Přihlásit

7 tipů, jak skončit každý den s prací o něco dřív

9. 8. 2024 · Inspirace

Zase zavíráte počítač po osmé? Přitom u něj sedíte od půl deváté a nestihli jste vše, co jste chtěli. Možná zrovna dokončujete projekt a makali jste jako ďas, ale možná jste jenom nebyli dost efektivní. Jestli se vás týkal spíš ten druhý případ, máme pár tipů, jak příště skončit o něco dřív.

1. Rozhodněte, co udělat v kanceláři a co doma

Nejprve se zamyslete: Když potřebujete opravdu na něčem pracovat, tedy věnovat se tzv. hluboké práci, kam se uchýlíte? Do kanceláře, nebo domů? Někomu se může lépe pracovat v kanceláři, protože doma se jde pětkrát podívat, co „dávají v lednici,“ pak jde dát prádlo do pračky… V tom případě je lepší, když se zavře s důležitým úkolem do kanceláře. Tam ale druhý nic neudělá, protože ho pořád někdo vyrušuje. Stanovte si, kde se lépe soustředíte, a na důležitých úkolech pracujte tam.

2. Zkroťte meetingy

Než zorganizujete, nebo přijmete nějaké setkání, položte si otázku: Je opravdu nutné vidět se osobně či přes obrazovku počítače, nebo se to dá vyřešit jinak? Možná bude efektivnější vyřídit některé věci na chatu nebo v emailu. Psaná forma komunikace totiž zabrání tomu, aby se lidé rozhovořovali příliš doširoka. Z tohoto důvodu je také přínosné nastavit u porad pevný začátek a konec. Docílí se toho, aby se meeting nezvrhl ve small talk, který je sice pro fungování týmu také důležitý, ale jeho místo by mělo být jinde.

TIP: Proč je multitasking neefektivní způsob práce? Neustále vyrušovaní pracovníci skončili při experimentu výkonnostně za těmi, kteří kouřili trávu.

3. Naučte se říkat „ne“

Už jsme párkrát psali o tom, jak lze asertivně, a přitom slušně odmítnout „drobnou výpomoc“, o kterou vás někdo požádá. I když je to šéf. Zvlášť, pokud se dostaví pět minut před koncem pracovní doby. Pomoct s výjimečnými úkoly můžete, ale nemusíte. Jestliže na podobné prosby kývnete třikrát čtyřikrát za den, na vaší vlastní práci zbude čas, až když ostatní budou pomalu odcházet domů.

4. Nezůstávejte, protože „to tak dělají všichni“

Jsou firmy, kde je tak nějak zvykem pracovat i po pracovní době. Na každého, kdo se zvedne ze židle dřív, než se udělá černočerná tma, se ostatní dívají skrz prsty. Pokud jde šéf sám příkladem a ještě v půl desáté večer vám odpovídá na email, bývá těžké uhlídat si hranici, kdy končí práce a začíná volný čas. Člověk pak vysedává v kanceláři nebo doma na home office pořád kontroluje email, i když už má pro dnešek vše hotovo. Nenechte se do této hry zatáhnout. Pokud na svou stranu strhnete někoho dalšího z týmu, půjde vám to lépe.

5. Nespokojte se s polovičním výsledkem

Máte něco za úkol a potřebujete k tomu spolupráci dalších lidí. Ta je ovšem nedokonalá. Vaše požadavky se vám vrací na stůl s dovětky typu: „je to skoro hotové, jenom je tam potřeba doplnit…“ Jestliže přistoupíte na takovou spolupráci, budete „doplňovat“ ještě ve chvíli, kdy ostatní už své laptopy dávno zaklapli. Pokud od někoho něco potřebujete, naučte se zadávat úkoly konkrétně a jednoznačně, s deadlinem a přijímat je kompletně splněné.

6. Osobní věci stranou

Potřebujete objednat nový bojler, pak se podíváte na letní výprodej sekaček, načež napíšete hromadnou pozvánku na rodinnou oslavu. To jste pěkně ušetřili čas, když jste si vyřídili v pracovní době osobní věci. Vážně? Tohle platí pouze v případě, že je zrovna okurková sezona a v práci nemáte do čeho píchnout. Jestli ale máte co dělat, čas věnovaný osobním záležitostem vám bude chybět a budete ho pravděpodobně dohánět po pracovní době.

7. Mějte pod kontrolou notifikace

Pořád to na nás vyskakuje. E-mail, firemní chat, sociální sítě. Dostaňte to pod kontrolu. Svět se nezboří, když nebudete hned reagovat na každý požadavek na chatu nebo v e-mailu. Pokud chatovací kanály nebo emailovou schránku nutně nepotřebujete k řešení pracovního úkolu, zavřete je a otevírejte, až když něco důležitého doděláte. Email ideálně třikrát denně: ráno, v poledne a před koncem pracovní doby. Upravte také všechny notifikace na mobilním telefonu a jiných přístrojích.

V práci panují takové poměry, že končíte nejdřív v sedm, a máte toho dost? Vybírejte na Jobs.cz z tisíců nabídek, kterých začne koncem léta přibývat.

 

 

Další články k tématu
Podobné články

Jak nastavit komunikaci v týmu, aby pěkně šlapal?

Schopnost pracovat dohromady je dnes na trhu práce oceňovanou kompetencí. Ještě aby ne. Když tým dobře funguje, daří se vymýšlet řešení a realizovat i poměrně náročné úkoly a projekty. Někdy se ovšem stane, že se týmu práce nedaří. Jakoby v soukolí drhla zrnka písku. Jak zajistit, aby váš tým nic nebrzdilo? Široce sdílená komunikace To …

Vyhořet může každý. A kdo říká, že ne, ještě možná hoří, dozvíte v našem dalším Jobscastu

Ráno nevidíte důvod, proč se vyhrabat z postele. Každou chvilku vás trápí záda a když ne ta, ozvou se zuby nebo žlučník. Ani prospaný víkend nepomohl k tomu, abyste nabrali energii. Pak jste možná vyhořelí. Výrazy jako wellbeing, burn-out či work-life balance můžou být pro někoho přivandrovalci ze zámoří, ale Simona Zábržová, zakladatelka společnosti Soulmio, v našem …

Multitasking je mrtvý. Ať žije unitasking

Vymyslet firemní strategii na příštích pět let, do toho odpovídat na dotazy k nové kampani, a navíc řešit, kam půjdu s obchodními partnery na oběd. Zvládnete to? Pak možná nejste člověk, ale robot. Schopnost pracovat na více úkolech najednou si někteří ambiciózní kandidáti dokonce píší do CV. Vědecké studie přitom dokazují, že efektivní multitasking je …

Já nejsem moje práce. Proč nestavět na kariérním úspěchu své sebehodnocení

Do práce musí chodit většina lidí a vzhledem k počtu hodin, které v ní trávíme, je dobře, když nás baví. Ale neměla by nás pohltit. Jaká rizika hrozí, když se naše „já“ smrskne jenom na naši práci? Otázkou na profesi začíná většina společenských konverzací. To si člověk uvědomí zejména tehdy, když o práci přijde. Potom se při …