Banky teď přes Jobs.cz hledají více než 2000 nových kolegů. Třeba bankovní poradci a specialisté patří mezi nejžádanější profese vůbec. S čím můžete počítat, pokud se rozhodnete pro kariéru v bankovnictví a odešlete svůj životopis? Nahlédněte s námi do zákulisí toho, jak si banky vybírají nové lidi.

Koho banky hledají?
Kromě zmíněných poradců a specialistů banky nyní shánějí také finanční analytiky, konzultanty, kontrolery, rozpočtáře nebo fakturanty.
Praxe v oboru nebo zkušenosti s klientským servisem jsou určitě tím, co personalisté rádi uvidí v životopisech. Podmínka to ale není. Řada pozic se hodí i pro studenty a čerstvé absolventy ekonomických škol.
- A co konkurence uchazečů? Počítejte s tím, že na jedno místo v bankovnictví se hlásí v průměru 15 – 20 lidí.
1. Pohovor po telefonu
Tohle bývá vůbec první kolo výběru. Pokud personalistu zaujme váš životopis, nejspíš vám bude chtít na chvíli zavolat. Dělají to tak třeba v ČSOB nebo České spořitelně.
Telefonický pohovor může trvat 10 až 15 minut nebo i půl hodiny. Většinou to bývá tak, že všichni vytipovaní uchazeči dostanou plus minus stejné otázky. Ti, kteří zaujmou nejvíce, se mohou těšit na pozvánku do dalšího kola.
TIP: Neberte telefonický pohovor jen jako formalitu a připravte se na něj. Ohlídejte si, ať voláte v klidném prostředí a máte vyhrazený dostatek času. Odpovídejte jasně, ale raději stručně. Na pětiminutové monology vážně nebude prostor.
- Co je může zajímat? Vaše vzdělání, praxe a motivace. Také to, co víte o bance a jejích produktech. Už v této fázi výběru si vás mohou proklepnout z angličtiny nebo znalosti odborných termínů.
- Co personalisté přes telefon ověřují? Testují prvotní sympatie a to, zda umíte naslouchat a komunikovat.
2. Assessment centrum
S assessment centry se v bankovnictví setkáte možná častěji než v jiných oborech. Třeba v UniCredit Bank tímto způsobem vybírají nové manažery. Na assessment centrum sází i v ČSOB, České spořitelně nebo Komerční bance. Vybírají tak lidi na obchodní pozice nebo klientské přepážky.
- Jak to probíhá? Pokud dostanete pozvánku do assessment centra, počítejte s tím, že v něm strávíte půl dne nebo i celý den. Potkáte se tam s 5 až 10 dalšími uchazeči. Ve skupinkách nebo samostatně budete řešit různé úkoly a modelové situace. Vyzkoušíte si třeba, jak mluvit s nespokojeným klientem nebo navrhnete reklamní slogan na novou půjčku. To, jak si jednotliví uchazeči vedou, hodnotí nejen personalista, ale i manažer nebo další členové týmu.
- Jak se s tím poprat? Zlatým pravidlem je chovat se v assessment centru co nejpřirozeněji. Tím hodnotitelům ukážete, co od vás mohou očekávat. Dělat ze sebe něco, co nejste, vážně nemá smysl. Na některou pozici se totiž lépe hodí extrovert, na jinou někdo introvertnější. A pokud něco nevíte nebo uděláte chybu, klidně to přiznejte.
» Čtěte dále: 7 typů lidí, na které narazíte v assessment centru
3. Videodotazník
Odkaz na videodotazník může ve vaší e-mailové schránce přistát ještě předtím, než vás pozvou na osobní pohovor. V videodotazníkem se můžete setkat, pokud se hlásíte například do České spořitelny nebo ČSOB.
- O co se jedná? Nastavíte si doma na počítači kameru, mikrofon a spustíte odkaz na videodotazník, který vám poslal personalista. Na monitoru se vám postupně objeví 3 – 5 otázek. Nahrajete své odpovědi a hotový videodotazník jedním kliknutím odešlete zpět personalistovi.
- Jaké otázky mohou ve videodotazníku zaznít? Třeba: Proč se hlásíte zrovna na tuto pozici? Co považujete za svůj největší pracovní úspěch? Co jste vystudoval/a a proč jste si vybral/a právě tento obor?
4. Testy, testy, testy
Kromě videodotazníků se můžete setkat i s různými testy a dotazníky. Například osobnostními, jazykovými nebo znalostními.
Po praktické stránce si vás mohou proklepnout ze znalosti Excelu. Zájemce o analytické pozice by neměl zaskočit například požadavek na použití funkce S/vyhledat.
Zejména na manažerských pozicích se můžete setkat se zadáním případové studie. Po některých uchazečích ji chtějí například v Raiffeisenbank.
5. Osobní pohovor
To už je klasika. Pokud projdete předchozími koly, pozvou si vás ještě na osobní schůzku, která trvá zhruba hodinu. Během ní se doptají na vše, co je zajímá. Na osobním pohovoru už se nejspíš budete bavit také o očekávaném platu nebo možném datu nástupu. Prostor pro položení několika otázek dostanete i vy.
Moment… kolik kol vás tedy čeká?
Z článku to možná vypadá, že výběrové řízení do banky zahrnuje nejméně čtyři nebo pět náročných kol. Tak to ale není. Uvedli jsme spíše příklady, s čím se můžete setkat.
Pokud se hlásíte na specializovanou pozici v bankovnictví, počítejte se dvěma až třemi koly. Typicky s úvodním telefonátem, assessment centrem a osobním pohovorem.
Držíme vám palce!
» Prozkoumat aktuální nabídky v bankovnictví
Jobs.cz