3 cesty, které vás dovedou k lepšímu pocitu z kariéry

Jaký je rozdíl mezi prací a kariérou? Práce je to, co dělám. Kariéra je směr, jakým jdu. Je vaše současná práce součástí nějaké delší cesty, posunuje vás ve směru, kterým chcete jít? Nebo je to jen práce, do které chodíte, abyste poplatili účty?

Pokud nevíte, kam jdete, nemůžete tam dojít. Předpokladem úspěšné kariéry tedy je, že víte, kam by se měla ubírat. Nemusíte zrovna mířit na generálního ředitele, ale zkuste si odpovědět na tu zatracovanou otázku personalistů: „Kde se vidíte za pět, deset let?“

Jsou v podstatě tři cesty, jimiž se můžete ubírat:

  • Větší specializace v tom, co už děláte
  • Cesta vzhůru na manažerskou pozici
  • Úkroky stranou po různých funkcích v jednom odvětví

↑ Která kariérní cesta je ta vaše?

» Podívejte se, jaké pozice teď firmy nabízejí

1. Větší specializace

Práce vás baví, nemáte ambice šéfovat, jste specialita? Skvělé. To ale neznamená, že se nikam neposouváte. Naopak: stát se specialistou je dnes výhodné. Pozice ve firmách se stále více specializují a přístup „umím od každého trochu“ už nemusí být ve spoustě oborů žádaný.

Zamyslete se, co jste se dosud naučili, kdy jste naposledy byli na školení týkajícím se vaší práce, jak se sami vzděláváte už jen tím, že děláte něco nového, jaké nové nástroje a postupy používáte. Kam až se chcete dostat? Jaká je vaše specialistická meta? A máte možnost se na ni dostat tam, kde právě jste? Pokud ano, jen do toho. Pokud ne, zvažte změnu. V jiné firmě nasbíráte zase nové zkušenosti a prohloubíte svou expertízu (tedy zvýšíte si cenu na trhu).

2. Chcete vést tým nebo projekt

Možná se nevidíte jako specialista, ale chtěli byste vést malý nebo větší tým. V rámci současné práce zjistěte, jaké jsou možnosti a požadavky. Hodně lidí se bojí říct o svých představách šéfovi. Strach je to ale zbytečný. Každá firma si dnes musí uvědomovat, že pokud se chcete rozvíjet, tak se rozvíjet budete. A je jen na ní, zda toho využije ve svůj prospěch, nebo vás nechá odejít.

Pokud v současné práci nemáte možnost povýšit, poohlédněte se jinde. Běžnou praxí lovců hlav je najít ambiciózní, šikovné lidi, kteří jsou o jednu úroveň níže a nabídnout jim manažerskou pozici, kterou přijmou jako posun a výzvu.

3. Úkrok stranou v rámci oboru – ale kam?

U nadnárodních společností je standard, že ten, kdo se chce stát ředitelem, musí projít jako manažer několika odděleními. Ideálně technickým, provozním a finančním nebo obchodním. Velké firmy také rotují manažery co 3 až 5 let. Aby si rozšířili znalosti, získali pochopení pro více oddělení a podpořili tak spolupráci. A v neposlední řadě: aby se nenudili a zůstali ve firmě.

I vy můžete postupovat se stejnou filozofií. Pokud máte svůj kariérní cíl, ke kterému vede ještě poměrně klikatá cesta, zjistěte si, co je potřeba pro to, abyste se k němu dostali. A pak si za tím systematicky jděte. Někdy bude stačit samostudium, učení se od kolegů, účast na různých projektech anebo bude třeba změnit zaměstnavatele.

Při budování kariéry se zkrátka vydáváte na cestu. Už to není „jen“ práce. Je to směr, a pokud po něm půjdete, budete mít vždycky lepší pocit.

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Jak zvládnout pohovor, když je vám 50+

Podle průzkumů smýšlejí skoro dvě třetiny českých zaměstnavatelů o padesátnících s předsudky. V Německu, Rakousku a řadě dalších zemích přitom 50. narozeniny žádnou stopku na trhu práce neznamenají. Proč to u nich jde a u nás ne? „V Česku chybí osvěta. Mnoho zaměstnavatelů neví, že současný padesátník vypadá úplně jinak, než vypadal příslušník této generace třeba před … číst více

7 profesí, o které se letos firmy poperou

Podívali jsme se v Jobs.cz do naší křišťálové koule (která ovšem nelže) a vybrali těchto 7 profesí, které nebudou mít v roce 2015 s uplatněním problém. » 3 minuty čtení « 1. Programátor, IT analytik Programátoři a IT analytici budou i v roce 2015 jednou z nejžádanějších pozic.  Průměrné platy se pohybují kolem 40.000 korun měsíčně, výjimkou nejsou ani mnohem … číst více

Byl by Apple úspěšný bez nakousnutého jablka?

Dá se dnes podnikat bez loga a kvalitní vizuální prezentace? A budou někdy české značky podobně úspěšné jako ty, na které se díváme jako na vzory? Ptali jsme se grafického designéra Lumíra Kajnara, který má za sebou práci pro velké světové i české klienty a na kontě řadu ocenění. „Jediným lékem je konkurence. Ta mě … číst více

6 chyb, které brání úspěchu (a dělá je většina z nás)

Zdá se, že máme všechno – skvělý nápad, kompetentní spolupracovníky, dostatečný kapitál – a přece se ne a ne hnout z místa? Novoroční předsevzetí už si raději ani nepíšeme, protože by skončila, ostatně jako minulý rok, zmuchlaná na dně odpadkového koše? Žádné datum ani nový nápad totiž nejsou životním zlomem, po kterém už se nám bude … číst více