5 tipů, jak odpovědět na inzerát agentuře a získat maximum

4 minuty čtení

Na pracovních portálech narazíte na dva typy pracovních nabídek: přímo od zaměstnavatele, který sám inzeruje své volné pozice, nebo od agentury, která zaměstnavatele zastupuje a hledá pro něj vhodné kandidáty. Jaký je v tom rozdíl a jak můžete z komunikace s agenturou nejvíc získat?

1. Neznáte firmu – hlaste se na pozici

Agentury ve svých inzerátech neuvádějí, pro jakou společnost pozici obsazují. Najdete v nich většinou slovní spojení jako „pro našeho významného klienta hledáme“ nebo „pro leadera na trhu hledáme“ apod. Proto je třeba žádost psát tak, aby bylo jasné, že je pro vás zajímavá daná pozice a že máte zájem o více informací.

Lidé totiž inzeráty často nečtou pozorně a píší „mám zájem o tuto pozici ve vaší společnosti“. Tím ale dávají najevo jen svou nepozornost a neznalost pracovního trhu. 

 

2. CV na míru pozici

Agentura filtruje životopisy zejména podle klíčových slov a kompetencí. Pokud ve vašem životopisu nenajde to, co pro svého klienta hledá, na vaši žádost neodpoví nebo odpoví zamítavě. Proto je nutné, abyste napsali svůj životopis na míru pozici, na kterou se hlásíte. Vypište zkušenosti, kompetence a osobní vlastnosti, které jsou relevantní vůči pozici. Zbytek klidně smažte. 

 

3. Popis předchozích zaměstnání přizpůsobte

I způsob, jakým popíšete své předchozí zkušenosti, může mít vliv na to, zda vás agentura vyhodnotí jako zajímavého kandidáta. Ideálně tedy přizpůsobte popis pozic inzerátu tak, aby bylo jasné, jaké máte zkušenosti či kompetence. 

Například:

Agentura hledá obchodního manažera a požadavky jsou:

Dosahování stanovených obchodních obratů

Vedení týmu 9 obchodníků částečně na home-office

Posilování kultury společnosti a angažovanosti obchodního týmu

Aktivní akvizice nových zákazníků B2B

Osobní péče o VIP zákazníky B2B

 

Váš popis předchozí pozice tedy nebude vypadat takto:

Obchodní manažer

Akvizice nových zákazníků

Péče o stávající zákazníky

Vedení týmu

Reporting vedení společnosti

 

Lepší bude, když napíšete:

Jak a s jakým úspěchem jste dosahovali (dosahujete) stanovené cíle.

Kolik lidí vedete a jakým způsobem.

Jak pracujete s firemní kulturou.

Jaké máte zkušenosti s akvizicí B2B zákazníků.

O jaké zákazníky jste se sami starali a jak. 

Ostatně, tento způsob popisu dřívějších zkušeností můžete uplatnit, i pokud odpovídáte přímo zaměstnavateli. 

 

TIP: Máte pocit, že jste udělali vše proto, abyste dostali pozvánku na pohovor? Možná, že jste přece jenom dopustili nějaké chyby. Podívejte se, jak se jim vyhnout

 

4. Agentura s vámi může pracovat dlouhodobě

Agentury obsazují velké množství různých pozic a to, že se nehodíte na jednu, neznamená, že byste se jim nemohli hodit na jinou. Proto klidně pošlete životopisy dva – jeden upravený na míru pozici, na kterou zrovna reagujete, a druhý více univerzální, kde uvedete všechny své zkušenosti, kompetence a vlastnosti. Konzultanti tak budou mít možnost zvážit, zda nemají otevřenou pozici, na kterou byste se hodili ještě lépe.

Motivační dopis pak pište spíše reálně o tom, co pro sebe ve své kariéře chcete a kam směřujete, než abyste se snažili napsat motivační dopis na pozici, o které ani nevíte, do jaké je firmy. Konzultant tak bude moci lépe zhodnotit, zda je pro vás vypsaná pozice vhodná, nebo ne, protože firmu, její fungování a kulturu zná.  

 

5. Berte to jako investici

Někoho agenturní inzerát odradí od reakce, ale je to zbytečné. Je pravda, že tu stejnou pozici může obsazovat i více agentur, ale vyplatí se kvalitně a pečlivě odpovědět právě z toho důvodu, že nikdy nevíte, jakou další zajímavou pozici agentura má. To, kolik času a úsilí do odpovědi dáte, je vaší investicí do dalších možností, které se vám mohou otevřít.

Pokud ale pošlete jeden univerzální životopis bez jediného řádku vysvětlení a navázání kontaktu, potažmo vztahu, tak žádný velký úspěch nečekejte, a to ani u agentury, ani u zaměstnavatele.   

Podívejte se na pracovní nabídky od agentur i zaměstnavatelů.

 

Tereza Valášková
Personalistka a autorka projektu Průvodce kariérou

Další články k tématu

Váš názor to změní! Řekněte nám, jak firmy odpovídají

Zažili jste, že jste někam poslali životopis, ale firma to přešla mlčením? Nebo jste nejpozději do 14 dnů dostali odpověď? Ať tak nebo tak, podělte se o své zkušenosti a ohodnoťte, jak firmy (ne)odpovídají. Čím více firem ohodnotíte, tím spíše rozpoznáme, která je férová. Do 2 týdnů odpoví U vybraných inzerátů na Jobs.cz visí označení … číst více

Tohle vám pomůže prokouknout firmu předem

Poslat, nebo neposlat životopis na zajímavě znějící nabídku? Bohužel – jen z inzerátu nepoznáte, jaká ta firma ve skutečnosti je. Proto vznikl web Atmoskop, který sbírá hodnocení od skutečných zaměstnanců. Jejich názory vám pomohou se při hledání práce správně rozhodnout. Děláme to všichni Bude tenhle hotel dobrý? Mám koupit tuhle, nebo jinou pračku? Při nákupech … číst více

Ušijte CV na míru konkrétní pozici. Tady je návod

Personalisté životopisy nečtou slovo od slova. Spíše je očima skenují a hledají relevantní klíčová slova. Proto své CV vždy upravte na míru konkrétní pozici. Přečtěte si náš článek, ve kterém vás navedeme, co je dobré zvýraznit a přepsat tak, abyste zaujali. Když víte, kam sáhnout, úprava vám zabere maximálně 10 minut. Zvýrazňujte Nejprve potřebujete důkladně … číst více

Proklepněte si firmu ještě před (online) pohovorem a nešlápnete vedle

Výhodou osobního pohovoru je, že máte příležitost nasát také atmosféru. Sledujete, jak se tam k sobě lidé chovají. Všímáte si, jak na vás celkově působí prostředí. V řadě firem vám také ukáží kancelář, kde možná budete pracovat a představí vás potenciálním kolegům. Díky tomu všemu si vytvoříte určitý pocit. I na základě něho se pak rozhodujete, zda … číst více