„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Někdy se firmy snaží lidi tak moc nalákat a motivovat k poslání životopisu, že je spíš odradí. Prozradíme vám, proč je dobré pracovní nabídky číst trochu jinýma očima. Inzeráty jsou totiž dost specifická kategorie textů.

Hledá se guru. Nebo aspoň hvězda

Možná se to stalo i vám. Otevřeli jste nabídku, ale po přečtení požadavků vám spadla brada. Firma hledala někoho naprosto dokonalého. Borce, který (hrubým odhadem) zastane práci za dva až tři lidi a ani se přitom nezadýchá.

Celý inzerát se navíc jmenoval nějak jako: „Chceš být hvězdou akvizičního týmu?“ nebo: „Hledá se guru digitálního marketingu”.

I když to původně vypadalo zajímavě, odradilo vás to. Možná to i nepříjemně koplo do vašeho sebevědomí. Zapochybovali jste, zda ještě vůbec „něco“ umíte, když dnes inzeráty vypadají takhle.

Nová televize. Nebo práce?

Když si kupujete novou televizi, nejspíš vás potěší, když si o ní přečtete, že kromě vysílání pohyblivých obrázků zvládá ještě dalších 150 funkcí. Dává vám to pocit, že za své peníze dostanete maximum.

Na základě podobného principu některé firmy píší své pracovní inzeráty. Mají pocit, že když do nabídky napíšou hodně informací, uchazeč na druhé straně si řekne: „Super, takovou pestrou práci přesně chci!“

Dámy a pánové, na to nemám

Jenže on si bohužel může říct: „Sakra, to je požadavků. Tak na to asi nemám.“ Místo aby se potěšil, že může získat práci, kde se dostane k takové spoustě zajímavých věcí, propadne pocitu méněcennosti, že splňuje jen zlomek vypsaných požadavků.

Tip: Inzeráty, zvlášť ty „nadupané“, čtěte s nadhledem. Často to není o tom, že musíte splňovat vše, co je tam napsané. Je dost možné, že se firma prostě jen snaží, aby její nabídka působila atraktivně.

» V inzerátu hledají supermana? Nevadí, i tak na něj odpovězte

Není to živý člověk

Tři až pět let praxe v oboru. Tvůrčí psaní. K tomu aktivní znalost konkrétních analytických nástrojů. Zkušenost s přímým prodejem výhodou. Znalost alespoň jednoho programovacího jazyka (ale radši dvou). Anglicky slovem i písmem. A samozřejmě týmový duch a po všech stránkách vyzrálá osobnost s vynikajícími komunikačními a vyjednávacími schopnostmi.

Takový popis sedí spíš na nějakého multifunkčního robota než na živého člověka. A vlastně nejste daleko od pravdy. Inzerát často vzniká tak, že popisuje pracovní náplň. Tedy věci, které je z pohledu firmy potřeba na dané pozici udělat a vyřešit. Inzerát pak nepopisuje kolegu – živého člověka, ale jen soubor nejrůznějších dovedností.

Posuzujte inzerát jako celek

Pokud tohle víte, nedotýká se vás, že nesplňujete úplně všechno. Nabídku pak posuzujete z hlediska: zní zajímavě – nezní zajímavě. Pokud zní, pošlete životopis a jste zvědaví, co se o práci a firmě dozvíte na pohovoru. Protože až tam dochází k osobnímu kontaktu a můžete si vyjasnit vzájemná očekávání.

Tip: Nečtěte pracovní inzerát jako nákupní seznam, ve kterém si budete odškrtávat: tohle mám, tohle nemám. Posuzujte ho jako celek. Je ta práce zajímavá? Je ta firma zajímavá? Dělá věci, u kterých chcete profesně být? Pak to prostě zkuste – nejhorší, co se může stát je, že vás nevyberou. Obecně se doporučuje na inzerát odpovědět, pokud splňujete alespoň 80 % požadavků. Můžeme vás ujistit, že 100 % nemá nikdo.

» Podívat se na nabídky v oboru

Jobs.cz

Další články k tématu

V hlavě personalisty: co rozhodne, že vás vybere

Podle čeho vlastně personalisté a manažeři vybírají toho nejlepšího? Co rozhodne, že nabídku předloží raději vám než člověku, který měl pohovor o hodinu dříve? Prozradíme vám to. U každé pozice může být finální mix toho, co nakonec rozhodne, jiný. Ingredience, na kterých záleží, jsou však většinou stejné. Znalosti a dovednosti Jedním z hlavních kritérií jsou samozřejmě … číst více

Váš názor to změní! Řekněte nám, jak firmy odpovídají

Zažili jste, že jste někam poslali životopis, ale firma to přešla mlčením? Nebo jste nejpozději do 14 dnů dostali odpověď? Ať tak nebo tak, podělte se o své zkušenosti a ohodnoťte, jak firmy (ne)odpovídají. Čím více firem ohodnotíte, tím spíše rozpoznáme, která je férová. Do 2 týdnů odpoví U vybraných inzerátů můžete už teď vidět … číst více

Tipy, jak si v roce 2018 vylepšíte životopis

Věnujte svému životopisu pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal i v roce 2018. Vyplatí se to – pokud vás zaujme zajímavá nabídka, můžete na ni odpovědět hned. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. … číst více

Triky přímo od personalistky: jak získáte zájem firem

Všude slyšíte, že je dobrá doba změnit práci. Říkáte si: tak to také zkusím. Poslali jste životopis na nabídku, která vás lákala, jenže vás nevybrali. Nebo se vůbec neozvali… Nenechte se tím otrávit! Tereza Valášková dlouho pracuje v personalistice a v dnešním článku vám poradí, co můžete zkusit dělat jinak, aby vás firmy začaly zvát na pohovor. … číst více