Jak se obléct na pohovor

Až o 12 procent vyšší nástupní plat si podle průzkumů dokáže vyjednat člověk, který na pohovor přijde jako profesionál v hezkém a padnoucím oblečení. Říká to Petr Lukeš, prezident Asociace vizážistů a stylistů ČR. Podceňovat výběr oděvu na pohovor se nevyplácí – personalista si první dojem dělá už během prvních 30 vteřin. Třeba podle odřených bot.

Znalosti, nebo vzhled?

Snad záleží na tom, jakou mám praxi a co jsem vystudoval, ne na tom, co mám zrovna na sobě? Zastávat v dnešní době tento názor si můžete dovolit pouze v případě, že patříte k úzce zaměřeným odborníkům, o které se firmy doslova přetahují s konkurencí.

První dojem už ode dveří

Ostatní by měli na svém vzhledu zapracovat. Tato oblast si zaslouží přinejmenším stejně času a energie jako „činčání“ životopisu a motivačního dopisu.

„Mezi lidmi je poměrně rozšířený názor, že nezáleží na tom, jak vypadáme, ale na tom, co umíme. Snaží se tak omluvit, proč se o módu nezajímají,“ říká Petr Lukeš, prezident Asociace vizážistů a stylistů ČR. Jenže různé výzkumy podle něj už od 60. let 20. století dokazují, že personalisté se během pohovorů rozhodují i podle (ne)upraveného zevnějšku kandidáta. První dojem si vytvoří už během prvních vteřin, kdy uchazeč vezme za kliku a vstoupí dovnitř. Tedy dlouho předtím, než vůbec stihne promluvit o svém vzdělání a zkušenostech.

O 12 procent vyšší plat

„Člověk, který přijde profesionálně oblečený, si podle výzkumů umí vyjednat o 10 až 12 procent vyšší nástupní plat než ten, kdo svůj vzhled zanedbal,“ nabízí Petr Lukeš pádný argument, proč výběr oblečení a úpravu zevnějšku před pohovorem nepodceňovat.

Špinavé boty a nepadnoucí oblek

Častou chybou českých kandidátů je podle Petra Lukeše celková zanedbanost – neupravené a přerostlé vlasy, nepadnoucí oblečení, špinavé boty, odřená kabelka. „Například absolvent si před nástupem do práce koupí oblek, protože tuší, že ho bude potřebovat. Jenže v něm pak vypadá, jako když jde do tanečních: příliš dlouhé rukávy, nepadnoucí sako,“ popisuje stylista, který s oblékáním radí i vysoce postaveným manažerům. Někteří muži si podle něj do zaměstnání kupují schválně o číslo větší oblek v domnění, že jim pak bude pohodlněji.

Výstřihy raději umírněné

Ženy zase ztrácejí body přílišnou vyzývavostí – hluboké výstřihy, krátké sukně, otevřené páskové boty, přehnaný make-up.  Je to zřejmě něco jako protest proti usedlému formálnímu oblečení. Jenže elegance nemusí být nudná – lze do ní zapojit barvy, zajímavé střihy, hezké materiály. Černou sukní a bílou halenkou sice nic nezkazíte, ale můžete se bez obav pustit do větších experimentů.

Oděvní zvyklosti ve firmě

Před pohovorem si zkuste zjistit nebo odhadnout, jaké oděvní zvyklosti panují ve firmě, kam se hlásíte. Nosí se tam obleky a kostýmky? Nebo spíše džíny a trička? Podle toho pak zvolte oblečení. „Firmy přece hledají někoho, kdo zapadne,“ říká Petr Lukeš.

Jak do „džínového“ podniku

Znamená to tedy přijít na pohovor do neformální firmy v barevném tričku s komiksovým obrázkem a kraťasech? To určitě ne. Pracovní pohovor je váš první osobní kontakt s budoucím zaměstnavatelem, a proto byste měli působit profesionálně.

„Pokud se hlásíte do firmy, která si na dress code nepotrpí, můžete si klidně vzít džíny a tričko. Ale znamená to dobré džíny a dobré tričko. K tomu třeba modrý blazer,“ radí stylista. Orvané texasky a vytahané triko si opravdu nechte jen na sekání dříví na chatě.

Dress code ve firmách

Banky, finanční služby

Tady bývají pravidla pro oblékání nejpřísnější. Muži musí nosit oblek a kravatu, ženy kalhotové nebo sukňové kostýmky a uzavřené boty na nižším podpatku. Samozřejmostí jsou punčochy, a to i v létě. Nevhodné jsou velké šperky, výrazné líčení nebo silný parfém.

Reklamní agentury, média

Uvolněné kreativní prostředí agentur přímo vybízí k tomu se v oblečení trochu vyřádit: barvy, zajímavé střihy, netradiční kombinace. Výjimkou nejsou asymetrické účesy nebo výrazné šperky. Muži nosí třeba košile s ohrnutými rukávy. Volná oděvní pravidla panují i v médiích: džíny, tenisky, trička, košile, běžné denní sukně a šaty. Na důležitý rozhovor nebo na televizní obrazovku se ale hodí formálnější oblečení.

IT

O oblékání „ajťáků“ koluje spousta vtipů. Ovšem stejně jako je široká celá tato profesní oblast, lze narazit i na různě oblečené IT odborníky. Ti na vedoucích pozicích, kteří se scházejí se zákazníky, volí oblek nebo formálnější oděv. Ti, kteří celé dny jen programují a skoro nevycházejí z kanceláře, nosí v podstatě cokoliv.

Jobs.cz

» Nejnovější nabídky práce

Další články k tématu

10 věcí, které dělají úspěšní uchazeči jinak

Brousili jste si zuby na slibné místo, připravovali se na výběrové řízení jako diví a příležitost ukázat, co umíte, nakonec dostal někdo jiný. Lámete si hlavu, čím to je? Možná rozhodly zdánlivé detaily. Přečtěte si, čím se odlišují lidé, kteří vyhrávají ta nejlepší pracovní místa. » 3 minuty čtení « ↑ I při hledání práce … číst více

Proč se dívat po inzerátech, i když jste v práci spokojení

Na první pohled to nedává smysl: jsem spokojený, tak nekoukám přes plot. Ukážeme vám, proč se vyplatí občas podívat sem, i když si myslíte, že teď máte skvělou práci. » 2 minuty čtení « ↑ Lepší kariéru si zasloužíte už teď. Nečekejte, až vás ubije stereotyp. Je to normální 45 % Američanů v nedávném průzkumu náborové … číst více

Vymýšlíme auta, která budou online, říká vývojář Škoda Auto

„Představte si, že sedíte v kině, mrzne a vy si během titulků mobilem na dálku zapnete topení v autě,“ popisuje Martin Sodomka, manažer projektu ConnectedCar ve Škoda Auto, na čem zrovna pracují. Jen do tohoto týmu teď v Mladé Boleslavi hledají 20 nových kolegů. Jejich úkolem bude vyvíjet různé online služby pro auta. Otevřeny jsou ale i další … číst více

Proč si nikdy nenajdete lepší práci

Na tom, že jste v práci celkem spokojení, není nic špatného. Stejně tak je úplně v pořádku poohlížet se jinde. Klidně nezávazně. Možná si i vy občas říkáte, jestli nezkusit štěstí jinde. Než se ale dohrabete k přečtení pár inzerátů, zradí vás. Kdo? Váš vnitřní šotek. Hlas, který vám našeptává některou z následujících vět. Pod … číst více