Do Mladé Boleslavi ho před šesti lety přivedla práce ve Škoda Auto. Usměvavý Moravák Petr Bobek v této firmě dnes řídí nedávno vzniklý menší tým Škoda Connect. A právě teď do něj hledá nové posily. „Nehledáme žádné IT guru,“ směje se, když mluví o tom, co by měli zájemci o práci v jeho týmu umět.

↑ Šéf týmu Škoda Connect Petr Bobek během rozhovoru s kolegyní.
Do svého týmu teď hledáte čtyři nové kolegy nebo kolegyně. Co ale vlastně děláte?
Petr Bobek: V týmu Škoda Connect řešíme, jak propojit nové technologie v autě s okolním světem – podílíme se na formování budoucích technologií v automotive. Už teď si můžete třeba na telefonu naplánovat trasu, nebo zjistit kde jsou zácpy. My pracujeme na tom, abyste si všechno mohli naplánovat třeba doma na počítači nebo na telefonu, pak sedli do auta a mohli rovnou vyjet, protože všechno už budete mít v auto navigaci nastavené – prostě sednete a jedete.
Specialista ConnectedC@r
Specialista „Internet of Things”
Jak vypadá výsledek vaší práce?
Petr Bobek: Náš tým má na starosti IT řešení. Představujeme spojku mezi technickým vývojem a prodejem. Zákazník naši práci zdánlivě nevidí, přestože od vývoje až po prodej a následný servis jsme přítomní. Zabezpečujeme, aby nové technologie, které vám usnadní řízení, fungovaly na serverech, webovém portálu nebo v aplikaci na telefonu.
Technika a vývoj: Vývojový pracovník elektronických systémů vozu
IS/IT: Správa systémů a HW: Key user systému zákaznické podpory – Connected Car
Odborný referent funkční zkoušky
Hledá se: Komunikativní typ s mozkem analytika
Takže do svého týmu hledáte „ajťáky“?
Petr Bobek: Určitě nehledáme programátory, protože v našem týmu vlastně vůbec neprogramujeme. Měli by se orientovat v pojmech jako jsou webová rozhraní, aplikační a integrační prostředí nebo firewall. Nehledáme guru, kteří denně hodiny programují, ale lidi, kteří mají obecný přehled o technologiích, které jsou zrovna na trhu, tak aby měli na meetingu povědomí, o čem se bavíme. Počítáme s tím, že konkrétní věci budou pro lidi nové a že je to u nás naučíme.

↑ Tým Škoda Connect při práci.
Jaké předchozí zkušenosti by měli mít?
Petr Bobek: Měli by mít vystudovaný nějaký technický obor a minimálně tříletou pracovní zkušenost. Pokud to bude zkušenost z oboru IT nebo automotive, bude to naprosto perfektní.
Co dalšího by měl ještě umět?
Petr Bobek: Hledáme člověka, který je analyticky a komunikačně zdatný. Potřebujeme, aby poznatky, které načerpá v Německu, dovedl přetavit do projektové dokumentace a představit kolegům. Aby dokázal komunikovat s kolegy z technického vývoje i prodeje. Výjimečně může také něco menšího spolu se mnou představit managementu – třeba při testování automobilu, když budeme ukazovat výsledky naší práce.
Do you speak English oder sprechen Sie Deutsch?
Zmiňujete Německo – to asi budou důležité i jazyky, ne?
Petr Bobek: V našem týmu je určitě nutné umět anglicky. Bez ní nemůžeme nikoho přijmout. V angličtině nebo němčině je veškerá dokumentace, na denním pořádku jsou i telekonference a videokonference s koncernovými kolegy. Přibližně každých čtrnáct dní také na jeden dva dny jezdíme za kolegy přímo do Německa.
Nehodila by se tedy víc němčina?
Petr Bobek: Němčina je vzhledem k našim kolegům v Německu výhodou. Není ale problém se s nimi případně domlouvat anglicky. Záleží na lidech, ve kterém jazyce jsou silnější.
Jaké platové ohodnocení nabízíte lidem s požadovanými vlastnostmi?
Petr Bobek: U výrazně zkušených kandidátů, kteří svou předchozí pracovní zkušenost doloží zdárně ukončenými projekty a referencemi, jsme schopni vyjednat nadstandardní platové ohodnocení. Tím jsme finančně schopni konkurovat srovnatelným pracovním pozicím například v Praze nebo Brně.

↑ Tým Škoda Connect teď hledá nové posily.
K rozhovoru se připojuje Dagmar Párová, která v týmu Škoda Connect začala pracovat teprve nedávno:
Do jakého týmu nové posily nastoupí?
Dagmar Párová: V našem týmu teď máme sedm lidí, čtyři další hledáme. Jsme namíchaní věkově i služební senioritou. Jsem v týmu jediná žena, ale nijak to neřeším. I tak bych ale povzbudila ženy, aby mě tu přišly posílit. Navíc naše oddělení opravdu není čistě jen IT prostředí – třeba já mám sice tříletou zkušenost s IT projekty, ale původně mám vystudovanou Vysokou školu chemicko-technologickou. Lidé opravdu nemusí mít strach, že komunikujeme v nulách a jedničkách.
Bavíme se normálně, ne v nulách a jedničkách
Vy jste tu celkem krátce, budete mít ještě v živé paměti, jak probíhalo výběrové řízení.
Dagmar Párová: Po odpovědi na inzerát se mi ozvali z personálního oddělení a pozvali mě na pohovor. Zjišťovali, co dělám a jakou mám představu o své budoucí práci. Když jsme si odladili, že to oběma stranám vyhovuje, viděla jsem se v dalším kole s vedoucími oddělení. Tam už mimo jiné i prověřovali moje analytické a jazykové schopnosti. Ptali se mě, co jsem dělala, jakých výsledků jsem dosáhla. Určitě pomohlo i doporučení bývalých kolegů. To bych poradila i ostatním kandidátům – mějte po ruce kontakt, na který se můžeme obrátit, kdybychom o vás chtěli zjistit víc.
Stejně budete vybírat i další nováčky?
Petr Bobek: Plánujeme, že do výběru budoucích kolegů zařadíme kromě klasických ústních pohovorů i malý analytický test. Potřebujeme zjistit, jaké mají lidé analytické myšlení, protože to je pro práci v našem týmu to stěžejní.
Co kromě lidí vám ještě zpříjemňuje práci?
Dagmar Párová: Třeba pružná pracovní doba. „Nastoupení“ musíme být nejpozději v devět hodin, naštěstí ale nemusíme kopírovat ranní směny, které začínají v šest. Příjemný je také operativní leasing – využívá ho spousta lidí, nejen dojíždějících. Já jsem tak vyřešila potřebu druhého auta v rodině. Za slušné peníze můžeme používat škodovácké auto od Citigo až po Octavii nebo Yeti. Nebo si můžeme za pěknou cenu koupit ojeté auto.
(PR článek)