„Kalhoty jsou pro každého vozíčkáře nejproblematičtější částí garderoby. Běžné kalhoty jsou ušité na stojícího člověka a předpokládají, že malé nepohodlí při krátkodobém sezení zvládnete,“ vysvětluje Martina Václavíková.
Vozíčkářské kalhoty
„Naše kalhoty mají kromě speciálního vytvarovaného sedu spoustu drobných detailů, jako jsou dlouhé zipy, guma v pase, jinak umístěné kapsy, speciální pevná poutka pro oblékání, prodloužené nohavice nebo háčky místo knoflíků,“ říká podnikatelka. Takové kalhoty jsou pohodlnější a přispívají k větší soběstačnosti a sebejistotě hendikepovaného.
Semináře pro začínající podnikatele zdarma
Projekt Rozjezdy pořádá společnost T-Mobile. Kdo uvažuje o startu vlastního podnikání, může se v průběhu května a června zdarma zúčastnit některého z regionálních celodenních seminářů. Na nich se dozví, jak rozjet podnikání a na co si dát pozor. Nejbližší seminář Rozjezdů se koná 22. května v Plzni.
Mít den podle svého
Martina Václavíková začala podnikat proto, že ji nebavilo chodit do práce jen kvůli penězům. Také si konečně mohla zorganizovat pracovní den po svém – tak, aby z něj dostala maximum. „Každý člověk má svá časová okna a do těch jsem se v zaměstnání nemohla dostat. Člověk musí přijít a odejít, přizpůsobit se poradám, úkolům, termínům, které vám stanovuje někdo druhý,“ říká podnikatelka.
Bez pracovní doby
Proto ani nezná pracovní dobu. „Dělám to, co mě baví, dělám to ráda a proto, že chci. Je mi jedno, jestli pracuji 8 nebo 10 hodin. Když mě napadne nějaká skvělá myšlenka, dokážu pracovat v kuse celý den až do noci a pak si dám klidně dva dny volno.“ A proto by ani nešla do zaměstnání, kdyby jí ho teď nabídli, pokud by tedy „nešlo o život”. Jako OSVČ je šťastnější.
Stále chodí noví zákazníci
Martina by si přála, aby se kalhoty prodávaly lépe. „Podle plánů a předpokladů jsem očekávala touto dobou zhruba dvojnásobné tržby oproti skutečnosti, ale i tak hodnotím vývoj pozitivně. Každý měsíc přichází na e-shop noví a noví zákazníci, což mi dává jistotu, že ještě stále o našich produktech ví jen zlomek české populace.“
Chce vytvořit místa pro vozíčkáře
Martina Václavíková má totiž velké plány: chce prodávat i v zahraničí a vytvořit pracovní místa pro samotné vozíčkáře. „Vozíčkáři by mohli sami být nejen zaměstnanci, ale hlavně tvůrci celé kolekce.“ Ráda by se se zbožím dostala i do Rakouska, ale uznává, že je to velký kus práce – od přípravy cizojazyčného webu, popisu všeho zboží, zahájení obchodních aktivit za hranicemi. „Zatím na to nemám kapacitu, ale už začínám podnikat první kroky. Věřím, že tento trh by celou firmu posunul výrazně kupředu.“
Markéta Kaclová