Přihlásit

Jedovatá zkratka ASAP. Jak se jí bránit, aby neotravovala vaši práci

16. 7. 2024 · Inspirace

Potřebuji to As Soon As Possible, tedy hned teď. Pokud přistane v emailu takový požadavek jednou za čas, lze se s ním vypořádat. Ale pokud otravuje vaši práci pravidelně, je potřeba s tím něco dělat.

Každý člověk má nějaké své pracovní tempo a čas vyhrazený na určité typy úkolů. Doporučuje se rozdělení například na hlubokou a mělkou práci. Jenže k čemu pečlivé organizování vlastní práce je, když ho každou chvilku naruší požadavek s označením ASAP nebo urgentní. Jeho autor očekává, že všeho necháte a budete se okamžitě věnovat jeho obsahu. Jenže to nejde pořád.

TIP: Jste často na home office? Podívejte se, jak zůstat efektivní a přitom se neutavit.

Ze všech možných úhlů pohledu je nezdravé, když se se zbrklé úkolování na poslední chvíli stane denní rutinou. Jistě, může se zrovna dokončovat větší projekt a v tomto období chodí podobných žádostí více. Ale většinou se za častými urgencemi skrývá špatně zorganizovaná práce.

Proč je ASAP jako jed

  • V případě urgentních požadavků hrozí, že bude člověk více chybovat. Dělat věci na poslední chvíli a ve stresu se dřív nebo později projeví tím, že někdo něco nebude schopen pohlídat.
  • Čím více ASAP zadání pracovníci dostávají, tím nižší váhu pro ně mají. Což se nakonec může vymstít. Protože v momentě, kdy bude nějaká záležitost opravdu urgentní, mohou být vůči ní imunní.
  • Neustálé vyrušování má na naše soustředění ničivý účinek. Multitasking lze možná provozovat u drobných rutinních úkonů, ale u tzv. hluboké práce, kdy je potřeba se soustředit, způsobí každá ASAP žádost vyrušení, které pak podle výzkumů čtvrt hodiny doháníme.
  • S nárůstem počtu ASAP žádostí v emailové schránce roste také riziko vyhoření. Trávit dny vyřizováním urgentních záležitostí znamená zanedbávat svoji běžnou práci a být pořád ve skluzu. To má na lidskou psychiku neblahé účinky.

Jak se bránit?

Pokud k vám chodí urgentní žádosti pravidelně, je dobré učinit tato čtyři opatření:

  1. Vyjasněte si to. Obejděte kolegu nebo kolegy (může to být celé oddělení), kteří vám posílají nejvíc ASAP požadavků. Můžete požádat o pomoc nadřízeného. Vysvětlete spolupracovníkům, že záležitosti, o nichž se domnívají, že vám zaberou „maximálně deset minut“, vás stojí ve skutečnosti daleko víc času.
  2. Zjednejte systémovou nápravu. Navrhněte, jak by opakující ASAP zadání mohlo vypadat bez stresu a časové tísně. Vytvořte společně jednoduchý proces a požádejte kolegy o jeho respektování.
  3. Mluvte na rovinu. Pokud už nějaký ten požadavek nesnese odklad, požádejte kolegu či kolegy, aby vám místo nálepky ASAP raději dali termín, do kdy výstup potřebují.
  4. Odejděte. Jestliže v práci funguje na ASAP požadavcích všechno a je to základ celého pracovního procesu, pak je nejlepší se z takové firmy poroučet. Ideálně ještě před prvním infarktem.

V práci se to urgencemi jenom hemží a už toho máte dost? Najděte si na Jobs.cz lepší místo. Firmy mají stále nedostatek kandidátů, zejména v některých oborech.

Podobné články

Koučování: jak si vybrat nejlepšího experta?

Nabídka osobního rozvoje je neuvěřitelná. A poplatky za něj občas ještě neuvěřitelnější. Nad čím je dobré se zamyslet, než si najmete kouče, s čím vám může pomoci a kolik za něj zaplatit, abyste kvůli touze být nejlepší nezbankrotovali? Poradci přes život i kariéru Profese trenérů a osobnostních poradců je po IT druhý nejrychleji se rozvíjející byznys …

Co vás poutní cesta naučí o vedení firmy

Svatojakubská cesta je síť poutních stezek, které začínají na různých místech Evropy a všechny se sbíhají ve španělském městě Santiago de Compostella. I dnes se do Santiaga vydávají tisíce poutníků. Všude podél cesty po nich zůstávají nejrůznější vzkazy a nápisy. Některé jsou inspirativní, některé dojemné, jiné zase k pousmání. A věřte nebo ne, některé jsou inspirativní …

Jan Laibl: Skutečným šéfem obchodníka je jeho diář

„Každý z nás denně prodává. Své myšlenky, vize, názory. I ten, kdo tvrdí, že by v životě neprodával, v daném okamžiku prodává – své argumenty pro to, že by neprodával,“ říká Jan Laibl, lektor obchodního myšlení. Obchodní myšlení se hodí i při hledání nové práce. I na pohovoru se totiž musíte správně „prodat.“ ↑ Jan Laibl: Obchod je …