„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Firmy se někdy snaží motivovat k poslání životopisu způsobem, který lidi spíš odradí. Inzeráty jsou dost specifická kategorie textů. Ukážeme vám, jak je číst trochu jinýma očima.

Hledá se guru, hledá se hvězda

Možná se to stalo i vám. Otevřeli jste zajímavou nabídku, ale po přečtení požadavků vám spadla brada. Firma hledala někoho naprosto dokonalého. Borce, který (hrubým odhadem) zastane práci za dva až tři lidi a ani se přitom nezadýchá.

Celý inzerát se navíc jmenoval nějak jako: „Chceš být hvězdou našeho akvizičního týmu?“ Nebo: „Hledá se guru digitálního marketingu“.

Odradilo vás to. Možná to i nepříjemně koplo do vašeho sebevědomí. Zapochybovali jste, zda ještě vůbec „něco“ umíte, když dnes inzeráty vypadají takhle.

↑ Hledá se guru. Obrňte se proti přehnaným požadavkům v inzerátech.

Nová televize. Nebo práce?

Když kupujeme novou televizi, nejspíš nás potěší, když si o ní přečteme, že kromě vysílání pohyblivých obrázků zvládá dalších 150 funkcí. Dává nám to pocit, že za své peníze dostaneme maximum.

Na základě podobného principu některé firmy píší pracovní inzeráty. Mají pocit, že když do nabídky napíšou hodně informací, uchazeč na druhé straně si řekne: „Super, takovou pestrou práci přesně chci!“

Jenže on si bohužel může říct: „Sakra, to je požadavků. Na to asi nemám.“ Místo aby se těšil na novou příležitost, propadne pocitu méněcennosti, že splňuje jen zlomek vypsaných požadavků.

Nadupané inzeráty čtěte s nadhledem. Často to není o tom, že musíte splňovat vše, co je tam napsáno. Je dost možné, že se firma prostě jen snaží, aby nabídka působila atraktivně.

» V inzerátu hledají supermana? Nevadí, i tak odpovězte

Ideální kandidát není živý člověk

Tři až pět let praxe v oboru. Aktivní znalost konkrétních analytických nástrojů. Zkušenost s přímým prodejem. Znalost alespoň jednoho programovacího jazyka výhodou. Anglicky slovem i písmem. A samozřejmě týmový duch a po všech stránkách vyzrálá osobnost s vynikajícími komunikačními a vyjednávacími schopnostmi.

Takový popis sedí spíš na nějakého multifunkčního robota než na živého člověka. A vlastně to není daleko od pravdy. Inzerát často vzniká tak, že popisuje pracovní náplň. Tedy věci, které je z pohledu firmy potřeba na dané pozici udělat a vyřešit. Inzerát pak nepopisuje kolegu – živého člověka, ale jen soubor nejrůznějších dovedností.

Řešení: posuzujte inzerát jako celek

Pokud tohle víte, nedotýká se vás, že nesplňujete úplně všechno. Nabídku posuzujete z hlediska zní zajímavě – nezní zajímavě. Pokud zní, pošlete životopis a jste zvědaví, co se dozvíte na pohovoru. Protože až tam dochází k osobnímu kontaktu a můžete si vyjasnit vzájemná očekávání.

Nečtěte pracovní inzerát jako nákupní seznam, ve kterém si budete odškrtávat: tohle mám, tohle nemám. Posuzujte ho jako celek. Je ta práce zajímavá? Je ta firma zajímavá? Dělá věci, u kterých chcete profesně být? Tak to prostě zkuste. Nejhorší, co se může stát, že vás nevyberou.

Doporučujeme na inzerát odpovědět, pokud splňujete alespoň 80 % požadavků. Můžeme vás ujistit, že 100 % nemá nikdo.

» Podívejte se na nabídky ve svém oboru

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

Triky přímo od personalistky: jak získáte zájem firem

Všude slyšíte, že je dobrá doba změnit práci. Říkáte si: tak to také zkusím. Poslali jste životopis na nabídku, která vás lákala, jenže vás nevybrali. Nebo se vůbec neozvali… Nenechte se tím otrávit! Tereza Valášková dlouho pracuje v personalistice a v dnešním článku vám poradí, co můžete zkusit dělat jinak, aby vás firmy začaly zvát na pohovor. … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Forma je někdy víc než obsah Někdy se říká stručný … číst více

Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech? Jste unikátní. Ale vážně Abyste … číst více

10 otázek, které by vás mohly zaskočit. Připravte se na ně

Jak jste řešili komunikaci s naštvaným klientem? Co jste udělali, když vám kolega nedodal slíbené podklady? I takové otázky mohou na pohovoru zaznít. Personalisty zajímá, jak jste řešili konkrétní situace, včetně těch vypjatějších. Udělají si obrázek o vašem typickém způsobu jednání a uvažování. Povězte, jak to tehdy bylo Těmto otázkám se říká behaviorální, protože zjišťují konkrétní … číst více