Pro freelancery: 5 rad, jak přivábíte klienty

Opustili jste bezpečí velké korporace, začali podnikat sami na sebe a zakázek dostáváte méně, než jste čekali? Freelanceři, osvojte si těchto 5 bodů a zákazníci se o vás budu prát.

» 3 minuty čtení «

shutterstock_95718442

↑ Jste na volné noze? Poradíme vám, jak získáte důvěru klientů.

1.  Prodejte se (i za hranicemi)

Rozhlédněte se za hranice malé české kotliny. Rozdíl mezi naším trhem svobodných profesionálů a zahraničním je ten, že jinde ve světě se freelanceři umějí daleko lépe prodat. Buďte vidět a slyšet, nebojte se ukousnout si větší krajíc v podobě mezinárodní zakázky. Přinejmenším dáte lidem „venku“ vědět, že i v Česku umíme dodat světovou kvalitu.

Zaregistrujte se na světových portálech pro hledání freelancerů, jako jsou například The IT Job Board ve Velké Británii, portál Freelance Professionals nebo švýcarský Alpha.ch. A tím možnosti sebeprezentace nekončí. Nejlépe zakázku získáte, když vás možní klienti uvidí tváří v tvář. Můžete se účastnit mezinárodních konferencí nebo zvažte účast v nějakém podnikatelském inkubátoru. Pomoci vám může i v agentura Czechinvest, která se tvorbou příležitostí pro začínající podnikatele zabývá.

2. Věnujte 100 % času – na to klienti slyší

Při vyjednávání o zakázce argumentujte svými zkušenostmi a připraveností být klientovi oddaným partnerem. Pro lidi na volné noze je charakteristické to, že prošli firemní, korporátní či agenturní zkušeností, něčeho zde seniorně dosáhli a nyní se nebojí nabízet své know-how sami za sebe. Když firma svěří zakázku freelancerovi, věnuje se konzultacím výhradně on, tedy seniorní odborník na plný úvazek, protože je zkrátka sám. Z toho vytvořte svou výhodu. Klient chce být opečováván a cítit se výjimečně. Dejte mu vědět, že jste tu  stoprocentně pro něj!

3.  Trumfujte lepší cenou

Konkurujte cenou. I když si jako freelancer platíte náklady na svůj provoz, zdravotní a sociální pojištění, odvádíte daně a promítáte do ceny přiměřený zisk, může být při sjednávání zakázky právě nižší cena rozhodujícím parametrem. Vaše náklady jsou totiž řádově níže, než kolik musí do hodinové nebo projektové sazby promítnout větší firma. Agentura musí zaplatit zaměstnance, daně, DPH, pronájem kanceláří, pojištění a další fixní náklady. Nabídněte proto nižší cenu za stejnou, ne-li vyšší kvalitu, kterou prokážete zkušenostmi z úspěšně zvládnutých robustních projektů. Musíte si získat důvěru ne slovy, ale podloženými výkony z minulosti.

4. Vytvořte si síť „parťáků“

Komplexnost. To je to, co mnoho klientů vyžaduje při výběru dodavatele. Vytvořte si na začátku vašeho podnikání síť spřízněných kontaktů, se kterými můžete jít do zakázek společně. Každý umíte něco, dohromady dáváte silný celek, který týmově dodá potřebnou kvalitu. Pokud zůstanete jen vy jako úzce specializovaný odborník na určitou oblast, je to sice hezké, ale některé kampaně velkých klientů vás kvůli tomu minou. Firmy mnohdy potřebují mix dovedností, samotný freelancer se tak jeví jako méně vhodný na větší typy zakázek. Networkujte a učte se spolupráci se subdodavateli. Hledejte prověřené lidi s dobrou pověstí na trhu.

5. Odpovídejte v cuku letu

Jste svobodný profesionál? Zejména na českém trhu se musíte snažit vrátit klientovi důvěru ještě vyšším úsilím. Co to pro vás znamená? Opravdu pečujte o klienta! Připomínejte se, odpovídejte včas na maily, buďte dostupní na telefonu, Skypu. S prací na volné noze si na sebe berete zodpovědnost být téměř neustále on-line a rychle reagovat. Nikdo vás nezastoupí, jako tomu je ve firmách o více lidech. Pokud nenosíte klienty poctivě v hlavě, nastavte si do telefonu připomínky, kdy se pravidelně ozvat klientovi, jestli něco nepotřebuje. Tvořte si milestones, dělejte follow-up telefonáty, piště shrnující e-maily, zkrátka žhavte kontakty!

 Jiří Kocourek

Další články k tématu

5 věcí, které musíte vědět, než půjdete na volnou nohu

„Pííp-píííp-píííp!“ zvoní neurvale budík v 6:30 ráno. Ach jo, už zase do práce? Co mě tam čeká? Jen další šedý týden v odstínech rutiny, nesmyslných porad, odkládání úkolů kvůli četbě knížky o prokrastinaci a šéf, který na poradách veledůležitě prezentuje moji práci? Mám já tohle zapotřebí? Pokud je vaší odpovědí rezolutní ne, na nic nečekejte a práskněte … číst více

Podnikáte na sebe? 7 tipů, jak si určit vlastní cenu

Na českém trhu se v posledních dvou letech vyrojilo tolik freelancerů, jako je hub po dešti. Vzniká tak velmi konkurenční prostředí svobodných profesionálů, kteří se utkávají s nabídkami u zákazníků. Co rozhoduje o úspěchu ve výběrovém řízení? Mimo jiné cena. Ale podle čeho ji stanovit? Poradíme. ↑ Sama na sebe, ale za kolik? Určit si vlastní plat, … číst více

5 věcí, které vás jako freelancera proškolí

Představovali jste si, že po odchodu na volnou nohu budete prostě prodávat klientům služby, které jste dosud dělali jako zaměstnanci. Myslíte si, že to bude stačit? Omyl! Musíte se naučit novým dovednostem, reagovat na nenadálé situace a zvládnout dodat i to, co neumíte. » 3 minuty čtení « ↑ Jste na zakázku sami? Klient to … číst více

Na co by freelanceři neměli v roce 2015 zapomenout

Podnikáte sami na sebe? První dny a týdny nového roku věnujte důležitému zamyšlení. Ohlédněte se za svou loňskou prací, zhodnoťte si vztahy s klienty, urovnejte finanční záležitosti a připravte se na změny, které vás v roce 2015 čekají. » 3 minuty čtení « ↑ Další podnikatelský rok je před vámi. Na co byste se měli zaměřit? Čistý … číst více