Technologie neustále rozšiřují naše obzory a mění to, jak každý den pracujeme. A umělá inteligence je další takovou technologií, která přináší významný posun. V rámci interních procesů ve firmách se z AI stává kolega, který ostatním pomáhá se zpracováním každodenních úkolů. Možnosti jsou v tomto ohledu široké a vývoj teprve na počátku.

Éra digitalizace a automatizace přinesla i do firem, v nichž převažuje kancelářská práce, nové nástroje a metody. Patří k nim například strojové učení, které firmy ještě před érou generativní AI začaly využívat v řadě oblastí, jako je kybernetická bezpečnost nebo rozpoznávání některých konkrétních prvků.
Mimo svět firemních aplikací je dobře známé například strojové čtení registračních značek automobilů, auta se zase díky strojovému učení naučila rozpoznávat třeba dopravní značky. Počítače se tak naučily hrát šachy a porážet velmistry, zvládly i nejsložitější hru go.
„Dosavadní aplikace strojového učení a umělé inteligence šly téměř vždy po povrchu, byly víceméně jednoúčelové. My interně například používáme strojové učení nejen v oblasti kybernetické bezpečnosti, ale využíváme ho i na rozpoznávání určitých údajů u dokumentace a zkoumáme další možnosti,“ popisuje stav Jan Sedlařík, vedoucí týmu České spořitelny AI pro interní procesy.
Generativní AI mění hru
S nástupem generativní umělé inteligence pak schopnosti těchto chytrých technologií a možnosti jejich využití sílí. „S generativní umělou inteligencí jsme začali pracovat hned, když se objevila. Máme v tom velkou podporu vedení a díky našemu partnerství s Microsoftem, který je zase úzce napojen na společnost OpenAI, autora ChatGPT, máme brzký přístup k řadě technologií, ale i k možnostem konzultace,“ nastiňuje Sedlařík tempo, jakým se v České spořitelně s umělou inteligencí pracuje.
Možnosti využití generativní umělé inteligence v interních procesech firmy zkoumá v České spořitelně několik různých skupin. „Nejde jen o to, že se snažíme posoudit, jestli nasazení AI v tom či onom případě dává smysl. Vytvořili jsme i zabezpečené kontejnerizované prostředí, ve kterém můžeme funkčnost AI zkoušet bezpečně na reálných datech. Přinášíme prototypy, vytváříme základní proof of concept řešení, testujeme, nasazujeme pro naše zaměstnance řešení do pilotního provozu,“ popisuje Sedlařík postup nasazování řešení.
Při experimentech prý mají týmy do určité míry volnější ruce, protože AI přináší dosud netušené možnosti využití, vyžaduje to tedy i odpovídající přístup „s otevřenou hlavou“.
Gordy a ti druzí
Banka z těchto experimentů vytěžila zatím dva velké projekty, které mají zaměstnancům pomáhat v jejich každodenní práci. Tím prvním je již nasazený chatbot Gordy, který stojí na technologii ChatGPT, jen je kompletně „uzavřen“ uvnitř firmy, je trénován na interních datech a pracuje výhradně s nimi. „Funguje trochu jako obecná wiki ve stylu ChatGPT,“ zmiňuje Sedlařík. Řešení Česká spořitelna integrovala přímo do Microsoft Teams, kde si mohou zaměstnanci s Gordym „povídat“. Sedlařík k tomu říká: „Rychlé nasazení tohoto řešení je pro nás velký úspěch, AI může při každodenních úkolech v České spořitelně využívat každý. Funguje trochu jako wiki, umí připravovat například sumáře textů, pracovat s nahranou dokumentací a plnit další úkoly, to vše bez obav o bezpečnost dat.“
Sedlaříkův tým teď pracuje i na zprovoznění druhého velkého projektu. Jde o znalostní bázi, kdy je AI trénována na veškerých dokumentech banky a bude sloužit jako takový kolega-rádce. „Bankéřům pomůže například s vyhledáváním konkrétních pasáží dokumentů, zněním předpisů, na patřičné dokumenty odkáže a přitom na daný dotaz vygeneruje i příjemnou strukturovanou odpověď,“ vysvětluje Sedlařík. Řešení chce banka v dohledné době nasadit do pilotního provozu u vybraných bankéřů.
Tím ale vlastně možnosti využití AI uvnitř firem jen začínají. V České spořitelně už například zkoumají oblast takzvaných multiagentských platforem, kdy je možné na bázi AI vytvářet různé entity a ty se pak mohou „bavit“ vzájemně mezi sebou a na základě svých výstupů pokračovat v práci podle nastavené logiky a pořadí. To umožní plnit některé úkoly zcela automatizovaně.
Zajímají vás nové nabídky práce? Jděte na Jobs.cz, kde kde jsou jich každý den desetitisíce. Mezi nimi najdete i ty od České spořitelny.