10 věcí, které dělají úspěšní uchazeči jinak

Brousili jste si zuby na slibné místo, připravovali se na výběrové řízení jako diví a příležitost ukázat, co umíte, nakonec dostal někdo jiný. Lámete si hlavu, čím to je? Možná rozhodly zdánlivé detaily. Přečtěte si, čím se odlišují lidé, kteří vyhrávají ta nejlepší pracovní místa.

» 3 minuty čtení «

shutterstock_190423487

↑ I při hledání práce se pozná, kdo je profík a kdo amatér.

1. Jsou sami sebou

Navlékat na sebe cizí kůži je jim cizí. Během Assessment centra neodhadují, jak se mají chovat. Nehádají, jakou odpověď chtějí asi personalisté na pohovoru slyšet. Vědí, že by masku stejně neudrželi a nakonec by ve své póze působili směšně. Personalisté stejně nikdy nehledají toho nejlepšího, ale nejvhodnějšího uchazeče. A kdo to je, to nikdy dopředu nevíte.

2. Nebojí se být osobní

Odtažité oslovení „vážená paní/vážený pane“ dávno vypustili ze svého slovníku, personalistům raději píší „dobrý den, pane Černý“. Frázi „s pozdravem“ směle vymění za osobní slova, která říkají i svým přátelům, které mají v úctě. Své osobní nastavení však nikdy nestaví nad empatii – umějí se vcítit do druhých a poznat, jakou míru neformálnosti si mohou dovolit.

3. Neprodávají sami sebe, ale navrhují zlepšení

Nemluví o sobě, ale o firmě, týmu nebo projektu. Nesnaží se popsat, co všechno dokázali a v čem jsou dobří. Raději prozkoumají firmu od a do zet a už v motivačním dopise nebo na pohovoru naznačí konkrétní věc, kterou by zavedli nebo změnili. Vědí, že tak jejich nápady, zkušenosti a přístup zazáří nejlépe. I bez provařených slovních klišé jak jsou „motivovaní, rádi pracují samostatně i v týmu a mají tah na branku“.

4. Vědí, co se chtějí dozvědět

Své otázky na pohovoru vnímají jako možnost, jak se o práci co nejvíce dozvědět. Vyzařuje z nich vědomí, že přesně vědí, proč a nač se ptají. Nezanechávají dojem lidí, kteří si otázky načetli na internetu a ani je moc nezajímá, jakou na ně dostanou odpověď.

5. Věří si

I ve chvíli, kdy dostávají zamítavé odpovědi. Přesto, že jim na žádost o místo nebo zakázku nikdo neodpovídá. I když na pohovoru neznají odpovědi na všechny otázky. Dostat se z období, kdy se jim nedaří vše dle představ, jim pomáhá vědomí vlastní hodnoty a uvědomění si dosavadních úspěchů.

6. Brousí své CV jako diamant

Svůj životopis nechápou jako nákupní seznam, do kterého postupem času přibývají položky. Pravidelně jej aktualizují tak, aby odrážel především jejich současné zkušenosti, případně možnosti budoucího uplatnění. V CV zmiňují své konkrétní úspěchy a výsledky, ne jen nic neříkající činnosti. I z jejich životopisu vycítíte, jaké jsou osobnosti. Nebojí se malým detailem naznačit, kdo jsou, stále ale chápou, že jejich CV slouží jako oficiální přehledná prezentace, která jim dokáže otevřít dveře ke slibnému místu.

7. Spoléhají na známé

Chápou sílu networkingu. A to včetně těch, kteří se pohybují jen v úzkém okruhu stálých přátel. Když hledají možnosti nového uplatnění, neváhají oslovit své známé a známé známých s žádostí o tip nebo doporučení na zajímavé místo. Nikdy ale ne jen tak naslepo. Vždy s vybroušeným CV a jasně napsanou představou, co chtějí dělat.

8. Mají přehled

Nekoktají, když jim nečekaně zavolá personalista s žádostí o pohovor po telefonu. Vědí totiž naprosto přesně, o jakou firmu a pozici jde. Jsou schopní ihned najet na rituál telefonického pohovoru, aniž by působili zmateně. Zároveň jsou natolik asertivní, že neváhají požádat o lepší čas hovoru. Ať už proto, že potřebují najít klidné místo, kde se můžou na telefonát plně soustředit nebo protože se prostě „jen“ potřebují zhluboka nadechnout.

9. Jsou parťáci

Nestaví se do podřízené role jen proto, že hledají práci. Do výběrového řízení nevstupují s přehnanými obavami, berou je jako příležitost nabídnout své zkušenosti, nápady a energii. Na oplátku očekávají už od začátku férový přístup a ohodnocení.

10. Věnují čas zhodnocení

Zapíší si otázky, které je na pohovoru překvapily. Zafixují si dojem, který v nich firma zanechala. Hlavně ale e-mailem poděkují za čas, profesionální a přitom lidský přístup, který jim personalista věnoval. Vědí totiž, že i on je člověk, kterého pochvala potěší a jen málokdy se mu jí od uchazečů dostane.

Odlišit se v boji o slibnou práci od ostatních vás nemusí stát kvanta času a úsilí. Stačí být jen vnímaví, znát vlastní hodnotu a brát personalisty jako rovnocenné partnery, ne příšery, co si na vás chtějí pochutnat. Tak co, už víte, jakou „maličkost“ příště uděláte jinak?

Lenka Mydlová
lenka.mydlova@jobs.cz

Další články k tématu

Jak se obléct na pohovor

Až o 12 procent vyšší nástupní plat si podle průzkumů dokáže vyjednat člověk, který na pohovor přijde jako profesionál v hezkém a padnoucím oblečení. Říká to Petr Lukeš, prezident Asociace vizážistů a stylistů ČR. Podceňovat výběr oděvu na pohovor se nevyplácí – personalista si první dojem dělá už během prvních 30 vteřin. Třeba podle odřených bot. … číst více

Restart kariéry: 3 životní lekce šéfredaktora Forbesu

Velí magazínu o úspěšných lidech a kromě jiného v něm upozorňuje, že žijeme v zemi, kde je spousta inspirativních, talentovaných a pracovitých lidí, kteří Česko posunují dopředu. Tu a tam otiskne i příběh prohry, která předznamenala kolosální úspěch. „Když máte vše pod kontrolou, jedete pravděpodobně příliš pomalu,“ zní oblíbené motto Petra Šimůnka, šéfredaktora českého Forbesu. … číst více

Konplan láká vývojáře: pojďte k nám vyvíjet nervový systém

Druhé kolo pohovoru může vypadat i tak, že vás vezmou k zákazníkovi a vy si novou práci osaháte napřímo. Tímto způsobem nové kolegy vybírá firma Konplan v Plzni. Zrovna teď hledá několik vývojářů do Plzně a PLC programátora, kterého bude vysílat do různých zemí. „Hledáme zkušené lidi s alespoň pětiletou praxí,“ říká Lena Vajdová, HR manažerka Konplanu. Kromě … číst více

VIDEO: Hloupé výmluvy, když jdete tajně na pohovor

Taky už jste zažili kolegy, kteří se zničehonic objevili v práci vyfiknutí jako na třídní sraz po dvaceti letech? Nebo jako na – nedejbože – pohovor? Je možné, že s trapnými výmluvami jako vystřiženými z našeho videa se teď budete setkávat častěji než kdy jindy. Až půl milionu zaměstnanců totiž právě teď zvažuje odchod od současného chlebodárce. … číst více