Jaký je rozdíl mezi prací a kariérou? Práce je to, co dělám. Kariéra je směr, jakým jdu. Je vaše současná práce součástí nějaké delší cesty, posunuje vás ve směru, kterým chcete jít? Nebo je to jen práce, do které chodíte, abyste poplatili účty?
Pokud nevíte, kam jdete, nemůžete tam dojít. Předpokladem úspěšné kariéry tedy je, že víte, kam by se měla ubírat. Nemusíte zrovna mířit na generálního ředitele, ale zkuste si odpovědět na tu zatracovanou otázku personalistů: „Kde se vidíte za pět, deset let?“
Jsou v podstatě tři cesty, jimiž se můžete ubírat:
- Větší specializace v tom, co už děláte
- Cesta vzhůru na manažerskou pozici
- Úkroky stranou po různých funkcích v jednom odvětví
↑ Která kariérní cesta je ta vaše?
» Podívejte se, jaké pozice teď firmy nabízejí
1. Větší specializace
Práce vás baví, nemáte ambice šéfovat, jste specialita? Skvělé. To ale neznamená, že se nikam neposouváte. Naopak: stát se specialistou je dnes výhodné. Pozice ve firmách se stále více specializují a přístup „umím od každého trochu“ už nemusí být ve spoustě oborů žádaný.
Zamyslete se, co jste se dosud naučili, kdy jste naposledy byli na školení týkajícím se vaší práce, jak se sami vzděláváte už jen tím, že děláte něco nového, jaké nové nástroje a postupy používáte. Kam až se chcete dostat? Jaká je vaše specialistická meta? A máte možnost se na ni dostat tam, kde právě jste? Pokud ano, jen do toho. Pokud ne, zvažte změnu. V jiné firmě nasbíráte zase nové zkušenosti a prohloubíte svou expertízu (tedy zvýšíte si cenu na trhu).
2. Chcete vést tým nebo projekt
Možná se nevidíte jako specialista, ale chtěli byste vést malý nebo větší tým. V rámci současné práce zjistěte, jaké jsou možnosti a požadavky. Hodně lidí se bojí říct o svých představách šéfovi. Strach je to ale zbytečný. Každá firma si dnes musí uvědomovat, že pokud se chcete rozvíjet, tak se rozvíjet budete. A je jen na ní, zda toho využije ve svůj prospěch, nebo vás nechá odejít.
Pokud v současné práci nemáte možnost povýšit, poohlédněte se jinde. Běžnou praxí lovců hlav je najít ambiciózní, šikovné lidi, kteří jsou o jednu úroveň níže a nabídnout jim manažerskou pozici, kterou přijmou jako posun a výzvu.
3. Úkrok stranou v rámci oboru – ale kam?
U nadnárodních společností je standard, že ten, kdo se chce stát ředitelem, musí projít jako manažer několika odděleními. Ideálně technickým, provozním a finančním nebo obchodním. Velké firmy také rotují manažery co 3 až 5 let. Aby si rozšířili znalosti, získali pochopení pro více oddělení a podpořili tak spolupráci. A v neposlední řadě: aby se nenudili a zůstali ve firmě.
I vy můžete postupovat se stejnou filozofií. Pokud máte svůj kariérní cíl, ke kterému vede ještě poměrně klikatá cesta, zjistěte si, co je potřeba pro to, abyste se k němu dostali. A pak si za tím systematicky jděte. Někdy bude stačit samostudium, učení se od kolegů, účast na různých projektech anebo bude třeba změnit zaměstnavatele.
Při budování kariéry se zkrátka vydáváte na cestu. Už to není „jen“ práce. Je to směr, a pokud po něm půjdete, budete mít vždycky lepší pocit.
Tereza Valášková
Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.