Důvěřuj, ale prověřuj. Než někam nastoupíte, zjistěte si pravý stav věcí

Náborářka byla opravdu sympatická a švitořila s vámi, jako by vás znala léta. Šéf se zdá být pohodář. Na pohovoru mluvil hlavně o tom, co všechno má firma v plánu rozjet. Samé zajímavé projekty. Peníze jsou taky velmi slušné a káva z kuchyňky nadprůměrná. Jste z toho nadšení a máte chuť kývnout na nabídku už teď. Raději s tím ale počkejte.

Nedostatek kandidátů na pracovním trhu nutí firmy shánět lidi všemi možnými prostředky. Některé si to mohou dokonce vykládat tak, že v náboru stejně jako v lásce je vše dovoleno. Proto uchazečům slibují věci, které nejsou tak úplně pravda. Nemusejí to být přitom úmyslné lži.

Firma může třeba tvrdit, že se u nich pracuje převážně z domova. Zapomene ale dodat, že když se rozjíždí nový projekt, přijede na návštěvu divizní šéf nebo se mění ten či onen počítačový systém, tak to neplatí. Což se děje každou chvilku. Takže je člověk rád, když na práci z domova dojde každý druhý pátek. Proto je žádoucí pídit se po některých věcech víc do detailu a ptát se, kolik dní v týdnu zaměstnanci z domova skutečně pracují.

Podobně to může být se zajímavými projekty, které má firma v plánu rozjet. Třeba je to svatosvatá pravda, ale na plány nemusí nakonec vůbec dojít. Anebo se sice vskutku něco rozbíhá, nicméně by vám to zabralo jen den dva v týdnu a zbytek času vás čeká málo zajímavá rutinní práce, od které chcete utéct ze stávajícího místa.

Nedejte na hezké představy

Snažte se vždy zůstat nohama na zemi a nepodléhat slepě nadšení, které se ve vás snaží potenciální zaměstnavatel vyvolat. Třeba má krásné kanceláře v centru a vy už se v nich vidíte s kávou z nedaleké špičkové kavárny. Ale k čemu to bude dobré, když se budete v práci nudit, nebo naopak tak tak zhltnete oběd u počítače.

Nedejte na hezké řeči. Například na proklamovanou rozvojovost, ačkoliv společnost podle webových stránek už deset let nevyvinula žádný nový produkt a web má trestuhodně neaktualizovaný. Nebo work-life ballance, na který firma údajně dbá, ovšem výpis činností na nabízené pozici je dlouhý jako seznam přání 3.B Ježíškovi.

Zaryjte tam, kde to nesedí

Tyto nesrovnalosti nezametejte pod koberec. Ptejte se na ně v samotné firmě, ideálně už při pohovoru. Máte-li například podezření, že byste toho měli na starosti moc, zajímejte se, jestli se vše dá stihnout v pracovní době nebo jestli váš předchůdce zůstával v práci přesčas.

Podle zaváhání, které provází neurčitou odpověď, si půjde udělat o pravém stavu věcí obrázek. Anebo budou vaše obavy rozptýleny, případně potvrzeny. V každém případě se o něco přiblížíte pravdě.

Co říká třetí strana

Velkou výhodou je, když si můžete ověřit informace od zaměstnavatele u kamaráda či známého, který pro něj pracuje či pracoval. Nebuďte líní a takovému známému zavolejte.

Jestliže ho nemáte, je tu Atmoskop.cz, kde najdete recenze na firmy psané současnými i bývalými zaměstnanci. Větší společnosti mívají desítky i stovky hodnocení. To už poskytne dostatečně pravdivou informaci o tom, jak to ve firmě doopravdy chodí.

Nikdy a za žádných okolností se při rozhodování, jestli místo vzít, či nikoliv, nenechte tlačit k rychlému verdiktu. I v zájmu zaměstnavatele by mělo být, abyste na nabídku kývli s plným vědomím toho, co nová práce obnáší včetně všech negativ a rizik. Jinak hrozí, že jak rychle jste přišli, tak rychle i odejdete.

Říjen je měsíc náboru zaslíben. Platí to i na Jobs.cz, kde na vás čekají desítky tisíc nabídek.

 

Další články k tématu

Jak dlouho může trvat, než se vám firma ozve?

Než zavolá nebo napíše personalista a pozve vás na pohovor, může to trvat dva týdny nebo i měsíc. Buďte na to připraveni. Kde odpovídají nejrychleji Na jeden pracovní inzerát firmy dostanou 20, 30, 50, v některých případech i 100 odpovědí. Prokousat se takovým množstvím životopisů samozřejmě trvá. Nejrychleji se personalisté ozvou, když se zajímáte o pozici … číst více

Jak získáte práci v reklamě a marketingu

Reklamní agentury vytvářejí někdy více, někdy méně kreativní reklamy. Za těmi ale nestojí jen kreativci. Kdyby nebylo accountů, DTP operátorů a produkčních, sebelepší nápady by zůstaly na papíře. Sníte o kariéře ve světě reklamy a marketingu? Jak na to poradí Markéta Albrechtová, spolumajitelka personální agentury A-list, která firmám vyhledává ty nejlepší lidi na tvůrčí pozice. … číst více

Nebezpečné myšlenky, které nám brání najít si skvělou práci

Dřív mě práce bavila, ale teď už moc ne, převážily méně zajímavé úkoly. Nebo je práce fajn, ale dali nám nového šéfa a hned od počátku bylo jasné, že nejsme stejná krevní skupina. Tak přežívám a představuju si, jaké by to bylo, kdyby… Proč si to ale jen představovat? Změnu má každý ve svých rukou. … číst více

Za práci markeťáka v průměru 38 až 52 tisíc, za elektroinženýra 46 až 64 tisíc měsíčně. Kolik nabízejí firmy na dalších pozicích?

„Složenky, vy krávy zelený,“ oslovuje neradostně svoje platby hrdina filmu Kolja. Přes složenky už platíme málokdy, naše závazky tím ovšem nezmizely. A zatímco jejich výše závratně roste, mzdy se šplhají vzhůru spíš líně. I proto se hodí vědět, kolik průměrně nabízejí firmy na té které pozici. Máme pro vás údaje za patnáctku z těch nejčastěji obsazovaných … číst více