Reference: co všechno si o vás personalista zjistí předem?

Když personalista sbírá reference na zajímavého kandidáta, dává tím najevo, že nechce nic podcenit. Nedá jen na dojem z pohovoru, ale chce potvrdit kvality kandidáta od těch, kteří s ním už pracovali. Je vám to nepříjemné? Ano, ve světě recenzí úplně na všechno se dočkáme i recenze na sebe sama. Co vlastně personalisté ověřováním referencí sledují? A od koho je získávají?

Když chtějí referenční kontakty

Pokud vás personalista žádá o referenční kontakty, určitě s jejich předáním neotálejte. Nejlepší je, když je máte dopředu připravené. Od lidí, na které poskytujete kontakt, získejte nejprve souhlas.

I proto nedoporučujeme dávat referenční kontakty přímo do CV, což mnoho lidí dělá. V podstatě totiž poskytují daný kontakt komukoliv, kdo se dostane k životopisu.

Jednejte narovinu

Pokud jste při poskytování kontaktů neochotní nebo vám to trvá moc dlouho, můžete působit nedůvěryhodně. Takže víte-li, že kontakty budete nějakou dobu shánět, raději to řekněte dopředu. Pozor na bezpředmětné výmluvy typu „on už tam ale nepracuje“. Jinými slovy, nedovedete-li na někoho sehnat kontakt, jak chcete obstát v náročných pracovních úkolech?

Není to povinnost

Je však dobré vědět, že neexistuje žádná právní úprava, která by komukoliv přikazovala poskytnout pracovní reference. Výjimkou je, když o ně svého bývalého zaměstnavatele požádá zaměstnanec sám. Takzvaný referenční dopis zaměstnavatel musí poskytnout. Jeho vypovídací hodnota však může být různá, a proto personalisté preferují telefonický kontakt i s více lidmi z jedné firmy. Počítají i s tím, že jim někdo reference neposkytne.

↑ Jak se vám s ním pracovalo? Měli ho lidé v týmu rádi? Proč od vás odešel?

Co všechno budou ověřovat?

A jak tedy samotné ověřování referencí probíhá? Většinou po telefonu. Personalisté se budou ptát hned na několik věcí. Tyto je obvykle zajímají nejvíce:

  • Doba zaměstnání a náplň pozice

Personalisty v první řadě zajímá, zda to, co máte v CV a o čem jste vykládali na pohovoru, je pravda. Ověří si data zaměstnání a název nebo náplň pozice, na níž jste působili.

Ti prozíravější si ověří také jméno nadřízeného nebo nějakou specifickou informaci o pozici. Nezřídka se totiž stane, že lidé uvádějí delší dobu zaměstnání, než odpovídá skutečnosti, píšou jiné pozice nebo dokonce firmy, které neexistují. Třešinkou na dortu je poskytnutí falešných referenčních kontaktů, například na své přátele. Tohle určitě nedělejte.

  • Přístup k práci, vztahy s kolegy

Na začátku telefonátu se personalista nebude ptát na výsledky, ale spíše na přístup k práci. Je totiž možné, že se hlásíte na jiný druh pozice, než na jaké jste působili předtím. Samotné výsledky by tak neměly vypovídající hodnotu.

Personalista se tedy zeptá na vaši proaktivitu, ochotu přemýšlet a řešit problémy. Důležité je pro něj také to, jak by kandidát zapadl do týmu a jak by se ztotožnil s kulturou firmy. Personalisté se proto ptají, jak byl daný člověk v kolektivu aktivní, jak pracoval v týmu, jaký má způsob komunikace a zda si rozuměl s kolegy.

  • Plnění úkolů, plánů, výsledků

V každé práci jde o to, zda bude nový člověk schopen dosahovat očekávaných výsledků. Proto se personalisté ptají bývalých nadřízených kandidáta, jak byli spokojeni s jeho výkony, jakým způsobem dosahoval výsledků, zda byl tento způsob v souladu s firemní kulturou a jaké měli k jeho výkonům výhrady.

Sami potom zhodnotí, zda tyto výhrady budou problém i v jejich firmě, nebo ne. Mnoho lidí má strach, že se z referencí zjistí, že měli špatné výsledky. Personalisté ale chápou komplexnost všech vlivů na výkon a věřte, že když už si dají tu práci a reference ověřují, tak jsou spíše nakloněni dotyčného vzít. Nikdo nemá čas trávit 25 minut na telefonu jen proto, aby se přesvědčil o tom, že tohoto člověka „stejně nechtěl“.

  • Důvod odchodu

Důvod ukončení spolupráce je pro personalisty důležitá informace. Proto bývá okolo důvodů odchodu dost nedůvěry. Ze zkušenosti vím, že pokud dokážu s referenční osobou během rozhovoru navodit dostatečně přátelskou notu a pocit důvěry, tak mi pravý důvod odchodu poví. Většina lidí ale mlží nebo řeknou, že neví. Je to pochopitelné, lidé totiž vesměs chtějí poskytovat pozitivní reference a nechtějí to dotyčnému „pokazit“.

Chcete reference? Tak to jsem skončil…

Je to, aby si na vás někdo ověřoval reference to poslední, co potřebujete? Tak z výběrového řízení prostě odstupte a hledejte firmu, kde vám dají šanci i bez referencí.

Ale někdy byste se divili. Z mojí zkušenosti jsou reference jako dobrý přítel. Lidé, kteří je poskytují, vás většinou nechtějí zranit, ale to zásadní řeknou. Proto už v průběhu zaměstnání, kde cítíte, že „to není ono“, nevyvádějte psí kusy. Svět je malý.

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka

Další články k tématu

Váš názor to změní! Řekněte nám, jak firmy odpovídají

Zažili jste, že jste někam poslali životopis, ale firma to přešla mlčením? Nebo jste nejpozději do 14 dnů dostali odpověď? Ať tak nebo tak, podělte se o své zkušenosti a ohodnoťte, jak firmy (ne)odpovídají. Čím více firem ohodnotíte, tím spíše rozpoznáme, která je férová. Do 2 týdnů odpoví U vybraných inzerátů na Jobs.cz visí označení … číst více

Tohle vám pomůže prokouknout firmu předem

Poslat, nebo neposlat životopis na zajímavě znějící nabídku? Bohužel – jen z inzerátu nepoznáte, jaká ta firma ve skutečnosti je. Proto vznikl web Atmoskop, který sbírá hodnocení od skutečných zaměstnanců. Jejich názory vám pomohou se při hledání práce správně rozhodnout. Děláme to všichni Bude tenhle hotel dobrý? Mám koupit tuhle, nebo jinou pračku? Při nákupech … číst více

Call centrum se dá dělat i jako práce z domova

Dělat operátora call centra z domova? To jde? „Tuto možnost jsme začali nabízet před pár měsíci a osvědčila se. Naši operátoři na vybraných projektech mohou pracovat z domova třeba i každý den, na celý úvazek, nebo jen občas, prostě jak se jim to hodí,” naznačuje nový trend Karolina Spránitz Kondrat, HR manažerka společnosti Comdata. Jak … číst více

Potrénujte na pohovor. Tyto otázky na 99 % padnou

Každý personalista i pohovor je jedinečný. Následující otázky vás však neminou, protože se týkají konkrétních pracovních zkušeností. Připravte se na ně! Ať vás personalista nezaskočí Platí zlaté pravidlo, že „štěstí přeje připraveným“. Znamená to přečíst si informace o firmě (webové stránky, profil na sociálních sítích), podrobně se zaměřit na inzerát a také zkusit zjistit, zda … číst více