Nabídka práce stoupla napříč obory. Doba pro hledání nebo změnu místa je právě teď příznivá

6 minut čtení

Možná, že jste bez práce anebo zaměstnání máte, ale nejste v něm dvakrát spokojeni. Uvažujete o změně, ale bojíte se ji udělat, protože si nejste jisti, v jakém stavu je po období nejistoty trh práce. Je dost nabídek? A jaká je konkurence na jednotlivých pozicích? Na takové otázky pro vás máme odpovědi. A věřte, že jsou povzbudivé. 

Jako na houpačce. Tak vypadala minulý rok situace na trhu práce.  Letos na jaře už se ale loňské výkyvy nekonaly – tedy výrazný pokles nabízených míst a zároveň nárůst průměrného počtu reakcí na jeden inzerát. Podle našich údajů z prvního čtvrtletí letošního roku se poptávka po zaměstnancích dostala na předcovidová čísla a stejně tak se vrátily počty odpovědí zaslaných na nabídky. Což dokonce znamená, že na Jobs.cz se o kandidáty s vyšší kvalifikací firmy opět přetahují.

Jinými slovy, šance sehnat nyní práci, zvlášť tu kvalifikovanější, jsou po lockdownech velmi slušné a rozhodně má cenu zkoušet to i během léta, kdy dostávají personalisté na nabídky méně odpovědí.

 

Sázka na budoucnost

Budete-li se porozhlížet po novém místě, možná se vám hodí údaj, že během pandemie se odehrála docela zásadní změna – více než 30 tisíc lidí se meziročně přesunulo do segmentu informačních a komunikačních technologií, kam spadá mimo jiné e-komerce, tedy prodej zboží a služeb přes internet.

Například obraty e-shopů se podle Asociace pro elektronickou komerci v roce 2020 zvýšily o 26 %. Profitovaly i různé firmy specializující se na rozvážku všeho možného, případně společnosti zaměřené na produktový vývoj. Posílil tedy segment služeb s vyšší přidanou hodnotou. A lze předpokládat, že tomu tak bude i nadále. Hledat místo v těchto odvětvích je proto s ohledem do budoucna strategické, vývoj se ubírá právě tímto směrem.

 

Jaké jsou často obsazované pozice?

Zmíněný trend může odrážet třeba i fakt, že na Jobs.cz patří mezi často hledané pozice ze strany firem specialista logistiky. V meziročním srovnání (za leden až duben) došlo u tohoto zaměstnání, které je průměrně ohodnoceno platem téměř 40 tisíc měsíčně, k nárůstu nabídky až o 43 %. Přitom průměrný počet odpovědí během 30 dní na jednu vypsanou pozici je 16. To není mnoho. Například na post marketingového specialisty, kterého firmy poptávají v meziročním srovnání také o více než 40 %, je průměrný počet odpovědí 24.

 

Průmysl spíše stagnoval, ale pozic je tu stále dost

Oblast průmyslu zůstává silným „zaměstnavatelem“, ovšem v uplynulém období, pokud jde o nabírání pracovníků, spíše stagnoval. I tak ale výrobní firmy poptávaly a i nadále poptávají zaměstnance, a to včetně těch kvalifikovaných, jako je například kvalitář, tedy člověk odpovědný za kontrolu a dodržování pracovních postupů. Také patří mezi často hledané pozice na Jobs.cz, a přitom na tuto nabídku dorazí během měsíce obvykle pouze 6 odpovědí. Lidé, kterým není výrobní sektor cizí, patří podle našich údajů i nadále mezi nejžádanější a nedostatkovou pracovní sílu, ať už jsou to konstruktéři nebo projektanti. Průměrná nabízená mzda na těchto postech přesahuje 40 tisíc korun.

TIP: Chtěli byste se dozvědět něco o tom, v čem spočívá práce kvalitáře? Můžete využít online kurz Úvod do řízení kvality vzdělávacího portálu Seduo.cz, kde naleznete velké množství vzdělávacího obsahu na nejrůznější témata.    

 

Práce v kanceláři? I tady meziročně poptávka stoupla

Nabídky klidnější práce v kanceláři jsou na serveru Jobs.cz k dispozici také a například administrativních pracovníků je potřeba o pětinu více než v prvním kvartálu vloni. V tomto případě ale počítejte se značnou konkurencí, průměrně na tuto nabídku dostanou firmy 27 reakcí. Přes dvacet odpovědí za měsíc obdrží také zaměstnavatelé, kteří shánějí personalistu, jemuž nabízejí průměrný plat okolo 35 tisíc. O poznání menší soupeření lze očekávat na pozicích bankovní specialista nebo finanční poradce, na které dorazí obvykle jen 6 reakcí. Ještě loni na podzim to bylo téměř dvakrát tolik.

 

Příležitost dostat se i k jiné práci

Jak je patrné, pracovních nabídek v meziročním srovnání přibylo napříč různými segmenty a kandidátů na ně ubylo. To by mohlo mít ještě jeden efekt: firmy ochotnější k tomu, aby na specializované pozice, které se jim nedaří obsadit, nabrali lidi, ačkoliv nemají úplně přesně požadovanou kvalifikaci. A doučili je vše, co bude potřeba. Nebojte se tedy hlásit i na inzeráty, u kterých nesplňujete všechny požadavky. Ukážete-li u pohovoru snahu a ochotu naučit se něco nového mimo rámec své dosavadní práce, můžete mít slušnou šanci zajímavé místo získat.

Na nic nečekejte a najděte si na Jobs.cz místo, o kterém jste vždycky snili.

Další články k tématu

Sebeklamy, které lidem brání najít si lepší práci

Stejně by mě nevzali. Anebo: jinde nebudu za takovou hvězdu. Lidská psychika dokáže být velmi vynalézavá, pokud jde o to si něco vysvětlit, omluvit, ospravedlnit… Poznáte se v některém z následujících sebeklamů, které vás možná drží ve špatné práci? 1. Stejně by mě nevzali „Dala jsem tomu šanci a dívala se na nabídky práce. Když jsem četla … číst více

Tipy, jak si za pár minut vylepšíte životopis

Věnujte svému CV pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Na zajímavou nabídku pak můžete odpovědět hned. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. Až dorazíte na pohovor, mělo by být jasné, že tváří … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Přečtěte si, jak se s psaním životopisu popasovat. Forma je … číst více

Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech? Jste unikátní. Ale vážně Abyste … číst více