„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Firmy se někdy snaží motivovat k poslání životopisu způsobem, který lidi spíš odradí. Inzeráty jsou dost specifická kategorie textů. Ukážeme vám, jak je číst trochu jinýma očima.

Hledá se guru, hledá se hvězda

Otevřeli jste zajímavou nabídku, ale po přečtení požadavků vám spadla brada. Firma hledala někoho naprosto dokonalého. Borce, který (hrubým odhadem) zastane práci za dva až tři lidi a ani se přitom nezadýchá.

Celý inzerát se navíc jmenoval nějak jako: „Chceš být hvězdou našeho akvizičního týmu?“ Nebo: „Hledá se guru digitálního marketingu“.

Odradilo vás to. Možná to i nepříjemně koplo do vašeho sebevědomí. Zapochybovali jste, zda ještě vůbec „něco“ umíte, když dnes inzeráty vypadají takhle.

↑ Obrňte se proti přehnaným požadavkům v inzerátech.

Nová televize. Nebo práce?

Když kupujeme novou televizi, nejspíš nás potěší, když si o ní přečteme, že kromě vysílání pohyblivých obrázků zvládá dalších 150 funkcí. Dává nám to pocit, že za své peníze dostaneme maximum.

Na základě podobného principu některé firmy píší pracovní inzeráty. Mají pocit, že když do nabídky napíšou hodně informací, uchazeč na druhé straně si řekne: „Super, takovou pestrou práci přesně chci!“

Jenže on si bohužel může říct: „Sakra, to je požadavků. Na to asi nemám.“ Místo aby se těšil na novou příležitost, propadne pocitu méněcennosti, že splňuje jen zlomek vypsaných požadavků.

Nadupané inzeráty čtěte s nadhledem. Často to není o tom, že musíte splňovat vše, co je tam napsáno. Je dost možné, že se firma prostě jen snaží, aby nabídka působila atraktivně.

» V inzerátu hledají supermana? Nevadí, i tak odpovězte

Ideální kandidát není živý člověk

Tři až pět let praxe v oboru. Aktivní znalost konkrétních analytických nástrojů. Zkušenost s přímým prodejem. Znalost alespoň jednoho programovacího jazyka výhodou. Anglicky slovem i písmem. A samozřejmě týmový duch a po všech stránkách vyzrálá osobnost s vynikajícími komunikačními a vyjednávacími schopnostmi.

Takový popis sedí spíš na nějakého multifunkčního robota než na živého člověka. A vlastně to není daleko od pravdy. Inzerát často vzniká tak, že popisuje pracovní náplň. Tedy věci, které je z pohledu firmy potřeba na dané pozici udělat a vyřešit. Inzerát pak nepopisuje kolegu – živého člověka, ale jen soubor nejrůznějších dovedností.

Řešení: posuzujte inzerát jako celek

Pokud tohle víte, nedotýká se vás, že nesplňujete úplně všechno. Nabídku posuzujete z hlediska zní zajímavě – nezní zajímavě. Pokud zní, pošlete životopis a jste zvědaví, co se dozvíte na pohovoru. Protože až tam dochází k osobnímu kontaktu a můžete si vyjasnit vzájemná očekávání.

Nečtěte pracovní inzerát jako nákupní seznam, ve kterém si budete odškrtávat: tohle mám, tohle nemám. Posuzujte ho jako celek. Je ta práce zajímavá? Je ta firma zajímavá? Dělá věci, u kterých chcete profesně být? Tak to prostě zkuste. Nejhorší, co se může stát, že vás nevyberou.

Doporučujeme na inzerát odpovědět, pokud splňujete alespoň 80 % požadavků. Protože 100 % nemá beztak nikdo.

» Podívejte se na nabídky ve svém oboru

Jana Kutarňová

Další články k tématu

Psycholog: Tyto signály říkají, že je lepší změnit práci

Změnit kariéru se lidé často bojí. Raději zůstávají v práci, která jim nevyhovuje. Zeptali jsme se brněnského psychologa Tomáše Kvapilíka, kdy má cenu o změně kariéry uvažovat a jak ji zvládnout co nejlépe. Kdy má smysl začít uvažovat o změně povolání? Když se nejméně oblíbeným obdobím v týdnu stává nedělní večer a pondělní ráno. Pokud právě v těchto … číst více

Tipy, jak si za pár minut vylepšíte životopis

Věnujte svému CV pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Na zajímavou nabídku pak můžete odpovědět hned. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. Až dorazíte na pohovor, mělo by být jasné, že tváří … číst více

Tohle vám pomůže prokouknout firmu předem

Poslat, nebo neposlat životopis na zajímavě znějící nabídku? Bohužel – jen z inzerátu nepoznáte, jaká ta firma ve skutečnosti je. Proto vznikl web Atmoskop, který sbírá hodnocení od skutečných zaměstnanců. Jejich názory vám pomohou se při hledání práce správně rozhodnout. Děláme to všichni Bude tenhle hotel dobrý? Mám koupit tuhle, nebo jinou pračku? Při nákupech … číst více

Nevzali mě... Jak se oklepat z odmítnutí?

Vypadalo to nadějně. Probojovali jste se až do závěrečného kola, jenže firma nakonec vybrala někoho jiného. Odmítnutí samozřejmě zamrzí. Nejen proto, že jste do výběrka investovali spoustu času a energie. Ale hlavně proto, že vám na té práci začalo záležet. Svět se však točí dál. Přečtěte si, jak se z toho oklepat. Neberte si to … číst více