Jak se obléct na pohovor

Až o 12 procent vyšší nástupní plat si podle průzkumů dokáže vyjednat člověk, který na pohovor přijde jako profesionál v hezkém a padnoucím oblečení. Říká to Petr Lukeš, prezident Asociace vizážistů a stylistů ČR. Podceňovat výběr oděvu na pohovor se nevyplácí – personalista si první dojem dělá už během prvních 30 vteřin. Třeba podle odřených bot.

Znalosti, nebo vzhled?

Snad záleží na tom, jakou mám praxi a co jsem vystudoval, ne na tom, co mám zrovna na sobě? Zastávat v dnešní době tento názor si můžete dovolit pouze v případě, že patříte k úzce zaměřeným odborníkům, o které se firmy doslova přetahují s konkurencí.

První dojem už ode dveří

Ostatní by měli na svém vzhledu zapracovat. Tato oblast si zaslouží přinejmenším stejně času a energie jako „činčání“ životopisu a motivačního dopisu.

„Mezi lidmi je poměrně rozšířený názor, že nezáleží na tom, jak vypadáme, ale na tom, co umíme. Snaží se tak omluvit, proč se o módu nezajímají,“ říká Petr Lukeš, prezident Asociace vizážistů a stylistů ČR. Jenže různé výzkumy podle něj už od 60. let 20. století dokazují, že personalisté se během pohovorů rozhodují i podle (ne)upraveného zevnějšku kandidáta. První dojem si vytvoří už během prvních vteřin, kdy uchazeč vezme za kliku a vstoupí dovnitř. Tedy dlouho předtím, než vůbec stihne promluvit o svém vzdělání a zkušenostech.

O 12 procent vyšší plat

„Člověk, který přijde profesionálně oblečený, si podle výzkumů umí vyjednat o 10 až 12 procent vyšší nástupní plat než ten, kdo svůj vzhled zanedbal,“ nabízí Petr Lukeš pádný argument, proč výběr oblečení a úpravu zevnějšku před pohovorem nepodceňovat.

Špinavé boty a nepadnoucí oblek

Častou chybou českých kandidátů je podle Petra Lukeše celková zanedbanost – neupravené a přerostlé vlasy, nepadnoucí oblečení, špinavé boty, odřená kabelka. „Například absolvent si před nástupem do práce koupí oblek, protože tuší, že ho bude potřebovat. Jenže v něm pak vypadá, jako když jde do tanečních: příliš dlouhé rukávy, nepadnoucí sako,“ popisuje stylista, který s oblékáním radí i vysoce postaveným manažerům. Někteří muži si podle něj do zaměstnání kupují schválně o číslo větší oblek v domnění, že jim pak bude pohodlněji.

Výstřihy raději umírněné

Ženy zase ztrácejí body přílišnou vyzývavostí – hluboké výstřihy, krátké sukně, otevřené páskové boty, přehnaný make-up.  Je to zřejmě něco jako protest proti usedlému formálnímu oblečení. Jenže elegance nemusí být nudná – lze do ní zapojit barvy, zajímavé střihy, hezké materiály. Černou sukní a bílou halenkou sice nic nezkazíte, ale můžete se bez obav pustit do větších experimentů.

Oděvní zvyklosti ve firmě

Před pohovorem si zkuste zjistit nebo odhadnout, jaké oděvní zvyklosti panují ve firmě, kam se hlásíte. Nosí se tam obleky a kostýmky? Nebo spíše džíny a trička? Podle toho pak zvolte oblečení. „Firmy přece hledají někoho, kdo zapadne,“ říká Petr Lukeš.

Jak do „džínového“ podniku

Znamená to tedy přijít na pohovor do neformální firmy v barevném tričku s komiksovým obrázkem a kraťasech? To určitě ne. Pracovní pohovor je váš první osobní kontakt s budoucím zaměstnavatelem, a proto byste měli působit profesionálně.

„Pokud se hlásíte do firmy, která si na dress code nepotrpí, můžete si klidně vzít džíny a tričko. Ale znamená to dobré džíny a dobré tričko. K tomu třeba modrý blazer,“ radí stylista. Orvané texasky a vytahané triko si opravdu nechte jen na sekání dříví na chatě.

Dress code ve firmách

Banky, finanční služby

Tady bývají pravidla pro oblékání nejpřísnější. Muži musí nosit oblek a kravatu, ženy kalhotové nebo sukňové kostýmky a uzavřené boty na nižším podpatku. Samozřejmostí jsou punčochy, a to i v létě. Nevhodné jsou velké šperky, výrazné líčení nebo silný parfém.

Reklamní agentury, média

Uvolněné kreativní prostředí agentur přímo vybízí k tomu se v oblečení trochu vyřádit: barvy, zajímavé střihy, netradiční kombinace. Výjimkou nejsou asymetrické účesy nebo výrazné šperky. Muži nosí třeba košile s ohrnutými rukávy. Volná oděvní pravidla panují i v médiích: džíny, tenisky, trička, košile, běžné denní sukně a šaty. Na důležitý rozhovor nebo na televizní obrazovku se ale hodí formálnější oblečení.

IT

O oblékání „ajťáků“ koluje spousta vtipů. Ovšem stejně jako je široká celá tato profesní oblast, lze narazit i na různě oblečené IT odborníky. Ti na vedoucích pozicích, kteří se scházejí se zákazníky, volí oblek nebo formálnější oděv. Ti, kteří celé dny jen programují a skoro nevycházejí z kanceláře, nosí v podstatě cokoliv.

Jana Machálková, Jobs.cz

» Nejnovější nabídky práce

Další články k tématu

Rozhovor: Jak zvládnout pohovor, když je vám 50+

Podle průzkumů smýšlejí skoro dvě třetiny českých zaměstnavatelů o padesátnících s předsudky. V Německu, Rakousku a řadě dalších zemích přitom 50. narozeniny žádnou stopku na trhu práce neznamenají. Proč to u nich jde a u nás ne? „V Česku chybí osvěta. Mnoho zaměstnavatelů neví, že současný padesátník vypadá úplně jinak, než vypadal příslušník této generace třeba před … číst více

7 profesí, o které se letos firmy poperou

Podívali jsme se v Jobs.cz do naší křišťálové koule (která ovšem nelže) a vybrali těchto 7 profesí, které nebudou mít v roce 2015 s uplatněním problém. » 3 minuty čtení « 1. Programátor, IT analytik Programátoři a IT analytici budou i v roce 2015 jednou z nejžádanějších pozic.  Průměrné platy se pohybují kolem 40.000 korun měsíčně, výjimkou nejsou ani mnohem … číst více

Infografika: Jak napsat životopis

Opakování je matka moudrosti. Kontaktní údaje na začátek, fotku jen neutrální, pracovní zkušenosti od nejnovější po nejstarší. Jasně, že to víte. Pokud jste ale nějakou dobu na své CV nesáhli, nezaškodí si základy zopakovat. Na Jobs.cz je teď přes 18.000 pracovních nabídek a vy nikdy nevíte, kdy se vám bude čerstvý životopis hodit.   Chcete … číst více

3 tipy, jak mít při hledání práce mnohem víc na výběr

Firmy teď nabírají tisíce lidí a vystavují nejvíce nabídek za posledních šest let. Možná ale máte pocit, že zrovna ve vaší profesi to nijak slavné není. Nechte si od nás poradit pár triků, jak při hledání práce získat víc na výběr. Lidé, kteří (se) změnili Nejspíš už jste slyšeli nebo četli příběhy lidí, kteří radikálně … číst více