Obchodní zástupce je dnes nejobsazovanější pozicí. I kvůli tomu, že tito lidé často střídají zaměstnavatele – rychlé pracovní tempo a obrovský tlak na výsledky (počítané v penězích) totiž spousta „obchoďáků“ nevydrží. Láká vás i přesto kariéra v obchodě a prodeji? Poradíme vám, jak co nejlépe vystavět CV.
Chcete prodávat? „Prodejte“ hlavně sebe
Šablonu, jak napsat správné CV, si můžete nastudovat u nás na Jobs.cz. Teď vám ještě ukážeme, jak se v životopise odlišit. A nemyslíme tím zrovna grafickou podobu. V první řadě jde pochopitelně o obsah. Chcete prodávat? Správně „prodat“ musíte hlavně sami sebe. Jako uchazeč o pozici obchodníka nejlépe zaujmete vypsáním konkrétních výsledků.
Čísla, procenta, obraty, úspory… To po vás chtějí
Nepište, v čem spočívala náplň práce na obchodnické pozici. To je personalistovi obvykle dobře známo. Jděte rovnou k věci a vypíchněte, že jste v předchozím zaměstnání zvýšili obrat o XY procent, ušetřili XY procent nákladů, přivedli XY nových klientů a podobně.

Čeho chcete dosáhnout?
„Ideální je, když uchazeč na začátku CV v několika větách shrne, čeho dosáhl, jaké má klíčové dovednosti a co by chtěl ve firmě, kam se hlásí, dělat. Teprve poté může následovat strukturovaný životopis,“ radí Dagmar Šimonová, personalistka společnosti LMC. Zdůraznit můžete i to, čeho chcete dosáhnout, jaké jsou vaše představy o budoucí kariéře a podobně. Opět platí, že čím konkrétnější sdělení nabídnete, tím lépe.
Kouzlo úvodního odstavce
Proč je tento úvodní odstavec tak důležitý? „Protože se díky němu dozvím mnohem více o člověku, který se na danou pozici hlásí,“ říká Dagmar Šimonová. Personalisty získáte na svou stranu, pokud z úvodního odstavce čiší, že jste si dali tu námahu a zacílili obsah vět na prostředí konkrétní firmy. Tedy, že jste se zamysleli a zvážili, co by z jejího pohledu mohlo být důležité. Mít pouze jeden typ CV a úvodního odstavce a rozesílat je na všechny strany, je trochu pohodlné (a hlavně to nefunguje).
Co ještě můžete zmínit? „Například, jestli uchazeč v předchozím zaměstnání komunikoval s českými zákazníky, nebo i se zahraničními. Také mě zajímá regionální působnost: jestli měl na starosti konkrétní kraj, město či region. To je u obchodníků hodně důležité,“ říká Dagmar Šimonová.
Co vás čeká na pohovoru?
Pokud vaše CV firmu zaujalo, pozve vás na pohovor nebo assessment centrum. „U kandidátů na obchodní pozice se ověřuje, jestli skutečně mají prodejní dovednosti. Simulují se tedy různé situace nebo se řeší případové studie. Cílem je zjistit, zda uchazeč dokáže reagovat na potřeby klienta a podobně,“ shrnuje Dagmar Šimonová.
» Čtěte dál: Co musí umět výborný obchodní zástupce
Jana Kutarňová