Přihlásit

Pracovní smlouvy a druhy úvazků

13. 11. 2013 · Inspirace

Víte, co je pružná pracovní doba nebo stlačený pracovní týden? A jaký je rozdíl mezi dohodou o pracovní činnosti a dohodou o provedení práce?

shutterstock_druhy pracovnich smluv

PRACOVNÍ SMLOUVY A DOHODY

1. Pracovní smlouva na dobu určitou a neurčitou

V každé pracovní smlouvě musí být uvedeny 3 základní náležitosti:

  • druh práce
  • místo výkonu práce
  • den nástupu do zaměstnání.

Jinak je neplatná. Výši výdělku je možné sjednat buď přímo ve smlouvě a nebo zvlášť ve mzdovém výměru.

Pracovní smlouvu na dobu určitou je možné uzavřít nejdéle na 3 roky. Zaměstnavatel ji poté může maximálně dvakrát prodloužit. Na dobu určitou tedy můžete být u jedné firmy zaměstnáni nejdéle 9 let (bude se jednat o 3 x 3 roky).

Pracovní smlouva na dobu neurčitou je pro uchazeče nejvýhodnější. Standardně se v ní sjednává dvouměsíční výpovědní lhůta, kterou může případně využít jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel. V pracovních smlouvách na dobu určitou i neurčitou se obvykle sjednává i délka dovolené nebo zkušební doba.

2. Dohoda o provedení práce (DPP)

  • Rozsah práce nesmí překročit 300 hodin v kalendářním roce u jednoho zaměstnavatele.
  • Pokud měsíční odměna nepřesáhne 10.000 Kč měsíčně, zaměstnanec z výdělku odvádí pouze daň, ale zdravotní a sociální pojištění  se mu nestrhává. Kdo pracuje na DPP, nemá obvykle nárok na dovolenou.

3. Dohoda o pracovní činnosti (DPČ)

  • Sjednaný rozsah práce nesmí překročit 20 hodin týdně, což odpovídá polovičnímu úvazku.
  • Zdravotní a sociální pojištění se platí už při výdělku nad 2.500 Kč měsíčně.

» Právní rádce: Co raději připsat do pracovní smlouvy

shutterstock_druhy pracovnich uvazku

DRUHY PRACOVNÍCH ÚVAZKŮ

1. Poloviční úvazek

  • Zaměstnanec a zaměstnavatel se dohodnou na kratší pracovní době s tím, že mzda bude vzhledem k tomuto rozvržení nižší.
  • O kratší pracovní dobu žádají nejčastěji lidé pečující o malé dítě, těhotné zaměstnankyně nebo ti, kteří se starají o nemocného blízkého. Pokud tomu nebrání vážné provozní důvody, je zaměstnavatel povinen takové žádosti vyhovět.
  • Zaměstnanec pracuje například 4 hodiny denně 5 dní v týdnu. Pracovní podmínky jsou stejné, jako u plného úvazku: zaměstnanec má nárok na poměrnou část dovolené a firemních benefitů, v případě pracovní neschopnosti se na něj vztahují podobná pravidla jako na ostatní zaměstnance.

2. Pružná pracovní doba

  • Zaměstnanec si sám určuje začátek a konec pracovní doby podle časových úseků, které určí zaměstnavatel.
  • Příklad: Firma stanoví, že zaměstnanci mají být na pracovišti každý den od 10 do 15 hodin. Odkud a jak si odpracují zbytek, je na nich.
  • Pružnou pracovní dobu lze použít u částečných i plných pracovních úvazků.

3. Sdílené pracovní místo

  • Dva či více zaměstnanců sdílejí jedno pracovní místo.
  • Příklad: Firma hledá recepční. Najme dva zaměstnance na poloviční úvazek, kteří se poté na místě střídají například po dvou dnech práce.
  • Záleží na dohodě, kolik hodin který zaměstnanec odpracuje.

4. Práce z domova (homeoffice)

  • Zákoník práce umožňuje vykonávat práci mimo prostory zaměstnavatele, tedy například z domova.
  • Záleží na dohodě, jestli zaměstnanec bude pracovat z domova všechny pracovní dny v měsíci nebo jen některé. Vždy to vychází z konkrétní povahy práce.
  • Při práci z domova musí zaměstnanec dodržovat pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jako by byl normálně na pracovišti.
  • Práce z domova umožňuje například lidem s dětmi lépe skloubit rodinu a kariéru. Zaměstnavatelé zase šetří náklady, například za energie.

5. Konto pracovní doby

  • Zaměstnanec nepracuje klasicky od pondělí do pátku. Jeho obvyklými pracovními dny jsou pondělí až neděle s tím, že jeho nepřetržitý odpočinek v týdnu (víkend) může připadnout na jiné dny, než je sobota a neděle.
  • Zaměstnanec pracuje podle harmonogramu směn, který zaměstnavatel vypracuje na celé vyrovnávací období (maximálně na 52 týdnů). S harmonogramem musí být zaměstnanci seznámeni nejdéle dva týdny před jeho začátkem.
  • Jak to funguje v praxi? Zaměstnanec pracuje jeden týden méně a druhý více (tzv. krátký a dlouhý týden). Konto pracovní doby se využívá například v restauracích, obchodech, kadeřnictvích apod.

6. Stlačený pracovní týden

  • Na základě dohody může být pětidenní pracovní týden „stlačen“ do 4 dnů. Zaměstnanec tedy od pondělí do čtvrtka odpracuje 10 hodin a v pátek má volno.
Další rady k tématu

Plánování kariéry

Životopis, který vypadá jako chaotický seznam náhodně zastávaných povolání, personalistu zrovna neohromí. Mnohem lepší vyhlídky má uchazeč, jehož zkušenosti na sebe logicky navazují a doplňují se. » Prozkoumejte nejnovější nabídky práce na Jobs.cz Co je potřeba vědět pro plánování kariéry: Co umím? Realisticky zhodnoťte své vzdělání, praxi, jazykové znalosti a podobně. Co pro mne znamená …

Jak hledat nové zaměstnání

Shánění místa je zaměstnání na plný úvazek, zní známá průpovídka. Uchazeče čeká pročítání inzerátů, čekání na odpovědi, obcházení pohovorů… Poradíme, jak si hledání co nejvíce usnadnit. » Prozkoumejte nejnovější nabídky práce na Jobs.cz Hledání přes internet Zaměstnavatelé vystaví na Jobs.cz kolem 20 tisíc nabídek měsíčně. Je tedy určitě z čeho vybírat – například přes pokročilé vyhledávání. …