Na tom, jakým mluvíte jazykem, při hledání práce záleží

Čtete si inzerát a nejsou vám úplně jasné některé termíny? Nenechte se hned odradit. Možná jste zvyklí na jiné názvosloví. To nemusí být na překážku. Pokud by vás práce lákala a máte k ní odborné i jiné předpoklady, na inzerát odpovězte. Snažte se však jazyku firmy přizpůsobit.  

Někdy si člověk přečte inzerát a hned je mu jasné, o co na poptávané pozici kráčí. Co musí umět a co bude jeho náplní práce. Protože přesně něco takového dosud dělal. Jestli v tom chce pokračovat, líbí se mu firma, případně plat, benefity a další podmínky, může na inzerát s klidem odpovědět.

 

Kouknu se na nabídky

 

Jenže někdy člověk nechce dělat úplně to samé, co dosud. Chce si zkusit trochu jinou pozici s náplní práce, která se s jeho dosavadní překrývá více či méně. Anebo hodlá zabrousit do úplně jiného oboru. V tom případě možná nebude všechny termíny použité v inzerátu znát.

To ale nevadí. Nelámejte nad nabídkou hůl jen proto, že vám některé výrazy nic neříkají. (Samozřejmě pokud je pro vás nesrozumitelná většina textu inzerátu, nejspíš nejste na pozici ti praví.) Najděte si, co přesně znamenají, a třeba přijdete na to, že jste činnost označenou cizím slovem občas dělali, třeba za kolegu, když odjel na dovolenou, a že podstatu jeho práce znáte. Nikdo vám také nezakazuje si požadovanou činnost dostudovat.

TIP: Spousta znalostí se dnes dá načerpat on-line. Vybírat můžete z široké nabídky kurzů, jejichž výhodou mimo jiné je, že lze pasáže, které jsou vám jasné, přeskakovat, a ty méně známé si přehrávat víckrát.

Mluvte jako oni

Ne ve všech společnostech používají anglické názvy, ovšem angličtina bývá v určitých typech firem běžnou praxí. Například sousloví Account Manager, typické pro reklamní a marketingové agentury a také pro obchodní branži, označuje člověka, který se stará o klientský účet, tedy o jednotlivé klienty, s nimiž nastavuje podmínky spolupráce, vytváří pro ně službu na míru, hlídá její realizaci i dohodnutý rozpočet. Key Account Manager dělá to samé pro klíčové zákazníky. Více se o různých profesích můžete dočíst například v naší encyklopedii.

Pokud odpovídáte na inzerát, vyplatí se své bývalé pozice nazývat stejně jako potenciální zaměstnavatel. Jestliže jste pracovali v zákaznické podpoře, ale nová pozice spadá do Customer Care Support, pojmenujte ji v CV stejně. Jestliže shánějí někoho, kdo bude umět cross-selling nebo upselling, neváhejte použít stejné výrazy, pokud bylo součástí vaší práce nabízet zákazníkům doplňkové produkty nebo novější verze výrobků či služeb. Zkrátka mluvte ve svém životopisu či motivačním dopisu jazykem inzerátu. Personalisté totiž životopisy málokdy zkoumají do detailu, hledají spíš klíčová slova, aby vytřídili vhodné kandidáty.  

Stejná krevní skupina

Zda mluvíte stejnou řečí, se pozná také na pohovoru. Pokud budete obeznámeni s termíny z branže, bude to jen dobře, ačkoliv třeba ve všem, co se za nimi skrývá, nemáte velkou praxi. V tom případě buďte upřímní. Nelžete a nepředstírejte, že s „generováním leadů“ máte bohaté zkušenosti, když jsou vaše znalosti převážně teoretické. Pravda by stejně vyšla najevo. Pokud to není klíčové pro inzerovanou pozici, nemusí vadit, že v tom nejste zrovna kovaní. Nevědět však vůbec, o co kráčí, když to bylo napsané v inzerátu, by nepůsobilo dobře.

Také ale platí, že při pohovoru nemusí jít jen o znalost a použití termínů typických pro daný obor. Může jít i o způsob vyjadřování, smysl pro humor nebo vkus. Ten se pozná třeba podle oblečení. Protože i svým oděvem komunikujeme s okolím. Ve firmě věnující se kreativním povoláním ocení originalitu oufitu, zatímco obchodní zástupce by měl působit spíš seriózně, což ale neznamená nudně nebo šedivě.

„Společnou řeč“ můžete najít také na základě hudby či literatury. Uvedete-li to mezi své koníčky, možná na to budete dotázáni. A když se ukáže, že milujete životopisné knihy, dystopické romány nebo žánr fantasy stejně jako váš budoucí šéf, budou to pro vás plusové body.

Nebojte se odpovídat na inzeráty, i když nemáte zkušenost úplně se vším, co zaměstnavatel požaduje. Na Jobs.cz máme spoustu nabídek z nejrůznějších oborů a nyní je skvělá šance najít si skvělý job.

   

 

Další články k tématu

Vyhněte se přihrádce překvalifikovaní

Může to mít celou řadu důvodů, proč žádáte o nižší pozici: potřeba zkusit si trochu jiný obor, vyrovnat se s novou životní situací, dát si pauzu. V tom případě ale hrozí, že se budete zdát personalistům překvalifikovaní. Poradíme, co udělat, aby to nenastalo a působili jste jako vhodný kandidát/ka. Když člověk žádá o místo, na … číst více

3 dobře míněné věci, kterými si pokazíte pohovor

„Cesta do pekla je dlážděna nejlepšími úmysly,“ zní známé rčení. Platí to i pro pracovní pohovor. Myslíte si, že jste skvěle připraveni, ale první dojem si můžete pokazit. Třeba těmito věcmi, které byly původně myšleny dobře. 1. Přehnaná řeč těla Všude se přece píše, jak je důležitý oční kontakt, úsměv, rovná záda, pevný stisk ruky… … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Přečtěte si, jak se s psaním životopisu popasovat. Forma je … číst více

Programátorské CV: pište o projektech, technologiích i o tom, co vás láká do budoucna

O programátory je na trhu pořád obrovský zájem. Až by se mohlo zdát, že CV je v jejich případě jen zbytečný cár papíru. Lidé z praxe to ale vidí úplně jinak! Vyzpovídali jsme 8 IT manažerů a 5 personalistů, kteří nabírají programátory. Shodli se, že jim často chodí příliš stručné, univerzální a snadno zaměnitelné životopisy, … číst více