„Čmárání” v práci
Redaktorka Jobs.cz Lenka Kováříková se nedávno zúčastnila workshopu s názvem Doodling. Anglický název by se dal do češtiny přeložit jako kreslení nebo čmárání. Přibližně 30 lidí různých profesí se sešlo, aby během tří hodin pronikli do základů vizualizace a dovedli si lépe představit, jak ji využít v práci. O své dojmy z „čmárání“ se s vámi Lenka podělí v následující reportáži.
Jak nakreslit poradu
Začali jsme zostra. Měli jsme se představit formou obrázku. Naštěstí jsem záhy zjistila, že zachytit sama sebe v roli pisatelky, čtenářky, milovnice jídla a cestování, přítelkyně a zaměstnankyně není zase tak těžké. Po úvodu jsme se vrhli do práce v malých skupinách. Měli jsme vybrat slova, která používáme v práci a graficky je znázornit. Vzhledem k prostředí, ve kterém se pohybuji, mi asociace na slova mítink nebo školení naskočily téměř automaticky. Životní prostředí nebo záplavy sice do mého pracovního slovníku běžně nepatří, ale ani u nich jsem s načrtnutím neměla velký problém. Ale dobrovolnictví nebo antropologie? To už byl oříšek.
Srozumitelná symbolika
Následně jsme své kresby porovnali. Bylo zajímavé a povzbuzující zjistit, že mnohá slova jsme vyjádřili shodnou symbolikou. Například zmíněná porada v nás vyvolala asociaci v podobě lidí sedících kolem stolu. Pokud nás napadlo totéž a navíc jsou naše obrázky srozumitelné dalším pěti lidem, pravděpodobně je pochopí i kolegové v práci. Přestože je mi vlastní zaměření na detail, při konkrétních zadáních jsem spíše jen načrtávala hrubé obrysy. Moje postavy tak neměly žádné vlasy, výrazy v tváři, nebo dokonce barevné oblečení. To ostatní účastníci si dali na obrázcích záležet více. Jejich obrázky překypovaly barvami a detaily. Při představě, že vizualizaci budu používat hlavně na poradách a schůzkách, ale stejně raději zůstanu u svého schématického stylu.
Storyboard nejen pro reklamní agentury
Když už jsme se rozehřáli a zjistili, že naše náčrty asi nevyhrají výtvarnou soutěž, ale k podtržení myšlenky bohatě stačí, vrhli jsme se na společný storyboard. Dostali jsme za úkol vymyslet příběh a pomocí několika obrázků, v podstatě malého komixu, jej popsat. Storyboard, zkrácený příběh v obrázcích, jsem dosud znala jen z reklamních agentur. Ukazují na nich klientovi příběh reklamy, která poběží v televizi. Nenapadlo mě, že pomocí storyboardu můžu popsat také potřebu zákazníka nebo třeba jak bude vypadat firemní teambuilding.
Popis projektu jako komix
My si pro své cvičení vybrali „příběh ze života” – uprostřed noci přijíždí do zapadlé vesnice dávný známý a hostitelka mu nemá co nabídnout, protože její lednice skrývá poslední plechovku piva a obchody jsou v noci zavřené. Svízelná situace ji přivede k myšlence, že si otevře večerku, což nakonec učiní a stane se z ní úspěšná místní živnostnice. Hlavně jsme si ale uvědomili, že popsat složitý projekt laikovi není zas tak těžké, když v něm vidí konkrétní lidský příběh. A že rychle načrtnuté obrázky jsou pro prvotní pochopení srozumitelnější, než složitě napsaná projektová dokumentace.
Rozhovor: Nejde o malířský talent, ale o jednoduché vyjádření myšlenky
Odpovídá Petronela Eviaková ze společnosti Good Morning Creativity, pod jejíž taktovkou se workshop o doodlingu uskutečnil.
Jobs.cz: K čemu bude lidem dobré, když svou myšlenku podtrhnou obrázkem?
Vizualizace je jednoduše komunikace pomocí obrázků a kreseb. Jejím hlavním přínosem je zvýšení soustředění a představivosti, protože se aktivuje pravá strana mozku. Díky vizualizaci si lidé zapamatují až o 60 procent více ze sdělených informací. Také mohou rychleji pochopit složitý koncept, rozpoznat jádro problému a tím i rychleji najít řešení. Nejlepší je využívat kombinaci slov a obrázků, které se vzájemně doplňují.
Jobs.cz: Co bys vzkázala těm, kteří si myslí, že neumí kreslit, a proto raději zůstanou u osvědčeného textu v odrážkách?
Ať vyzkoušejí doodling (zachycení myšlenky pomocí jednoduchých náčrtů – pozn. red.). Při něm nejde o umělecký talent, ale o jednoduché kreslení pomocí čar, kruhů, různých tvarů a forem. Vypadá to jako kresba pětiletého dítěte použitá v byznysové komunikaci. Podle mých zkušeností, čím je kresba jednodušší, tím lépe. Někdy ty „nejošklivější“ obrázky mají největší úspěch, protože se lidé pobaví. Obrázek a s ním spojená myšlenka jim pak zůstane hluboko v paměti.
Jobs.cz: Co bys doporučila nováčkům, kteří se nemohou dočkat, až si začnou v práci kreslit?
S doodlingem a kreativitou je to jako s vařením. Když chcete vařit, potřebujete vařečku a hrnec. Když chcete kreslit, kupte si sešit bez linek a barevné fixy nebo pera. Na nejbližším mítingu začněte kreslit vaše poznámky a uvidíte reakci ostatních. Na moje doodlování jsem měla jen pozitivní ohlasy, a to mě motivovalo kreslit častěji a dál rozvíjet tuto kreativní zručnost.
Lenka Kováříková
Kam dál?
Kurzy a školení pro váš rozvoj