ČKD před rokem koupili Skotové. Jak to Češi zvládli?

„Mezi Českem a Skotskem není až takový rozdíl. Obě země mají silnou průmyslovou historii,“ říká Jan Růžička, ředitel pražské firmy Howden ČKD Compressors. Tradiční český strojírenský podnik od loňska vlastní skotská skupina Howden. A má s ním velké plány, proto se budou hledat noví lidé do výroby, vývoje i managementu.

  • 13. 10. 2014

IMG_7270

↑ Jan Růžička, ředitel Howden ČKD Compressors: „Máme šanci vrátit se do první ligy.”

Jobs.cz: Když firma změní vlastníka, mezi zaměstnanci to obvykle začne „šumět“ spoustou zaručených informací. Jak to bylo u vás?

ČKD byl velký státní podnik, který od 90. let procházel poměrně složitým vývojem. Firma se často ocitala na pokraji existenčního rozhodnutí, jestli v činnosti pokračovat, nebo ne. Neměla jasnou produktovou ani obchodní strategii. Pro zaměstnance to bylo velmi stresující a nepříjemné. Nyní ale máme vlastníka, který je z oboru a který firmu nechce utlumovat, ale naopak rozvíjet. Obavy některých zaměstnanců tedy byly velmi záhy vystřídány.

Jobs.cz: Před rokem jste se přejmenovali na Howden ČKD Compressors. Vlastní vás skotská skupina Howden, která spadá do amerického koncernu Colfax. Co se bude v Praze pod novou mezinárodní hlavičkou vyrábět?

V Praze vznikne jakási centrála pro výrobu kompresorů pro celou skupinu Howden. Přesune se k nám výroba nejen z Velké Británie, ale i Francie, Holandska a dalších sesterských zemí. Rád bych zmínil, že nepůjde jen o pouhé kopírování jejich dosavadní výroby. Naším úkolem bude produkt neustále rozšiřovat a vylepšovat. Čeká nás proto spousta změn. Především jsme se museli zbavit starých a nepotřebných výrobních strojů a nyní se připravujeme na investice do nových. Nejde ale jen o stroje, změní se i organizace práce či rozdělení výrobních linek.

Jobs.cz: Budete rozšiřovat výrobní halu v pražských Vysočanech?

Ne, ta je dostatečně velká. Hala byla původně koncipována na výrobu 200 velkých kompresorových jednotek, ale my jsme jich v poslední době vyráběli jen 10 až 15. I proto se společnost Howden rozhodla, že se v Praze nově nebudou vyrábět jen velké průmyslové kompresory, ale i menší šroubové. Portfolio výrobků se rozšíří.

Jobs.cz: Takové navýšení výroby těžko zvládnete bez nových lidí. Kolik zaměstnanců potřebujete najmout pro nejbližší půlrok až rok?

Ve společnosti nyní máme zhruba 360 lidí. Ve vazbě na růst objemu výroby a rozsahu činností budeme postupně doplňovat jak dělnické, tak především technické profese. Obsadíme i některé manažerské pozice.

» Howden ČKD Compressors – volná místa

Jobs.cz: Znamená přechod pod Howden i jiné požadavky na uchazeče?

Naše firma byla orientovaná především na rusky mluvící zákazníky, což bude podporováno i nadále. Vzhledem k tomu, že jsme se stali součástí globálního uskupení, však bude kladen velký důraz na angličtinu. Ta se stane hlavním cizím jazykem ve firmě. Pro firmu Howden je také velice důležitá týmová spolupráce. To znamená, že každý člen týmu je kompetentní, odpovědný a je zaměřený na stejný cíl jako zbytek týmu. Takové lidi vítáme. U manažerských pozic bude třeba prokázat i určité dovednosti, které v minulosti nebyly tak důsledně vyžadovány. Správný manažer musí být důsledný, tlačit na zvyšování efektivity a hodnotit výsledky. Tedy řídit přes čísla, ne přes dojmy.

03

↑ Praha si pod sebe stáhne výrobu kompresorů z Francie, Velké Británie či Holandska.

Jobs.cz: Howden je skotská firma. Co byste řekl, že je typické pro skotskou firemní kulturu?

Pomineme-li samozřejmě jazyk, myslím si, že Skotsko a  Česko se až tolik neliší. Skotsko je stejně jako my země s dlouhou historií v průmyslu a strojírenství. Pochází odtud řada významných vědců a vynálezců Newtonem počínaje, má řadu technických univerzit. Také historie firmy Howden je časově přibližně shodná s historií ČKD. Obě firmy vznikly kolem roku 1853 a vyráběly kotle a parní stroje, později turbostroje a plynové turbíny.  Co se týká stylu řízení ve firmě, tak i Howden nyní prochází určitým tlakem na změnu, což je dané tím, že jej od roku 2012 vlastní společnost Colfax. Colfax má svůj vlastní systém, jak organizovat činnost ve firmě, a tomu se budeme my i Howden muset přizpůsobit.

Jobs.cz: Jaký systém řízení to je?

Nazývá se to Colfax Business System. Jsou to nástroje řízení, které si musí osvojit a používat každý manažer. Základem jsou nástroje pocházející z automobilového průmyslu, jako je například Kaizen. Je to princip trvalého zlepšování, princip denního řešení problémů a kontrola dosažených výsledků. Pro Colfax je důležitá také etika a otevřená komunikace ve firmě, a to jak směrem dolů tak směrem nahoru.

Jobs.cz: Touto dobou je to přesně rok, co jste změnili vlastníka. Jak zatím novinky přijali zaměstnanci? Museli jste řešit nějaký problém, konflikt?

To přímo ne. Někteří zaměstnanci ale očekávali, že nový vlastník začne hned investovat do vybavení a touto dobou už budeme mít v hale spoustu nových strojů. Tak rychle to ale nejde. V první fázi bylo prioritou změnit vzhled firmy směrem navenek, což jsme zvládli velice rychle. Nyní přichází na řadu samotné vnitřní prostředí, kdy je třeba změnit i chování a vnímání samotných zaměstnanců. Firma stojí na pěti hodnotách, kterými jsou: naslouchání zákazníkovi, týmová spolupráce, trvalé zlepšování, inovace a spokojenost akcionářů. Je důležité, aby si to každý zaměstnanec vštípil a uvědomil, protože to přináší určitý náhled, jak by firma měla fungovat. ČKD teď má šanci vrátit se mezi první ligu výrobců kompresorů, a to bychom měli brát jako příležitost.

» Láká vás kariéra v Howden ČKD Compressors? Podívejte se na volná místa

Profil:

Ing. Jan Růžička, jednatel

Vystudoval Vysokou školu strojní a elektrotechnickou v Plzni, obor Tepelné a jaderné stroje a zařízení. Do ČKD přišel v roce 2007.

Další články k tématu

Jak dlouho může trvat, než se vám firma ozve?

Než zavolá nebo napíše personalista a pozve vás na pohovor, může to trvat dva týdny nebo i měsíc. Buďte na to připraveni. Kde odpovídají nejrychleji Na jeden pracovní inzerát firmy dostanou 20, 30, 50, v některých případech i 100 odpovědí. Prokousat se takovým množstvím životopisů samozřejmě trvá. Nejrychleji se personalisté ozvou, když se zajímáte o pozici … číst více

Jak si šéf známého start-upu vybírá zaměstnance

Láká vás pracovat pro on-line start-up? Zjistěte, jak si do týmu vybírá lidi Pavel Suchánek, spolumajitel a zakladatel Restu – rezervačního systému, díky kterému si snadno a rychle zajistíte místo v oblíbené restauraci. Pavel zrovna shání někoho do marketingu: „Hledáme někoho, kdo se dokáže spojit s dalšími partnery a vymyslet s nimi smysluplnou spolupráci založenou na … číst více

Jak získáte práci v reklamě a marketingu

Reklamní agentury vytvářejí někdy více, někdy méně kreativní reklamy. Za těmi ale nestojí jen kreativci. Kdyby nebylo accountů, DTP operátorů a produkčních, sebelepší nápady by zůstaly na papíře. Sníte o kariéře ve světě reklamy a marketingu? Jak na to poradí Markéta Albrechtová, spolumajitelka personální agentury A-list, která firmám vyhledává ty nejlepší lidi na tvůrčí pozice. … číst více

Video: Chyby, kterými uškodíte svému CV

Na co si dát při psaní životopisu pozor? Například na nevhodnou fotku, gramatické chyby a e-mailovou adresu jako ze střední školy. Fotka z večírku nebo výletu Dostala vaše fotka z maturitního plesu na Facebooku nejvíce lajků? Nechte ji dál kralovat na sociálních sítích, ale k CV ji opravdu nepřikládejte. Fotky z oslav nebo výletů přitom … číst více