Stojíte v přeplněné tramvaji a usměrňujete dva hádající se potomky. Do toho telefon z neznámého čísla. Volajícího sotva slyšíte. „Bude to jen pár otázek,“ zachytíte pouze. V tu chvíli netušíte, že se firma, kam jste poslali CV, rozhodla si vás proklepnout po telefonu. Možná vám to hned nedojde a rovnou zařvete do sluchátka, že na průzkumy trhu zásadně neodpovídáte. Jde to ale zvládnout i líp.
Řekněme to narovinu: telefonický pohovor, i když tak nebývá myšlen, působí jako přepadovka. Přitom má člověk od první vteřiny působit profesionálně, ale přitom lidsky, sympaticky, autenticky a kdo ví, jak ještě. Je vůbec možné obstát? Je, ale chce to dodržovat několik zásad.
1. Sháním práci, pamatuješ?
Prvním úspěchem je nezapomenout, že sháním práci, rozeslal/a jsem několik životopisů, takže mi firmy budou nejspíš volat. Některé rovnou pozvou na pohovor, jiné si ale prověřují uchazeče ještě před tím. Nezapomínejte na to. Neznámé číslo na displeji může být sice obchodník se slanou vodou nebo někdo jiný nabízející podobně lákavý produkt, ale i kdyby se nakonec ukázalo, že je to jen průzkum spokojenosti s krémem na hemoroidy, slušně se do sluchátka představte.
2. Zvednout, či nezvedat, toť otázka
Pokud nejste zrovna ve výše navozené tramvajové situaci, hovor přijměte. Ale ne proto, abyste ho hned teď na místě absolvovali. To jen, jestli jste fakt superstřelci. Pro ostatní bude výhodnější vyslechnout, kdo volá a z jaké firmy. To jsou zásadní informace. Pak se ale omluvte, že teď nemůžete v klidu hovořit a zeptejte se, jestli lze volat ten den později, případně další den. Nejde o prkotinu, ale o předvýběr kandidátů. Takže to chce klid a nohy a hlavu někde, kde vás nebude nikdo rušit. Také si potřebujete firmu i pozici připomenout.
3. Vytěžte internet
Ještě než zavoláte zpět, jak jste slíbili, nažhavte internet a zjistěte o firmě, co se dá: jaký je její byznys, stručná historie, kdo ji vlastní, kde sídlí, jaká je její konkurence. Pokud máte známého, který ve firmě pracuje, zavolejte mu. A pokud ne, najděte si firmu na Atmoskopu, serveru, kam píšou hodnocení na firmy stávající i současní zaměstnanci. Taková příprava je klíčová. Vyhnete se tak nedorozumění typu: „Mně se váš sortiment barevných ponožek vždycky moc líbil a rád je budu nabízet a šířit do světa.“ „To je výborné, pane, jenže my ponožky už skoro tři roky nevyrábíme, přeorientovali jsme se v covidu na zahradní sekačky.“
4. Vytěžte sami sebe
Než vytočíte číslo personalistovo, projděte si svůj životopis. Ten, který jste do této konkrétní firmy posílali. Ke každé položce si připravte stručné, opravdu stručné shrnutí. Nevynechejte ani koníčky. Ne, nestačí je vyjmenovat, ale říct o nich něco bližšího, hlavně proč vás to baví, klidně můžete mít nachystanou i nějakou „minihistorku z natáčení“, alias rybaření, alias vyšívaní, alias… A nezapomeňte si připravit výši mzdy, o kterou si chcete říct.
5. Sebevědomě poslouchejte
Najděte si tiché klidné útočiště a vytočte číslo. Teď je čas, abyste působili sebevědomě, profesionálně, ale přitom lidsky, autenticky atd. Docílit toho můžete tak, že budete při hovoru stát, nebo dokonce chodit. Jestli vám to dodá sebevědomí, reprezentativně se oblečte, jako byste šli na opravdové setkání. Možná ale stačí nemít na sobě pyžamo poseté drobečky od snídaně. Samozřejmě jiná hra je videopohovor. Při něm už slušně oblečeni být musíte, při nejmenším od pasu nahoru. Lepší je ale i od pasu dolů.
TIP: Čeká vás pracovní pohovor přes obrazovku? Přečtěte si manuál vypracovaný ve spolupráci s personalisty.
Ať už v obleku, nebo v teplákách, hlavně však dotyčného na druhé straně sluchátka pozorně poslouchejte. Nechte ho vždy domluvit, i když tušíte, na co se chce zeptat. Zkuste také z jeho reakcí poznat, co z vašeho povídání ho zaujalo a při čem naopak zívá a maluje si do bloku lodičky. Od toho rychle pryč.
6. Žádné dlouhé monology
Telefonický pohovor bývá stručnější než osobní, proto odpovídejte výstižně, snažte se jít k jádru věci. Ale nemluvte překotně, v telefonu by vám bylo špatně rozumět. Jestliže naopak vy nerozumíte tomu, co personalista říká, přiznejte to a požádejte o zopakování. Hlavně neodpovídejte na otázku, kterou jste pořádně neslyšeli: „No, je mi sice divné, proč se ptáte, ale mám dvaačtyříctku, někdy i třia… Jo ták, jaká je velikost portfolia mých klientů.“
7. Zakončete pozitivně a s nadějí na setkání
Před skončením poděkujte za příjemný rozhovor a vyjádřete naději, že se brzy setkáte osobně. Někdy se doporučuje poslat ještě děkovný email s dotazem, kdy můžete čekat vyrozumění, ale to by krátce po telefonátu mohlo působit až příliš hujerovsky. Počkejte s tím třeba týden dva, pokud se z firmy nikdo neozve. Což by ale bylo divné, když jste to tak bezvadně zvládli.
Telefonického ani jiné proklepnutí se nebojíte a rádi byste lepší práci? Vzhůru na Jobs.cz. Máme tam pro vás moře skvělých nabídek.