Co vás čeká, když nastoupíte na pozici prodavačky v dvoupatrovém obchodě ve velkém nákupním centru? Vyzkoušeli jsme si jednu směnu na vlastní kůži.
↑ Potraviny, dámské, pánské. Noví prodavači si během zaškolení vyzkoušejí práci ve všech odděleních, aby pak dokázali zákazníkům vždy poradit.
Klidnější pánské
Je 9 hodin ráno, rozsvěcejí se všechny zářivky a hliníková roleta obchodu jde nahoru. S prodavačkou paní Dášou, u které se dnes budu „zaučovat“, si stoupáme za kasu.
Zákazníci zatím nejdou, takže se věnujeme přeceňování zboží. „Tady v pánském je to takové klidnější,“ říká paní Dáša. Hodně pánů totiž nemá nakupování zrovna v lásce a chtějí ho mít rychle za sebou. „Ale zase si od nás nechají poradit. To dámy ne, ty chtějí vybírat spíše samy,“ říká Dáša a rovná nové zboží na štendr.
Smoking k prezidentovi
I obvykle minimalističtí pánové ale dokáží mít celkem zajímavé požadavky. Číšníci sem chodí pro bílé košile, bodyguardi zase pro černé obleky. Někdy přijde zákazník jen pro kravatu, jindy že chce doplnit šatník na celou sezónu.
Práce prodavačky je díky tomu mnohem pestřejší, než by se na první pohled mohlo zdát. „Měli jsme tu i pána, který sháněl smoking na předávání vyznamenání na Pražském hradě,“ vzpomíná Dáša.
Do ruky pak dostávám několik košil a kalhot, abych je roznesla po obchodě. Paní Dáša mi radí, co kam patří a přidává pár obchodnických triků. Třeba ten, že první kus visící na stojanu má mít schovanou cenovku. To aby zákazníka zaujal nejprve střih či materiál a cenu začal zjišťovat až potom.
Čtvrt hodiny po otevření vchází první zákazník. Silnější čtyřicátník si přišel koupit džíny, ale není si jistý velikostí. „Nechcete zkusit i ty strečové?“ ptá se Dáša. „Ne, nechci strečové,“ odpovídá pán, ale nakonec se nechá přesvědčit, aby si je vzal do kabinky. Po pár minutách je pokládá na pult u kasy: „Měla jste pravdu, vezmu si je.“
Podobná scénka se během směny odehraje ještě několikrát. Zákazník nejprve „nic nechce“, ale pak si nechá poradit. Třeba jako pán, který si přišel pro novou košili. Prodavačku nejprve odhání typickým: „Ne, ne, ne, děkuju“. Nakonec se od ní nechá přeměřit krejčovským metrem, kupuje jednu z doporučených košil a ptá se: „Pomůžete mi vybrat ještě kravatu?“
VIDEO: Jak se pracuje v Marks & Spencer
Jen tak tak
Paní Dáša vypadá, že je na to zvyklá. „Pro někoho, kdo nenakupuje často, nemusí být vůbec snadné se v tom všem vyznat. Máme třeba čtyři střihy košil podle typu postavy, kalhoty nabízíme ve třech délkách. Hodně se samozřejmě liší i materiály.“
Na prodavačce pak je, aby zákazníkovi dokázala poradit a odhadla, co mu bude nejlépe vyhovovat. A někdy také, aby vybalancovala tenkou hranici mezi upřímností a úslužností. „Jak mi to sedí?“ ptá se starší pán a zkouší si bílé lněné sako. „No… přes to bříško je to jen tak tak,“ říká mu Dáša.
Trochu trnu, co se bude dít: co když to zákazníka urazilo? Ten ale vypadá, že je spíš rád, že dostal upřímnou odpověď.
Módní vychytávky
Paní Dáša pracuje v M & S dvanáct let. Kromě prodávání se věnuje i zaškolování nováčků. Ti se učí i hodně prakticky, za pochodu.
„Stráví se mnou pár směn a postupně projdeme všechna oddělení: pánské, dámské i potraviny. Zákazníci u nás totiž mohou platit na kterékoliv pokladně a také my si chodíme často navzájem vypomáhat. Proto je důležité, abychom měli přehled o všem zboží,“ říká Dáša. Zaškolení nového prodavače či prodavačky může trvat až tři měsíce.
Jak Dáša říká, i po těch letech ji práce tady baví. „Třeba když zákazníkovi pomáhám vybrat nový oblek. To totiž není práce na pět minut. Chodíme společně od stojanu ke stojanu a zkoušíme jeden po druhém, dokud to není ono,“ popisuje.
Další důvod, který ji u zaměstnavatele drží, jsou přátelské vztahy s kolegy. A také různé vychytávky na oblečení ze zdejší nabídky. „Třeba tyhle kalhoty mají pružný pas, který se tělu přizpůsobí a neškrtí při dlouhém sezení,“ ukazuje Dáša. Další kalhoty zase mají látku speciálně upravenou tak, aby se do ní nevpíjely fleky.
↑ V M & S se pracuje na směny, ranní a odpolední. Rozpis dostávají vždy v polovině měsíce.
Půlhodina na oběd
Zdejší prodavačky pracují na směny, rozpis dostávají vždy v půlce měsíce. Jeden týden pracují na ranní od 7:30 do 15:30 a druhý týden na odpolední od 14:00 do 21:30. Obchod je oficiálně otevřený od 9 do 21 hodin. Jednou za čtrnáct dní nastává pracovní víkend.
Na oběd je přestávka půl hodiny. Prodavačky jsou zvyklé pauzu dodržovat opravdu přesně, protože na se ní střídají. Většinou si nosí vlastní jídlo v krabičce, nebo si kupují hotovku k ohřátí v oddělení potravin M & S. „Máme tu k dispozici zázemí, kde je lednička i mikrovlnka,“ zmiňuje Dáša. Prodavači mohou na všechno zboží včetně potravin čerpat zaměstnaneckou slevu 20 %.
V půl čtvrté odpoledne naše společná směna s Dášou končí. Loučíme se a já pokládám poslední otázku: kdo si myslí, že do zdejšího týmu dobře zapadne? „Měl by mít rád lidi a výhodou je i praxe z většího obchodu. Přece jen, jsme velká pobočka, je tu více zákazníků, více zboží a tím pádem i více práce,“ říká Dáša. Rádi prý ale přivítají i člověka úplně bez praxe a zaučí ho.
„Letos si konečně najdu lepší místo.“ Možná i vy jste do roku 2013 vstoupili s tímto předsevzetím. Od slov k skutkům ale může vést dlouhá cesta. Zvlášť když ze všech stran slyšíte, že volná místa nejsou a vy byste se raději měli držet toho současného. Nadřízený si (už zase) přivlastnil úspěchy za vaši práci. Zasloužíte si vyšší …
„Požadujeme: flexibilitu, ochotu učit se novým věcem, kreativitu, odolnost vůči stresu.“ Kdo by neznal podobné obraty z pracovních inzerátů? A myslíte si, že právě to chtějí personalisté číst v životopisech a motivačních dopisech? Právě, že nikoliv. Chce to vlastní invenci Firmy očekávají, že si vymyslíte odpovědi vlastní. Nápaditější, konkrétní a hlavně takové, které vás skutečně vystihnou. Pokud …
Jaké kariérní tipy má cenu číst? Inspirujte se tím, co čtou ostatní. Vybrali jsme pro vás články, které vás na Jobs.cz nedávno výrazně zaujaly. Nahlédněte do kanceláří předních českých technologických firem a hned potom zjistěte, čím odsuzujete své CV k vyhození do koše. Když vám firma po měsíci odpoví, nezabijte své šance už první větou, …
Hledáte nyní intenzivně novou práci? Vybrali jsme pro vás tyto 3 články, které vám osvěží hlavu a možná vás inspirují k zamyšlení: co chci vlastně v životě dělat, s kým a proč? 1. Dalibor Dědek: Dobrý šéf zůstává amatérem Zakladatel Jablotronu se v byznysu pohybuje přes 20 let, ale co se týká vedení lidí, razí „amatérský přístup“. „Když řídíte …