodovat sám a pohled kolegů je mu ukradený.  Žádná z těchto poloh ale není automaticky špatná, na každou pozici jsou potřeba jiné kompetence.

Personalisté se baví hodně konkrétně i o tom, jak podle nich zapadnete do týmu: kterým lidem budete sedět a kterým moc ne.

» Najít novou práci je teď snazší: prohlédněte si 17.000 nabídek

3. Tady si protiřečil, nezdá se vám?

Hrál nám tady celou dobu divadélko, nebo byl upřímný? Personalisté vás viděli poprvé v životě. Jediné, co mají v ruce, je životopis a osobní dojem vytvořený během pohovoru. Jen na základě toho vás samozřejmě nemohou dokonale poznat. Myšleno tak, aby za vás dali ruku do ohně.

Proto až za vámi zapadnou dveře, začne diskuze nad případnými rozpory, které pozorovali. Například když jste zmínili, že jste týmový hráč, ale z jiné otázky položené o 15 minut později to moc nevyplývalo. Všimnou si, nad jakou otázkou jste zaváhali – a možná se mezi sebou začnou dohadovat, jestli to přičítají  běžné nervozitě nebo snaze něco zamlčet.

Každý může mít vnitřní „radary“ nastavené na něco jiného. Po skončení pohovoru se proto personalisté a manažeři potřebují sladit a ujistit se, že o uchazeči smýšlejí stejně.

4. S kým dalším se pobavíme?

Pokud jste se jim líbili, nejspíš začnou řešit, koho dalšího z firmy pozvou na druhé kolo pohovoru. Například manažera, který zrovna hledá nového člověka do týmu. Může pak nabídnout další důležitý pohled, proč uchazeče vzít, či nikoliv.

Dnes už je vcelku běžné sbírání referencí, zvlášť pokud se hlásíte na šéfovskou pozici nebo na místo s větší odpovědností. Personalisté se možná budou chtít zeptat vašich bývalých kolegů, nadřízených nebo třeba klientů na to, jak se s vámi pracuje.

5. Počkáme na něj?

Tato otázka, která zaznívá za zavřenými dveřmi, je trochu zrádná. Protože ačkoliv se na danou pozici hodíte naprosto výborně, pokud zmíníte, že musíte dodržet dvouměsíční výpovědní dobu, zájem firmy může ochladnout.

Pokud pozici potřebují obsadit co nejdřív, nebudou chtít tak dlouho čekat. Na místo favorita se tak může posunout jiný kandidát, který sice není tak dobrý, ale může nastoupit hned.

Personalisté a manažeři pak budou hodně zvažovat, která z těchto voleb je lepší. A věřte, že to často nebývá jednoduché rozhodování.

Tip: Zkuste se s nynějším šéfem domluvit na ukončení pracovního poměru dohodou. Pokud s tím bude souhlasit, můžete skončit prakticky ke kterémukoliv datu.

» Najít novou práci je teď snazší: prohlédněte si 17.000 nabídek

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

7 firem s pohodovými kancelářemi. Právě teď hledají lidi!

Sníte o práci v Googlu nebo Facebooku a jejich prostorách plných klouzaček, koloběžek, našlapaných firemních posiloven a občerstvení zdarma? Za pohodovým pracovním prostředím nemusíte daleko. Vytipovali jsme pro vás sedm firem, do kterých se budete opravdu těšit. A dobrá zpráva – většina z nich právě někoho hledá! » 4 minuty čtení « Firemní knihovna v … číst více

11 profesí, které před deseti lety neexistovaly

Těchto 11 pozic před deseti lety ještě neexistovalo. Chápete, jak jsme mohli žít bez vývojářů aplikací nebo UX designérů? Zveme vás na krátký exkurz. » 3 minuty čtení « ↑ Social Media Manager: jedna z nově vzniklých profesí. 1. Vývojář aplikací Před 10 lety: Mobilní trh se chystal na příchod horkých novinek: „véček“ s integrovaným foťákem … číst více

Vyhodili kolegu: jak se chovat, když se atmosféra dá krájet

Patří to ke koloběhu pracovního života. Spolupracovník z vašeho oddělení se vrátí ze schůzky s šéfem zkroušený a zamlklý. Všichni tušíte, že asi nešlo o příjemný rozhovor, a že se brzy budete muset s kolegou rozloučit. Přečtěte si několik tipů, jak se v nové situaci zachovat. » 2 minuty čtení « ↑ Co mu máme říct? … číst více

IKEA na Profesia Days ukáže, jak se ve firmě uplatnit

Začít jako prodavač, pak se stát vedoucím oddělení služeb zákazníků a nakonec řídit celý obchodní dům. To je jeden ze skutečných kariérních příběhů lidí, které můžete ve společnosti IKEA potkat. Stačí mít zájem o svou práci, chtít na sobě neustále pracovat a my vám pomůžeme růst. Přijďte se přesvědčit 12. a 13. října na veletrh Profesia … číst více