Vymýšlíme auta, která budou online, říká vývojář Škoda Auto

„Představte si, že sedíte v kině, mrzne a vy si během titulků mobilem na dálku zapnete topení v autě,“ popisuje Martin Sodomka, manažer projektu ConnectedCar ve Škoda Auto, na čem zrovna pracují. Jen do tohoto týmu teď v Mladé Boleslavi hledají 20 nových kolegů. Jejich úkolem bude vyvíjet různé online služby pro auta. Otevřeny jsou ale i další zajímavé pozice, třeba pro ty, které zajímají elektromobily, světla nebo testování. Hlásit se mohou nejen lidé se zkušenostmi, ale i absolventi.

Nechvile-2

↑ Martin Sodomka, manažer projektu ConnectedCar ve Škoda Auto.

Pane Sodomko, jak dlouho už ve Škodovce pracujete?

Šestnáct let. Začal jsem jako trainee, prošel několika odděleními a v roce 2000 nastoupil do vývoje elektriky a elektroniky. Do firmy jsem nastoupil v podstatě na den přesně, kdy začínala výroba první generace Fabie. Následujících osm let jsem se staral o její sdružený přístroj, což jsou takové ty budíky za volantem. Ohledně elektriky a elektroniky to pro mě byla výborná škola.

Teď působíte jako manažer v projektu ConnectedCar. Na čem nyní pracujete?

Rozjíždíme teď úplně nový projekt, který se týká konektivity. V současné generaci Fabie už určitá konektivita je –  založená na zapojování smartphonů do auta. Chceme jít ale ještě dál, aby bylo celé auto připojeno k internetu a uživatel k němu měl přístup odkudkoliv. Představte si, že sedíte v kině, mrzne a ještě během titulků si v autě prostřednictvím mobilního telefonu zapnete dálkově ovládané topení. Nebo vám někdo rozbije cihlou okénko a vám okamžitě dorazí zpráva na mobil.

Nechvile-4

↑ Ve Škodovce teď vymýšlejí auta, která půjdou ovládat online.

Do projektu ConnectedCar v oblasti Technického vývoje teď  hledáte 20 nových kolegů. Na jakou práci?

Jsou to pozice specialistů, kteří se budou zabývat jednotlivými online službami. Dále pozice, na kterých se lidé zabývají testováním, odstraňováním chyb a dalšími tématy, která odborníkům v IT nebudou neznámá, tedy back-endy, celková bezpečnost systému a podobně.

» Vývojový pracovník testovacího centra elekr(on)iky

» Specialista telematiky pro vzdálený přístup k vozu

» Specialista – Online Connectivity Unit/eCall

» Projektový vedoucí – vývoj infotainmentu

Takže hledáte IT odborníky?

Ne tak docela. My v konektivitě vozu se pohybujeme na hranici mezi vývojem vozu a IT. I kolegové, kteří pracují na technickém vývoji, však potřebují do IT trochu vidět. Do projektu ConnectedCar jsou zapojeny tři oblasti: vývoj, IT a sales, které spolu intenzivně spolupracují. I tyto útvary aktuálně hledají nové kolegy.

» Konzultant pro ConnectedCar

» GEKO servisních systémů  projektu ConnectedCar

» Auditor ConnectedCar

K čemu se noví lidé dostanou? Co by je mohlo nalákat?

Zmíním smartphone konektivitu, tedy připojování mobilu k našim navigacím a rádiím, a online služby, které pracovně rozdělujeme na barevné a šedé. Barevné služby spočívají v tom, že zákazník sedí v autě a přímo za jízdy využívá nejnovější informace z internetu, například o dopravě. Šedé služby se nepoužívají přímo za jízdy, ale umožňují se s autem na dálku spojit. Mluvil jsem už o ovládání nezávislého topení nebo alarmu. Další funkcí může být, že auto dokáže samo hlídat svou polohu. Řidič autu vyznačí, že se může pohybovat například jen v Praze a okolí. Pokud se auto z této oblasti neplánovaně vzdálí, majiteli hned dorazí upozornění na mobil.

Mohou to být ale i další služby běžící na pozadí, které většina lidí naštěstí nikdy nevyužije. Je to například automatické nouzové volání při nehodě. Nebo v případě poruchy si auto samo „zavolá“ do servisu, který se dozví, kde se vůz nachází a jakou má poruchu. Ve vzdálenější budoucnosti budeme schopni auto na dálku i opravovat, například updatem softwaru.

Nechvile

↑ Nové kolegy hledají i do oddělení vývoje vnějšího osvětlení vozu.

Jaký uchazeč musí být, aby na těchto pozicích uspěl?

Kdybych měl vypíchnout jen jednu vlastnost, tak je to komplexní nadhled. Tedy schopnost podívat se, jak se ve světě IT říká, na danou službu „end2end“. Tedy to, že mě nezajímá jen jedno izolované tlačítko nebo displej, ale celý systém a to, jak jej zákazník vnímá a používá. Co se týká vzdělání, mělo by být vysokoškolské technického směru. Elektrotechnika ale není podmínkou. Já sám mám vystudovanou jadernou fakultu ČVUT.

Jaká další oddělení Technického vývoje teď hledají nováčky?

Například skupina, která má na starosti vývoj energetické soustavy vozů a vývoj elektromobilů. Nyní tu kolegové řeší třeba téma nabíjení a komunikaci elektromobilu s rozvodnými sítěmi.

Nové pozice nabízí i oddělení vývoje vnějšího osvětlení vozu. Zde se zabývají nejnovějšími trendy v oblasti předních světlometů, předních mlhových a odbočovacích světlometů a zadní skupinové svítilny. Kolegové tu pracují s technologií LED, do budoucna chtějí řešit například téma využití laserů, OLED a podobně. Potřebují tedy elektroniky, optiky a konstruktéry vnitřních prvků. Novým kolegům tu nabízejí i zajímavou spolupráci při tvorbě designu vozu,  protože světla jsou pro auto něco jako „oči“ a jsou tím prvním, čím na sebe vůz svým exteriérem upoutá.

Další oddělení, které nyní nabízí čerstvé příležitosti, se zabývá integrací elektrických systémů do auta a testováním, jestli všechno běží, jak má.

» Vývojový pracovník vnějšího osvětlení

» Vývojový pracovník redukce CO2 a Ekoinovací

» Konstruktér volantu a airbagu řidiče

Dostanou se noví vývojáři pracovně do zahraničí?

Se zahraničními dodavateli a dalšími kolegy z koncernu jsme v denním kontaktu. Uchazeč by si tedy měl být jistý, že se domluví alespoň jedním světovým jazykem. Angličtina je naprosto nezbytná a němčina obrovskou výhodou. Na zahraniční cesty se jezdí dvakrát do měsíce. Někdy na jeden den, někdy na dva. Nebo se dělají i testovací jízdy, kdy se celý týden jezdí s autem po Evropě. I to patří k naší práci.

skodovka2

↑ Běží v autě všechno, jak má? To se testuje právě na tomto pracovišti.

V jakých programech pracujete?

Jsou to různé sofistikované systémy, třeba databáze na tvorbu specifikací, databáze na správu chyb nebo na management verzí jednotlivých komponent. Systémů, které u nás používáme, je celá řada. Nečekáme však, že uchazeči budou tyto systémy už dopředu umět. Počítáme s tím, že je zaučíme. Málokdy se stane, že člověk už na pohovoru řekne: jasně, DOORS, znám.

Jak vypadá pracoviště? A jaké benefity nabízíte?

Prostory Technologického centra se špičkově vybavenými laboratořemi s nejmodernější technikou se nachazejí v klidné části Mladé Boleslavi a jsou staré asi šest let. Nemáme tu samostatné kanceláře pro dva až tři lidi, ale ani gigantické open spacy, kde má člověk pocit, že se nemůže dostatečně věnovat práci. Například naše kancelář je pro 10 až 12 lidí, což je z pohledu spolupráce ideální. Co se týká benefitů, nabízíme například příspěvek na dovolenou, půjčky na bydlení nebo velmi oblíbený program operativního leasingu Auto mezi námi pro zaměstnance a jejich rodinné příslušníky.

(PR článek)

Další články k tématu

Tipy od personalistky: jak vyhrát každý pohovor

Jaký životopis vás přivede na pohovor? Jak uspět tváří v tvář personalistovi? A čím ho zaručeně naštvete? Na tohle všechno jsme se zeptali Zuzany Hrubé, personalistky ze společnosti Y Soft. „Vzpomínám na uchazečku, která měla životopis udělaný jako fotoromán,” říká Zuzana Hrubá. » 3 minuty čtení « ↑ Chtějí toho nejlepšího. Není důvod, abyste to nebyli … číst více

Co mezi řádky vyčtete z pracovních inzerátů

Prvním krokem k tomu, abyste nalezli ty správné nabídky, je si hned na začátku uvědomit, co vlastně hledáte, kam chcete svou kariéru směrovat a co jste pro ni ochotni udělat. Na co se tedy při čtení inzerátů zaměřit, abyste objevili práci přesně pro vás? « 2 minuty čtení » Hezký nadpis není všechno Nenechte se napálit … číst více

Jak si v práci vyjednáte víc času na rodinu

Možná i vy jste v práci každý den do večera a svoje vlastní děti málem nevidíte. Jenže ono to tak být nemusí – a nemá. Nechte se inspirovat lidmi, kterým se podařilo zařídit si lepší rovnováhu mezi rodinným a pracovním životem. « 3 minuty čtení » ↑ Dětství uteče strašně rychle. Abyste si jednou nevyčítali, … číst více

Pozice, kde vás nebudou nutit sedět od – do

Stále více lidí chce práci, kde si mohou začátek a konec pracovní doby určovat podle sebe. Proč sedět v kanceláři povinně do 17:30 a předstírat vytíženost, když reálně máte hotovo už ve čtyři? A mohli byste vyzvednout dítě z družiny nebo si jít zaběhat. Chcete takovou práci taky? Na Jobs.cz teď najdete přes 5.000 nabídek … číst více