5 věcí, které potřebujete vědět o firmě, v níž se ucházíte o místo

To, jak vnímáme naši práci, se v posledních dvou letech i v důsledku pandemie znatelně změnilo. Nyní chceme po našem zaměstnání mimo jiné stabilitu nebo autonomii v daleko větší míře než před tím. Co dalšího nyní přispívá ke spokojenosti v práci, a je proto dobré si to před podpisem smlouvy zjistit?

Pokud jde o roli práce v našich životech, ocitli jsme se v poněkud rozpolcené době. Na jednu stranu ve chvíli, kdy se všechno stále mění, máme tendenci udržet si svoje jistoty včetně zaměstnání, na druhou stranu obrovská sháňka po lidech, které jsme už několik měsíců svědky, nám dává pocit, že práce je dost a nebyl by problém si nějakou najít.

 

Podívám se na nabídky

 

Kdo se odhodlá ke změně místa, chce co nejméně riskovat. Ostatně práci měníme proto, abychom si polepšili. To může znamenat pro každého něco jiného: zajímavější náplň práce, získání většího vlivu na chod věcí, možnost naučit se nové věci, adekvátnější odměnu. Nejčastěji to bývá od každého trochu. Přesto můžeme identifikovat pět obecnějších faktorů, které velkou měrou rozhodují o tom, jestli budeme v nové práci spokojení. Které to jsou?

1. Jak velkou budu mít autonomii?

Jinými slovy – jak velkou budu mít možnost dělat si věci po svém? Zvlášť lidé s dostatkem praxe se těžko smiřují s tzv. mikromanagmentem, kdy jim šéf neustále dýchá za krk. Při plnění úkolu chce znát každý krok, vyžaduje časté reportování, každou chvíli postup podřízeného hodnotí nebo rovnou kritizuje. Když člověk nemá nad svou prací kontrolu a pořád mu do ní někdo mluví, brzy ztrácí motivaci. Úkoly si nemůže brát „za svoje“ a mít radost z průběhu ani z výsledku. Navíc má pocit, že mu šéf a potažmo firma nedůvěřuje.

Proto se vyplatí se na míru autonomie, které se zaměstnanci ve firmě těší, zaměřit. Leccos se dá vyčíst z hodnocení zaměstnanců na Atmoskopu a další zjistit dotazováním na pohovoru. Klidně se zeptejte, jak často byste museli podávat o své práci reporty nebo jestli je zvykem, že zaměstnanci pracují na úkolech samostatně. Dejte příklad z minula, ať už pozitivní nebo negativní, a nastiňte s jeho pomocí, co by nejlépe vyhovovalo vám. Zjistěte, jestli i zaměstnavateli.

2. Kdy a odkud budu moct/muset pracovat?

Možnost rozhodnout si, co kdy a odkud udělám se ve firmách rozšířila díky nutnosti pracovat na dálku v době pandemických vln. Zaměstnanci si na tento flexibilnější režim zvykli a do „původního“ stavu už se chce málokdo vracet. Některé firmy si to uvědomují a jdou v tomto přání zaměstnancům naproti, jiné se naopak nemůžou dočkat, až budou zase pět dní v týdnu prskat kanceláře ve švech. 

Patříte-li mezi vyznavače svobody, pokud jde o místo a čas výkonu práce, zjistěte si pohled budoucího zaměstnavatele. Vyžadují, abyste byli na pracovišti jeden, dva nebo tři dny v týdnu? Musíte přijet na osm hodin nebo se stačí zúčastnit hlavní porady? Pracovní rytmus bude určovat rytmus vašeho života. Proto se na to zeptejte a vyjednávejte o tom už před nástupem.

3. Na šéfovi záleží

Jaký je přímý nadřízený rozhoduje velkou měrou o tom, jak se budeme v práci cítit. I když třeba nejsme tolik sžití s firmou a její kulturou, ale s přímým nadřízeným jsme jedna krevní skupina, do práce se většinou těšíme a žije se nám v ní radostněji. Proto si budoucího šéfa „proklepněte“ už na pohovoru. Jestli je vám dotyčný sympatický, odpovídá na vaše otázky tak, že tomu rozumíte, nebo má podobný smysl pro humor, je pravděpodobné, že si s ním nebo s ní sednete i po pracovní stránce. A také s kolegy, které si takový člověk vybral. 

Zkuste se šéfa zeptat třeba na to, co ho na jeho práci baví a co nejvíc oceňuje na firmě, kam byste měli nastoupit. Nebo můžete zavést řeč na projekty, které považuje za povedené. Uvidíte, jak bude reagovat a jak moc nebo málo vám jeho odpovědi budou blízké. 

4. Nejsou sto let za opicemi?

Technologie dnes ovlivňují nejen naše pracovní životy. Neměly by nám vládnout, nicméně jsou každodenně používanými nástroji nezbytnými k plnění úkolů. A je rozdíl, jestli budete pracovat s pomocí něčeho, co jste používali před patnácti lety, nebo s technologií, která jde s dobou. Nikdo nechce jezdit na kole, když ví, že se lze daleko pohodlněji a rychleji přesouvat autem. Navíc umět pracovat s nejnovějšími technologiemi se vyplatí i do budoucna, až budete jednou místo opět měnit. A v neposlední řadě technologická vyspělost firmy vypovídá o její progresivitě.

5. Jak se firma dokázala vypořádat s dopady pandemie?

Tato otázka má dvě roviny: jednak praktickou – jak fungují v době lockdownu? Umějí pružně přejít z normálního fungování do remote modu? Jak řeší karantény? Museli propouštět? Zkuste na to na pohovoru zavést řeč. Zajímejte se však i o to, jak do firemního byznysu zasáhla pandemie a jak se s tím společnost dokázala vypořádat, například upravit byznys model, přeorientovat se apod. Je její předmět podnikání stále životaschopný a udrží se na trhu i do budoucna? Doba přeje přizpůsobivým. Nastoupit do firmy, které ujíždí vlak, není příliš prozíravé.

Na Jobs.cz pro vás máme spousty nabídek. Určitě mezi nimi najdete tu, která vás posune dál.   

 

Další články k tématu

Co vás motivuje? Jakých výsledků jste dosáhli? Tyto otázky určitě padnou, připravte se na ně

Každý pohovor vypadá jinak. Na tyto tři věci se však personalista zeptá téměř určitě. Týkají se motivace, podrobností o předchozí práci a dosažených výsledků. Jakou odpověď je nejlepší vytáhnout z rukávu? » 3 minuty čtení « 1. Co vás motivuje ke změně práce? Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“ možná ani nezazní. … číst více

Co riskujete, když bez omluvy nepřijdete na pohovor

Firma vás pozvala na pohovor, ale mezitím jste kývli na jinou nabídku nebo se vám termín přestal hodit. Jasně, to se stává. Spousta lidí to bohužel řeší tak, že se nijak neomluví a na pohovor prostě nepřijdou. Možná si říkají: „No a co, stejně v té firmě nebudu pracovat.“ Nebo: „Určitě si pozvali víc lidí, moje … číst více

Potrénujte na pohovor. Tyto otázky na 99 % padnou

Každý personalista i pohovor je jedinečný. Následující otázky vás však neminou, protože se týkají konkrétních pracovních zkušeností. Připravte se na ně! Ať vás personalista nezaskočí Platí zlaté pravidlo, že „štěstí přeje připraveným“. Znamená to přečíst si informace o firmě (webové stránky, profil na sociálních sítích), podrobně se zaměřit na inzerát a také zkusit zjistit, zda … číst více

Chystáte se na úkol během „výběrka“? Jakou může mít podobu a jak ho co nejlépe splnit?

5 minut čtení Připravte firemní strategii na příštích pět let. Vypočítejte, v kolik dorazil vlak, který vyjel z bodu A…. Firmy si chystají pro uchazeče různé typy úkolů – testy logického myšlení počínaje a vypracováním složitých koncepcí konče. Jak takový proces vypadá z pohledu uchazeče a jak z pohledu firmy? A jak při plnění úkolů postupovat, abyste při výběrovém … číst více