Přihlásit

Rutina je u nás vítaná, říká řídící letového provozu Markéta Fraňková

4. 11. 2025 · Inspirace

Není to stres od rána do večera, jak si většina lidí myslí. Ale momenty, kdy napětí narůstá a pořád je potřeba dělat správná rozhodnutí, řídící letového provozu zažívá. Co musí člověk zvládnout, aby se jí/m mohl stát a jaké vlastnosti jsou v této profesi nepostradatelné, vypráví zkušená řídící letového provozu Markéta Fraňková.

Vystudovala fyzioterapii a nějaký čas se tomuto oboru věnovala. Ale nebyla spokojená. Otec jí poradil, aby zkusila konkurz na řídící letového provozu. A vyšlo to. Dnes už má Markéta Fraňková téměř desetiletou praxi. A vyzývá všechny, kdo o této profesi uvažují, ať to přijdou zkusit.

Jak se dá na výběrové řízení připravit?

Až na znalost angličtiny, která musí být alespoň na úrovni B2, vlastně vůbec nijak. „Součástí přijímacího řízení jsou psychologické nebo výkonnostní testy a na ty se nijak připravit nelze. Buď člověk potřebné vlastnosti má, nebo ne,“ konstatuje Markéta Fraňková. 

Jaké vlastnosti musí řídící letového provozu mít?

Asi nepřekvapí, že se musí umět rychle a přesně rozhodovat, a to i pod tlakem – časovým nebo kapacitním. „Není to tak, že bychom byli celou směnu ve stresu. Ten spíš může krátkodobě nárůst, třeba když přiletí hodně letadel najednou, když jsou bouřky nebo když nějaké letadlo potřebuje rychle přistát,“ vyjmenovává obtížné situace řídící letového provozu.

Během nich je nutné vnímat a pamatovat si hodně věcí najednou a stále je správně vyhodnocovat. „A hlavně poznat moment, kdy si říct o pomoc, protože se dostávám na hranici své vlastní kapacity. Nepropadat iluzi, že všechno zvládnu sama,“ dodává Markéta Fraňková poučku, kterou se vyplatí dodržovat obecně, nejen v psychicky náročných profesích.  

Rutina, kterou chceme

Třeba po půl hodině stres obyčejně opadne. „Nastupuje zase rutinní práce, kterou my chceme. Protože kdyby to byl stres od rána do večera, nikdo by to nemohl dělat,“ usmívá se zkušená řídící.

Než se jí stala, musela absolvovat dvouletý výcvik. Ani ten není snadný. S Markétou v něm začínalo dalších devět lidí, končili celkem čtyři. Během výcviku se absolventi učí nejen řídit letadla, ale třeba i leteckou frazeologii, která je nezbytná, aby si rozuměli s piloty. Na konci výcviku už chodí budoucí řídící do živého provozu, ale pracují pod dohledem instruktora.

Myslí řídící letového provozu během své práce na cestující, kteří sedí v letadle? Na jaké úkony se řízení letového provozu rozděluje? A kterým pilotům je v angličtině nejhůře rozumět? Více se dozvíte v nejnovějším Jobscastu.

Nejen řízení letového provozu může být výzva. Podívejte se na Jobs.cz, kde si vyberete z nabídky nejrůznějších pozic, na kterých můžete naplno využít svůj potenciál.

Podobné články

Dalibor Dědek: dobrý šéf zůstává amatérem

„Představte si, že je mi šest let a chci vědět, jak funguje splachování na záchodě.“ Takové otázky klade uchazečům Dalibor Dědek, ředitel firmy Jablotron. Zkoumá, jak si promovaní inženýři poradí s netradičním zadáním. V byznysu se Dalibor Dědek pohybuje od roku 1990. „Zjistil jsem, že manažerské poučky nefungují. Pokud chcete být dobrým šéfem, musíte zůstat věčným amatérem,“ …

Je čas se probudit. Nepropásněte jarní nadílku pracovních nabídek

Počet obsazovaných pozic byl i v prvním čtvrtletí letošního roku asi o čtvrtinu vyšší než v předcovidovém roce 2019. Přitom volných míst je stále víc než aktivních uchazečů. Jinými slovy hojnost pracovních nabídek vybízí k jejich prozkoumání a také k využití. Najděte si novou lepší práci a vymaňte se z letargického spánku končící zimy.    Letos, …

Šifrované pohádky (nejen) pro unavené manažery

„Otevři nám, my jsme freelanceři, my ti s tím pomůžeme!“ Jak by asi zněly pohádky, kdyby existovalo něco jako manažerský translator? Zkusili jsme to. Odhalíte, jaké pohádky jsme zašifrovali do následujících příběhů? ↑ „Táhl, táhl, ale tabulku na plochu přetáhnout nemohl. 1. O excelové tabulce V malé sklobetonové chaloupce o sedmnácti patrech, na dohled od stanice metra …

Mám říct šéfovi, že mi něco vadí? Ano. Tady jsou tipy, jak na to jít

Řídit lidi není lehká práce. Někdo to zvládá dobře, jiný moc ne. I šéfové dělají chyby. Ostatně i podřízení, a tak není potřeba ohrazovat se vůči vedoucímu kvůli každé prkotině. Někdy se ale určité situace často opakují nebo zkrátka šéfovo nesprávné chování překročí únosnou míru. Pak je na místě se ozvat. Neustále mě kontroluje Někteří …