Špatně odeslaný e-mail, nevydařená schůzka s klientem, ztráta zakázky. Na první pohled se to všechno zdá jako katastrofa, pravdou ale je, že se chybám v práci nikdy zcela nevyhneme. A pokud se s nimi naučíme pracovat, můžeme z nich hodně vytěžit.

Dopřejte si čas, abyste chybu zpracovali
Pokud se vám v práci nepovedlo něco, na čem vám (i vašemu vedení) záleželo, je důležité tuhle událost nejdřív zpracovat. Urazili jste omylem důležitého klienta? Poslali jste citlivé údaje o firmě někomu jinému, než jste měli? Obojí se může stát každému.
Pokud jste udělali závažnější chybu, kterou bude obtížnější napravit, netutlejte to a informujte svého nadřízeného, případně další lidi, kterých se vaše pochybení může dotknout. Jedině tak zabráníte tomu, aby napáchalo větší škody, než je nutné. Na místě je samozřejmě omluva a případně návrh, jak nastalou situaci napravit. Za chybu vás pravděpodobně nepochválí, ale nejspíš ocení, že jste se k ní postavili čelem.
Nepotlačujte své pocity
Je normální vyhýbat se pocitům spojeným s neúspěchem, ty jsou totiž často nepříjemné a bolestivé. Když je ale budete ignorovat, přijdete tím o možnost lépe pochopit, co se vlastně děje.
- Zkuste si své emoce uvědomit. Jste smutní? Naštvaní? Zklamaní? Máte výčitky? Zamyslete se proč. Je to proto, že jste nesplnili vlastní očekávání? Nebo máte strach z toho, co si o vás pomyslí ostatní? Podobné otázky vám pomůžou dozvědět se o sobě něco nového a příště to využít, abyste se s podobnými situacemi vyrovnali snáz.
- Většina lidí má v takové situaci výčitky, to je normální, ale nemá cenu se v nich utápět. Nepranýřujte se za to, že se vám něco nepovedlo, to vám nijak nepomůže. Raději se zaměřte na to, co se pokazilo.
Chybu si jasně pojmenujte
Když budete vědět, co bylo špatně, pochopíte, proč k chybě došlo. Situaci si zanalyzujte a pokuste se vzpomenout si, jestli existovaly chvíle, kdy se neúspěchu dalo vyhnout. Možná jste se mohli lépe připravit, možná jste se měli dožadovat více informací, možná je na vině jen špatná komunikace mezi vámi a druhou stranou.
Tato sebereflexe je důležitá, protože vám pomůže pochopit, jak se chybě vyhnout v budoucnu. Jasně si pojmenujte příčiny problému – tím zároveň zjistíte, co bylo potřeba udělat, aby nenastal.
Nebuďte na to sami
Když se nám něco nepovede, máme někdy tendenci se před ostatními uzavírat. Tím se ale o to víc stresujeme – a mnohdy zbytečně. Zkuste své chyby naopak sdílet s kolegy a kolegyněmi. Diskutujte o tom, co se pokazilo a jak by se dalo příště postupovat jinak. Mimo jiné se pravděpodobně dozvíte, že se něco podobného stalo i jim.
Ostatní, kteří už podobnou situaci zažili, pro vás budou mít užitečné rady, jak situaci zvládnout. Navíc tím ve svém pracovním prostředí posílíte atmosféru, v níž je kolektiv otevřený, navzájem si důvěřuje a chybu vnímá spíš jako příležitost, díky které se může firma zlepšit a posunout dál.
Změňte úhel pohledu
To, že jste něco pokazili, hned neznamená, že jste nejhorší člověk na světě. Často si myslíme, že naše chyby vypovídají o tom, jací jsme, není to však pravda. Napadlo vás, že vaše chyby můžou vlastně pomoct ostatním? Když je s nimi budete sdílet, ukážete jim, čemu se vyhnout. A to může firmě ušetřit spoustu času i energie do budoucna. I když to tak zatím možná nevypadá.
Přehodnoťte svá očekávání
Jedním z důvodů, proč jsou chyby tak bolestivé, můžou být naše přehnaná očekávání. Pokud na sebe máte vysoké nároky a čekáte, že budete vždy dokonalí, zasáhne vás i malá chyba, na které téměř nezáleží.
Pamatujte, že chyby jsou přirozenou součástí růstu, a zkuste si uvědomit, že vás každá z nich pravděpodobně něčemu učí. Bez ní byste o tuto příležitost přišli. Místo toho, abyste se nechali neúspěchem odradit, ho berte jako šanci zpomalit a přehodnotit, jak přistupujete k sobě a své práci.
Přemýšlíte o jiném zaměstnání? Nic vám nebrání si nezávazně projít nabídky na Jobs.cz. Třeba tam najdete práci svých snů.