7 typů lidí, kteří s vámi budou „soupeřit” o práci

Na klasickém pohovoru jste jen sami za sebe, ale v assessment centru je to jiné. Probíhá tak, že si personalisté na celý den pozvou skupinku nadějných uchazečů a zadávají jim různé úkoly. Docela hezky se ukáže, kdo se umí prosadit a kdo se spíš drží zpátky, kdo je v komunikaci přirozený a kdo tlačí na pilu… V dnešním článku vás seznámíme se 7 typy lidí, na které můžete v assessment centru narazit. Tak co, zvládnete být lepší než oni?

shutterstock_264528089

Co je to assessment centrum a jak probíhá?

Je to jedna z metod, jak se firmy snaží poznat uchazeče. Podobně jako třeba na pohovoru. Rozdíl je však v tom, že assessment centrum je skupinové.

V assessment centru vás bude 5 až 10 a budete plnit různé úkoly. Ty proklepnou, jak umíte jednat s lidmi a reagovat v nečekaných situacích. A samozřejmě, jestli jste týmový hráč. Zadávané úkoly jsou často vlastně modelové situace a souvisejí s prací, na kterou se hlásíte. Můžete tedy třeba sestavovat modelovou nabídku zájezdů nebo řešit námitky konfliktního zákazníka.

Assessment centrum většinou moderuje personalista. Stranou „nenápadně” sedí dva nebo tři hodnotitelé (nejčastěji manažeři, kteří zrovna hledají nové lidi do týmu) a dělají si obrázek, jak se jednotlivým uchazečům vede.

A teď už slibovaná typologie lidí, které můžete v assessment centru potkat:

1. Domina / Big Boss

Bude většinou tím, který promluví jako první. Bude rozdávat úkoly, řídit práci skupiny a posouvat daný úkol. Má silné charisma, a proto je členy týmu přijat – buď bez výhrad, nebo s výhradami. Pokud se ve skupině objeví více Big Bossů, dochází k vzájemným konfliktům, které mohou přejít až k hádkám. Může se stát, že díky tomu, že Big Bossové vše „řídí“, občas zapomenou naslouchat ostatním členům týmu.

2. Všeználek

Zná, viděl a zažil všechno, co se bude dít. Většinou má za sebou zkušenosti z jiných AC a dává to hlasitě najevo. Všeználek se velmi rád poslouchá a má problém s nasloucháním ostatním. Pokud má své znalosti podložené, zachází do zbytečných detailů a tím brzdí skupinovou práci. Na některé kandidáty může působit neuspořádaně. Díky výše zmíněnému působí ne úplně diplomatickým dojmem. Individuální úkoly plní velmi systematicky a často se mu nedostává času.

3. Herec / herečka

Má „nastudováno“,  jak se na AC chovat,  a snaží se do ideálních škatulek stylizovat. Hlídá si, jestli hodnotitelé „hodnotí“ jeho/její chování. Nepřirozeně komunikuje ve skupině, a to zejména tak, že ostatní kandidáty extrémně a velmi nahlas chválí a často komentuje, kolik času ještě zbývá. Zaměřuje se spíše na formu než na obsah. Většina hodnotitelů pozná, že chování Herce není úplně přirozené a přihlížejí k tomu.

» Podívejte se na nabídky práce ve vašem oboru

4. Obchodník s teplou vodou

Určitě máte ve svém okolí člověka, který je schopný se na potkání bavit s každým o všem, i když o tématu moc neví. Obchodník s teplou vodou má většinou velmi kultivovaný projev a k tomu ladící vizáž. Umí v lidech vyvolat velmi pozitivní první dojem, ale když se s ním začnete bavit o podrobnostech, většinou zjistíte, že příjemné schránce chybí obsah. To se nejvíce projeví na individuálních cvičeních, kde se nemůže schovat za ostatní. Pokud mu hodnotitelé položí otázku na konkrétní věc, většinou dostanou velmi obsáhlou odpověď, ale bez informace, kterou chtěli. V týmu působí uvolněným dojmem, umí pěkně rekapitulovat myšlenky ostatních, ale vlastní přínos je minimální.

5. Šedá myška

Během většiny skupinových úkolů si dělá poznámky pro sebe a do diskuze nezasahuje. Když už však něco řekne, tak to většinou sedí. Přestávky tráví v koutě s mobilem, knihou v ruce nebo naslouchá okolí, ale moc informací se od něj/ní nedozvíte. Individuální úkoly, u kterých není potřeba prezentovat, zvládá většinou bez problémů. Hodně se zaměřuje na detail. Na konci AC mají hodnotitelé problém některé kompetence Šedé myšky hodnotit, protože je vůbec nepředvedla. To bývá většinou důvodem neúspěchu těchto kandidátů.

6. Manažer/ka

Mladý manažer má velmi kultivované chování, které je orientováno na klienta (ať už je to kdokoliv), ale na rozdíl od Obchodníka s teplou vodou má jeho projev také obsah, který je k tématu. Ve skupinách patří k aktivním členům, naslouchá ostatním a snaží se z jejich poznatků získat to nejdůležitější. Umí pochválit, ale také přiznat vlastní chybu. V individuálních cvičeních pracuje systematicky, hlídá si čas a umí jít přímo k věci. Přestávky využívá k tomu, aby si zjistil informace, které potřebuje a ještě nemá.

7. Kamarád/ka do deště

Tento typ je nejuniverzálnější – umí pracovat v týmu, kde se projevuje aktivně, přirozeně hlídá čas, podporuje ostatní a vrací skupinu k zadání. Jeho názory jsou slyšet, staví na informacích a myšlenkách ostatních. V individuálních cvičeních a při prezentaci nepůsobí příliš suverénně, protože ví, že se má hodně co učit. Přestávky využívá ke komunikaci nejen s hodnotiteli, ale také s kandidáty. Působí skromným dojmem, ale zná své kvality a umí sám sebe prezentovat.

Tip na závěr: Jak se v assessment centru chovat?

Zlatým pravidlem je chovat se co nejpřirozeněji. Tím hodnotitelům ukážete, co od vás mohou očekávat, a budou tak moci na danou pozici vybrat nejvhodnějšího člověka. Na některou pozici se lépe hodí „manažer“, na jinou spíše někdo introvertnější. Obecně však platí, že se vyplatí být aktivním členem skupiny, ale zároveň naslouchat a nebát se přiznat, že něco nevím, nebo že jsem udělal chybu.

» Podívejte se na nabídky práce ve vašem oboru

Jobs.cz

Další články k tématu

5 znamení: jak poznáte, že je čas změnit práci

Mám, nemám, mám, nemám, odtrháváte možná lístečky z imaginární sedmikrásky. Řeč je o změně práce. Vybrali jsme těchto 5 znamení, které jasně říkají: máš! » 2 minuty čtení « ↑ Mám změnit práci, nemám? Někdy je opravdu lepší změnu neodkládat. 1. Neslyšíte „díky“ Můžete skákat po hlavě, ale šéf vždy zavrčí maximálně: ale jo, šlo … číst více

Šéf zjistil, že hledáte jinde. Co na to říct?

A sakra! Vašemu šéfovi se doneslo, že se poohlížíte po jiné práci. Pozval si vás na kobereček, kde můžete očekávat šťouravé otázky. Přinášíme několik tipů, jak nepříjemný rozhovor zvládnout. » 2 minuty čtení « ↑ „Vy odcházíte? To nemyslíte vážně.” Měnit práci je ale naprosto normální. 1. Kápněte božskou Pokud se vás nadřízený přímo zeptá: Je … číst více

Nebezpečné osobnosti v práci. Jak poznáte, že sedí vedle vás

Joe Navarro pracoval 25 let jako zvláštní agent u FBI. Na základě svých zkušeností napsal knížku Nebezpečné osobnosti, která teď vyšla i česky. Jobs.cz se zajímal: jak nebezpečné osobnosti poznáme v práci a jak se jim bránit? » 3 minuty čtení « ↑ Joe Navarro: „Nebezpečné osobnosti se nikdy nezmění a nevyléčí je ani žádná zázračná pilulka.” … číst více

Jak zůstat zdravý, když všichni okolo chrchlají

V MHD teď prská každý druhý a pokračuje to, sotva dorazíte do práce. Zároveň platí, že teď si opravdu, ale opravdu nemůžete dovolit ležet doma s chřipkou. Přečtěte si naše tipy, jak na podzim zůstat fit a pokud možno se nenakazit od kašlajících kolegů. 1. Ruce, ruce! Zdá se vám rada o mytí rukou banální? Nám … číst více