Čeští zaměstnanci si zvykli i v pracovní době jistým způsobem soukromničit, zjistil průzkum společnosti Engage Hill. Lidé dnes dělají skoro tři čtvrtiny pracovních aktivit a rozhodnutí s jediným cílem: získat nějaký osobní užitek. Před vypuknutím ekonomické krize v roce 2008 přitom Češi dbali na společné zájmy firmy a kolegů mnohem více.

↑ Ani mě nehne… Zaměstnanci si zvykli hledět hlavně na svůj osobní prospěch, zjistil průzkum společnosti Engage Hill.
8,5 hodiny a padla
Zůstat v práci chvíli přesčas, vyjít kolegovi vstříc výměnou směn nebo prostě jen udělat něco navíc proti běžným pracovním povinnostem. Zdá se vám to samozřejmé? Průzkum společnosti Engage Hill mezi 6500 zaměstnanci zjistil, že lidé dnes v zaměstnání mnohem tvrději prosazují své individuální zájmy, a to i na úkor kolegů.
Může za to ekonomická krize
Podle zmíněného průzkumu dnes lidé dělají 70 procent pracovních aktivit s ohledem na dosažení vlastního prospěchu. Zvažují, na kolik se jim energie vložená do pracovního úkolu vyplatí. Čechy tomuto přístupu naučila ekonomická krize. Ještě v roce 2008 byl totiž poměr vyvážený: pracovních aktivit a rozhodnutí dělaných pro vlastní užitek bylo „pouze“ 50 procent.
Udělám jen to, co musím
Lidé dnes zkrátka dělají jen to, co musí. Zaměstnanci se stále méně angažují v oblastech, které jim nepřinášejí žádný osobní užitek. „Lidé potřebují něco znamenat, proto velmi citlivě vnímají, když jsou jen pouhým číslem na seznamu lidských zdrojů plnících obchodní cíle. Pokud lidé nenaleznou ocenění a zájem v práci, zcela přirozeně je hledají jinde. V zaměstnání pak dělají pouze to, co je nezbytně nutné, aby ji neztratili,“ vysvětluje autor analýzy Filip Brodan, ředitel Engage Hill.
Manažeři už nemohou jen úkolovat
Jak konkrétně se větší sobeckost a vypočítavost lidí na pracovištích projevuje? Zaměstnanci se například snaží vyjednat „své“ podmínky bez ohledu na cíle a hodnoty organizace. Řada týmů připomíná spíše skupinu jednotlivců, kteří spolu v podstatě soupeří. Tento způsob myšlení českých zaměstnanců klade nové nároky i na manažery. Ti si už nevystačí s běžným stylem řízení, který zahrnuje hlavně zadávání a kontrolu úkolů. Dobrý šéf musí být schopen tým nadchnout pro společné cíle a hodnoty. A hlavně toto nadšení udržet.
Jobs.cz