Moře je teplé, pláž čistá, lidí tak akorát, jenže vy si dovolenou moc neužíváte. Pořád myslíte na dodávku, kterou jste před odjezdem nestihli vyřídit. Nebo na zakázku, na níž se musíte hned po návratu vrhnout. Před rodinou se usmíváte, ale hlava vám šrotuje. Stačilo ale pár úkonů, aby vás práce v době volna nepronásledovala. Které to jsou?

Vážně chcete o dovolené pracovat? Zařiďte si to tak, abyste nemuseli.
Někdo se na dovolenou vysloveně těší, pro jiného je však odjezd na několik dní či týdnů spíše noční můrou – představuje si, co všechno ho čeká, až se vrátí. Platí to zejména o lidech, kteří jsou v zaměstnání hodně vytížení nebo mají velkou zodpovědnost. Těm se dovolená vybírá zpravidla obtížněji než zaměstnancům, kteří mají v práci větší „pohodu“.
Proto je asi tou nejlepší prevencí pro klidné prožití dovolené nastavit si to v zaměstnání vyhovujícím způsobem celoročně. Kdo umí odmítat úkoly, na které mu v návalu jiné práce zbývá čas leda po pracovní době, bude těžko odjíždět na dovolenou s „čistým stolem“. Stejně tak vedoucí, který nedokáže delegovat činnosti ve firmě na kolegy a podřízené. Oběma nejspíš hrozí, že budou přilepení k telefonu i na pláži nebo při výlezu na Machu Picchu. Těm ostatním bude nejspíš stačit, když se budou řídit několika jednoduchými radami.
TIP: Práce vás tolik zaměstnává, že si horko těžko hledáte čas na své blízké? Chyba, alespoň podle dlouhodobé studie o lidském štěstí Harvardovy univerzity.
V dostatečném předstihu informujte kolegy, dodavatele, zákazníky. Zkrátka všechny, kterých se vaše nepřítomnost týká. A nezapomeňte se s termínem už pár týdnů před odjezdem připomínat. Zvlášť na poradách, kde se začínají plánovat nové projekty a rozdávat nové úkoly.
Snažte se před odjezdem dokončit co nejvíc věcí a nové nerozjíždět. Sepište si také, které záležitosti jsou v běhu a budou i během vaší nepřítomnosti. Když si k tomu poznamenáte, kdo je za vás bude mít na starosti, usnadníte si návrat do pracovního procesu a během dnů volna budete klidnější.
Delegujte své činnosti. Rozhodněte, který kolega či podřízený za vás může převzít jakou agendu. Každého dostatečně informujte, zajistěte mu například přístupová hesla do systémů a vysvětlete, jaké úkoly lze v době vaší nepřítomnosti očekávat. A také s kým je může případně konzultovat.
Určete si předem, kdo z kolegů vám může telefonovat a v jakých případech. Možná dáte striktní zákaz vám volat. Ne pro každého je to ale nejlepší řešení. Třeba pak budete umírat strachy, že se v práci něco zásadního pokazilo a vy u toho nejste. V tom případě je rozumné určit si třeba jednoho kolegu, který je ovšem natolik schopný, aby vám nevolal s každou prkotinou, ale jen v nenutnějších případech.
Nastavte si automatickou emailovou odpověď s doporučením, na koho se obracet. Pokud chcete i tak zůstat v obraze a maily pravidelně kontrolovat, určete si na ně vždy třeba půl hodinu po snídani nebo večer a jindy se do mailu nelogujte. Stejně tak si nastavte hlasovou schránku. I tam nalezne volající zprávu o vaší nepřítomnosti a informaci, koho místo vás kontaktovat. Nemusíte potom každou chvilku opakovat do telefonu: “Já mám dovolenou. Zavolejte Jirkovi od nás.”
Automatickou odpověď o své nepřítomnosti si nechejte nastavenou o den déle. Je to takový malý trik. Umožní vám to vyřídit nejnutnější věci hned první den bez toho, aby vás ostatní začali okamžitě bombardovat. Začněte těmi nejnovějšími, staré záležitosti už mohou být pasé.
Se schůzkami počkejte. Neplánujte si po návratu hned od rána jednu schůzku za druhou. Dejte si čas, abyste se zorientovali v tom, co se v práci dělo, a byli na setkáních v obraze. Zvlášť s nadřízenými je dobré naplánovat si meeting třeba až na druhý nebo třetí den po návratu. Když to počkalo dva týdny, den dva už se to nezblázní.
Příjemně strávenou dovolenou vám přeje Jobs.cz.