Nový rok, nová práce. Čeká vás to také? První dny budou asi trochu náročnější. A počítat s tím, že na nové pozici dostanete 100 dnů hájení, nejspíš nemůžete. Co udělat po nástupu jako první a jak se v zatím neznámém týmu co nejlépe uvést?

↑ Při seznamování s kolegy nebuďte moc vlezlí.
„Já jsem…“
Představit se novým kolegům je základ. Ale důležitý je i způsob, jak k představení dojde. Šéfa potěšíte, když vezmete iniciativu do vlastních rukou a buď kolegy osobně obejdete, nebo se na společném setkání sami ujmete slova a řeknete o sobě pár vět. Vyhněte se tak trapným chvílím, kdy vás skrčeného v zasedačce někdo představuje a vyzývá: „Tak nám o sobě něco řekni.“ Nebuďte při osobním představování s kolegy příliš vlezlí, ať už zdlouhavým vyprávěním o sobě či přílišným zájmem o ně a jejich práci.
Kdo je tu šéf smečky?
Dobré je si v prvních dnech oťuknout kolegy, se kterými přicházíte denně do styku. Pozorujte vzorce chování v týmu. Kdo je přirozeným vůdcem, koho ostatní respektují? Kdo dokáže jiné burcovat, kdo je kreativní nebo kdo naopak kolem sebe prská síru? Pro vás je důležité poznat, s kým se můžete poradit, kdo vás správně nasměruje a nebude vám házet klacky pod nohy.
Od sklepa po půdu
Poznejte kořeny firmy, projděte si všechna oddělení, nasajte firemní kulturu. Je uvolněná, přehnaně korporátní nebo tak akorát profesionální, ale lidská? Můžete si zajít za každým pro radu, za sekretářkou stejně jako za ředitelem? Je důležité poznat, zda je nová firma otevřená k lidem, nebo má naopak striktně vymezené mantinely a sféry vlivu. Lépe se vám tak budou shánět informace, organizovat schůzky a podobně.
Společná řeč se šéfem
Ať je vám to příjemné nebo ne, musíte si nastavit spolupráci s novým nadřízeným. Šéf vás hodnotí, rozhoduje o vašem platu, o možném povýšení, schvaluje home office a podobně. Ne vždy bude nadřízený manažer vaší krevní skupinou, ale předpokladem úspěšného působení v nové firmě je najít si k němu cestu, ať bude jakýkoliv. Nastavte si pravidelnou podobu komunikace, třeba u kávy nebo na pravidelné týdenní poradě. Bez vzájemné komunikace se nikam nedostanete.
„Něco“ jinak
Odlište se nějak od ostatních. Staňte se pro firmu zapamatovatelní a nepostradatelní. Jak? Upečte koláč pro ostatní, vymyslete zábavnou mimopracovní aktivitu, přijďte se zajímavou inovací stávajících služeb, přiveďte super klienta. Zkrátka něco! Nová práce je především příležitost! Hodně štěstí.
Jiří Kocourek