Měli kanceláře už staří Římané? Kdy byl poslán první mail? Máme pro vás malý letní kvíz z historie kanceláří

Jestli se v práci přes léto drobet nudíte a zaměstnává vás hlavně hádka s kolegy o to, jestli klimatizace poběží na čtyřku nebo na sedmičku, zkuste odpovědět na otázky z našeho kvízu. Dozvíte se přitom 100 +1 zajímavostí o historii kanceláří. Dobře, sto jedna jich zas nebude, ale i tak můžete celkem zábavně i užitečně utlouct trochu času.

1. Měli kanceláře už ve starověkém Římě?

  • a) Ne, žádné kancelářské práce Římané nevykonávali.
  • b) Ano, určité formy kanceláří měli, sídlili v nich například správní orgány.
  • c) Ne, tehdejší úředníci pracovali doma, takže vlastně byli už tehdy na home office.

2. Jednou z prvních kancelářských budov, předchůdkyň těch dnešních, bylo sídlo Britské východoindické společnosti v Londýně, které v roce 1729 podstoupilo velkolepou přestavbu: v interiéru mohli zaměstnanci i návštěvníci obdivovat ručně vyřezávaný nábytek nebo honosné obrazy a sochy. Židle ředitele společnosti tehdy připomínala:

  • a) Toaletu, protože při odkrytí poklopu jí skutečně byla, aby ředitele konání potřeby nezdržovalo od práce.
  • b) Loď coby symbol mezinárodního obchodu, kterým se společnost zabývala.
  • c) Královský trůn, aby bylo jasné, kdo je tady nejvýš postaven.

3. Nárůst počtu kancelářských budov si v průběhu 18. a 19. století vynutila průmyslová revoluce. Díky ní se výrobní podniky mnohonásobně rozrostly a s nimi se rozbujela i jejich administrativa. Přelomovým okamžikem pro práci v kancelářích byl vynález psacího stroje. Ve kterém roce byl patentován?

  • a) 1799
  • b) 1868
  • c) 1902

4. S počátky psacího stroje souvisí dnešní rozvržení klávesnice. Rozmístění písmen známé jako QWERTY (písmena zprava v řadě pod čísly) si však jednotlivé země lehce upravovaly, aby více vyhovovalo jejich jazyku. Například Francouzi mají AZERTY. My máme QWERTZ. Proč?

  • a) Protože písmeno Z se v češtině vyskytuje častěji než Y, takže je nahoře, aby se pohodlněji mačkalo.
  • b) Omylem, protože ve Zbrojovce Brno, kde se psací stroje vyráběly od 30. let, udělali při zavádění do výroby chybu a už to tak zůstalo.
  • c) Protože jsme byli součást Rakouska-Uherska a v němčině se Y téměř nepoužívá, takže bylo odsunuto na poslední řádek.

5. Při vyslovení výrazu „open space“ se leckomu ježí vlasy hrůzou. V Česku ho máme spojený zejména s několika posledními dekádami. Kdy ale začaly být kanceláře v USA a v Evropě uspořádány jako open space poprvé?

  • a) na začátku 20. století
  • b) po druhé světové válce
  • c) v 80. letech 20. století

6. Open space šetřil místo i peníze. Bylo v něm ale příliš mnoho hluku a příliš málo soukromí. Proto se od sebe stoly začaly v 60. letech oddělovat různými mobilními přepážkami. Bohužel se tento nápad poněkud zvrtnul, když se pracovníci s rozmachem osobních počítačů oddělovali stěnami hned z několika stran a byli „naštosováni v kukaních“ vedle sebe. Jak se anglicky takové dispozici kanceláří slangově říkalo?

  • a) square incubator
  • b) rabbit hutch
  • c) cubical farm

7. Když poslal Samuel Morse v roce 1844 první zprávu svým telegrafem, zněla: „What hath God wrought“, tedy „Co Bůh vykonal“. Citát z Bible. Když posílal programátor Ray Tomlinson první email, bylo to něco jako QWERRTYIOP, zkrátka testovací zráva bez významu. Ve kterém roce to bylo?

  • a) 1966
  • b) 1971
  • c) 1980

Správné odpovědi: 1 b, 2 c, 3b, 4c, 5a, 6c, 7b

Přes léto trh práce sice malinko pospává, ale úplně nespí. I během prázdnin se vyplatí tu a tam procházet moře nabídek, které pro vás na Jobs.cz máme.

Další články k tématu

Firmu rozjela se třemi dětmi za zády

Když kamarádka z Ameriky vytáhla svačinu z barevné látkové kapsy místo igelitového pytlíku, Magdalénu Hájkovou to okamžitě zaujalo. „Udělala jsem si průzkum trhu a zjistila, že u nás nic podobného není. Navrhla jsem to kamarádce, která tehdy sháněla práci. Nakonec jsem se do projektu ekologických svačinových kapes pustila sama,“ říká Magdaléna Hájková. ↑ Magdalena Hájková, zakladatelka firmy … číst více

5 nej kariérních článků, které stojí za přečtení

Jaké kariérní tipy má cenu číst? Inspirujte se tím, co čtou ostatní. Vybrali jsme pro vás články, které vás na Jobs.cz nedávno výrazně zaujaly. Nahlédněte do kanceláří předních českých technologických firem a hned potom zjistěte, čím odsuzujete své CV k vyhození do koše. Když vám firma po měsíci odpoví, nezabijte své šance už první větou, … číst více

Návrat z dovolené. Jak na postupný restart?

Opětovný přechod na pracovní režim nemusí být po několika týdnech volna snadný. Před námi je hora nevyřízených emailů a úkolů a do toho je člověk ještě tak nějak malátný a do ničeho se mu dvakrát nechce. Co můžete udělat, abyste se dostali pozvolna opět do tempa? Čas dovolených postupně končí, ale řada lidí se na … číst více

Mám říct šéfovi, že mi něco vadí? Ano. Tady jsou tipy, jak na to jít

Řídit lidi není lehká práce. Někdo to zvládá dobře, jiný moc ne. I šéfové dělají chyby. Ostatně i podřízení, a tak není potřeba ohrazovat se vůči vedoucímu kvůli každé prkotině. Někdy se ale určité situace často opakují nebo zkrátka šéfovo nesprávné chování překročí únosnou míru. Pak je na místě se ozvat. Neustále mě kontroluje Někteří … číst více