Představovali jste si, že po odchodu na volnou nohu budete prostě prodávat klientům služby, které jste dosud dělali jako zaměstnanci. Myslíte si, že to bude stačit? Omyl! Musíte se naučit novým dovednostem, reagovat na nenadálé situace a zvládnout dodat i to, co neumíte.
» 3 minuty čtení «
↑ Jste na zakázku sami? Klient to nesmí poznat.
Freelancer vs. agentura
České firmy zatím nejsou moc navyklé využívat freelancery. Český klient se nerad učí změnám. Pokud ale změnu udělá a místo agentury se rozhodne dát šanci vám, nesmíte ho zklamat. Musíte mu dodat přinejmenším to, co by dokázala agentura. A nejlépe i něco navíc, aby vás oslovili i příště.
Co vás tedy ve vztahu s klientem často potká a nemine?
1. Učení se novým věcem
Téměř s jistotou se připravte na fakt, že po vás klient bude chtít i činnosti a služby, které úplně neovládáte. Důležité je nebýt rigidní a zkusit se to, co dosud z vašeho oboru neumíte, doučit. Doba klade větší požadavky na každého a je třeba se tomu přizpůsobit. Jinak neuspějete. Příklad: Pracujete jako PR specialista, copywriter. Zkrátka dodáváte zejména texty. Připravte se ale na to, že pomalu každý druhý klient se vás zeptá, jestli nápadům umíte dát i grafickou podobu, vybrat vhodný papír i formát. Nebojte se a zkuste se naučit s grafickým softwarem: klienti to ocení a vy na sebe budete hrdí, že umíte zase něco nového.
2. Potřebujete „záložní“ odborníky
Nezřídka kdy se vám stane, že klient bude chtít dodat i služby, které ani se sebelepší snahou nedáte dohromady. Zákazník ale nechce slyšet, že mu nedodáte vše, co chce. Raději si ve vašem oboru vytvořte tým spolupracovníků, kteří zajistí zbytek služeb subdodávkou. Když zůstaneme u výše zmíněného příkladu, představte si, že jste marketér. Dodáváte marketingovou strategii, ale klient pod marketingem jako laik vidí vše, tedy i PR, copywriting, grafiku, tisk materiálů atd. Mějte po ruce tým kolegů, kteří vám pomohou pokrýt celé zakázky. Vyplatí se to!
3. Nenadálá vydání
Právě z výše zmíněných bodů pokrývání zakázek vyplývá i nemilý důsledek toho, že vás rychlé řešení nějakého klientova problému může stát peníze, se kterými jste počítali. Vypadne vám člověk z týmu, musíte rychle sehnat jiného, aby byla objednaná služba dodána včas. Jiné řešení může být dražší, ale to k životu freelancera patří. Co je důležitější, než zachovat si dlouhodobý vztah s klientem a získat další zakázku? Ne nadarmo se v byznysu používá výraz: „Client first!” I když vás to může něco stát.
4. Řekněte jasně, co zvládnete
Důležitá je samotná komunikace o potřebách a přáních klienta. Nesmíte při přebírání zadání od zákazníka zaváhat. Máme na mysli zdlouhavé přemýšlení a používání slov jako „možná, uvidíme, zeptám se“. Nebuďte neurčití a nejistí, klienta to odradí. Proto odpovídejte na požadavky jednoznačně: „Ano, to dokáži zrealizovat.” – „Ne, to nebude možné.” Pokud přeci jen něco potřebujete ověřit, řekněte to klientovi jasně: „Tento požadavek ověřím a do dvou hodin dám vědět.” Není chybou něco neumět, klient ocení více, když řeknete hned, že něco nejste schopni dodat. Nejhorší je něco slíbit a potom to nesplnit. Tím končíte nejen u daného klienta, ale děláte si i špatnou reklamu na trhu.
5. Sám sobě krizovým manažerem
V průběhu života na volné noze vás jistě potkají nenadálé situace. V den deadlinu zakázky vám například bez ohlášení odpojí internet. Jako zaměstnanec ve firmě jste při potížích s připojením volali IT podporu, nyní jste na vše jen vy sami. Nepanikařte a hledejte vždy řešení. Život na volné noze vás naučí novým věcem a zejména samostatnosti v tom pravém slova smyslu!
Jiří Kocourek, konzultant strategie firemní komunikace
jiri.kocourek@gmail.com