Podnikáte? Zakládáte startup? Poradíme vám, jak na investora

Originální nápad je jen začátek. Sám o sobě ale k úspěchu v byznysu nestačí. Co bude zajímat případného investora? Jak se připravit na jednání s mecenášem? To v rozhovoru radí Filip Major a Jan Brody, kteří stojí za platformou Busyman. Ta už čtyři roky propojuje investory se startupy, vědci nebo začínajícími podnikateli.

shutterstock_144544808

↑ Čeští investoři patří spíše k těm konzervativnějším, říkají Filip Major a Jan Brody z platformy Busyman.

Jobs.cz: Podle čeho vybíráte projekt, který doporučíte investorovi?

Jan Brody: Zakládáme si na tom, že Busyman je otevřená platforma. Nejsme žádný elitní klub. Nápad k nám přes web může vložit v podstatě každý. My se pak na projekt podíváme a když nám dává smysl, pozveme si autora na osobní schůzku, kde zjišťujeme podrobnosti. Pak přemýšlíme o konkrétním investorovi, kterého by nápad mohl zajímat.

Jobs.cz: Co vám už při čtení napoví, že má projekt hlavu a patu?

Jan Brody:  První věc je sektor, ve kterém chce autor podnikat. Někdo může mít skvělý nápad, ale špatně zvolený sektor. Zajímá nás také, jestli je projekt udržitelný a má potenciál vydělat peníze. Podnikat v něčem, kde nejsou peníze, nemá v dnešním světě smysl. Dalším důležitým parametrem je samotná osobnost autora – jakou má jiskru, drive a sílu svou myšlenku uskutečnit.

Filip Major: Když se všechny tyto věci spojí, připravíme společně s autorem takzvaný teaser pro investora. To je dvou až třístránkový dokument, vlastně zjednodušený byznys plán. Účelem teaseru je vzbudit v investorovi zájem o schůzku.

Jobs.cz: S kolika investory nyní spolupracujete? Jací jsou to lidé?

Jan Brody: Nyní jsme v kontaktu s asi 400 investory. Většinou jsou to lidé, kteří prodali firmu  nebo zdědili nějaké peníze, případně pracují na vysoké manažerské pozici. Uvědomují si, že peníze uložené v bance jim nevydělávají, a tak je chtějí dát do zajímavého projektu. Se spoustou investorů se známe osobně, a tak přesně víme, co je zajímá. Pak je můžeme propojit s tím správným startupem. Do některých projektů se pouštíme i sami coby investoři.

Jobs.cz: V jakých oblastech dnes vzniká nejvíce startupů?

Filip Major: Troufám si říct, že zhruba 70 projektů se váže k IT, internetu a různým aplikacím. Zbytek jsou firmy nebo nápady, ale například i solární elektrárny a podobně. Investoři obvykle chtějí mít různé portfolio. Když jim nevyjde startup, pořád mají něco dalšího, co jim přináší peníze.

Jobs.cz: Jací jsou podle vašich zkušeností čeští investoři?

Jan Brody: Třeba proti těm americkým jsou hodně konzervativní. Když se americkému investorovi zalíbí člověk jako osobnost a věří mu, poskytne mu třeba dva miliony dolarů i bez teaseru. Český investor chce mít všechno podložené, má strach jít do méně tradičních oblastí. Byli bychom rádi, kdyby čeští investoři více podporovali startupy, protože tím budou podporovat celou novou ekonomiku, která dnes vzniká. Konvenční podnikání v podobě fabriky nebo strojírny pořád vydělává peníze, ale za deset let to tak být nemusí.

Jobs.cz: Jak obvykle probíhá schůzka s investorem?

Filip Major: První fází je teaser, který se pošle investorovi. Když teaser vzbudí zájem, domluví se osobní schůzka investora s autorem. První setkání bývá spíše informativní, kdy se rekapitulují body z teaseru a obě strany si vyjasňují základní očekávání. Poté nastává fáze dvě, kdy už se řeší konkrétní čísla – kolik peněz je zapotřebí, do čeho přesně investice půjde, v jakém časovém horizontu se dá očekávat návratnost a podobně.

Jobs.cz: Kolik peněz jsou investoři obvykle ochotni „pustit?“

Filip Major: U startupů jsou to běžně jednotky milionů. Nejdražší startup, který jsme tu měli, dostal 10 milionů. Byla to mobilní stanice na regeneraci všech typů průmyslových olejů. Je to vlastně rafinérie zmenšená na velikost větší místnosti. Jednou stranou se do zařízení vlévá znečištěný olej z kamionů, autobusů či průmyslových strojů a z druhé strany vytéká čistý olej, který se dá znovu použít. Je to unikátní zařízení, se kterým se nyní půjde i do světa.

Jobs.cz: A co startupy, které nezaujmou? V čem autoři nejčastěji chybují?

Filip Major: Většinou jde o to, že autora něco napadlo, ale nemá to nijak rozpracované do dalších kroků.

Jan Brody: Často se stává, že člověka napadne třeba něco ve snu, pošle nám to a myslí si, že to stačí. Ta věc může být dobrá, ale pokud to autor myslí vážně, musí to hodit na papír, nakreslit, ověřit, zda to funguje, třeba i postavit prototyp. Tedy mít to alespoň základně promyšlené, uvažovat o udržitelnosti a podobně.

PROFIL

Filip Major

Vystudoval automobilový průmysl a design v Itálii. Kariéra klasického zaměstnance jej nikdy nelákala. V roce 2010 proto založil Busyman – platformu, která propojuje investory a startupy.

Jan Brody

Vystudoval finance ve Spojených státech. Po návratu do ČR pracoval v bankovnictví, řešil fúze a akvizice velkých firem. V roce 2013 se připojil k Filipu Majorovi a jeho platformě Busyman.

Jana Kutarňová
jana.kutarnova@jobs.cz

Další články k tématu

Rozjíždíte podnikání? Tohle je dobré vědět

„Kdo je podnikatel? Člověk, který dobrovolně pracuje 80 hodin týdně, aby nemusel pracovat 40 hodin týdně,“ říká do mikrofonu Filip Dřímalka, šéf společnosti EF1, a publikum v sále mu s úsměvem přikyvuje. V hledišti sedí asi stovka začínajících podnikatelů. Vesměs lidí, kteří opustili zaměstnaneckou jistotu 40hodinového pracovního týdne a vrhli se do budování vlastního byznysu. 5 tipů pro … číst více

Tereza se našla v papíru, naučila se to v Asii

Papírové modely Terezy Hradilkové vypadají jako architektonické bonsaje. Trojrozměrná skládanka jednou znázorňuje Petřín, podruhé panoráma Žižkova a potřetí třeba japonskou horu Fudži. Své návrhy Tereza, původní profesí architektka, prodává pod značkou Porigami. Zálibu v papíru, která ji teď živí, si přivezla z Asie. ↑ Tereza Hradílková, autorka značky Porigami. Jobs.cz: Dva roky jste žila v Japonsku, čtyři roky … číst více

Navštívili jsme 7 coworkingů v Brně. Co jsme zjistili?

Coworking je myšlenka, která zachraňuje spoustu těch, kdo pracují z domu. Jenže doma jim pobíhají psi, sousedé a děti a nejde se tam soustředit. Coworking slouží všem, kteří na dálku řídí firmu, jsou na volné noze nebo pracují pro společnost z jiného města a potřebují klid a motivující prostředí pro práci. A taky je to skvělý vynález pro … číst více

Pro freelancery: 5 rad, jak přivábíte klienty

Opustili jste bezpečí velké korporace, začali podnikat sami na sebe a zakázek dostáváte méně, než jste čekali? Freelanceři, osvojte si těchto 5 bodů a zákazníci se o vás budu prát. » 3 minuty čtení « ↑ Jste na volné noze? Poradíme vám, jak získáte důvěru klientů. 1.  Prodejte se (i za hranicemi) Rozhlédněte se za … číst více