Máte během svátků dovolenou a sami pracovat nemusíte? Podívejte se, jak se s prací potýkají hrdinové filmů a seriálů. Pobavíte se, ale možná vám i zatrne. Snímky přinášejí mimo jiné zprávu o tom, jak se svět práce proměňuje.

Vánoční svátky mají daný průběh se dvěma vrcholy. Mezi nimi si řada lidí bere dovolenou, čímž získá více než týden volna v kuse. Zatímco čas do Štědrého dne bývá dobou shonu, kdy se musí stihnout dokončit vše v práci i přípravy na Ježíška, po večeru vzájemného obdarování nastává většinou doba charakteristická chozením v pyžamu až do oběda, likvidací cukroví a celkově línějším režimem, který může někdy přerůst v nudu.
Bude-li to váš případ, podívejte se na filmy a seriály, v nichž hraje zaměstnání hrdinů zásadní roli. Ať už se příběhy odehrávají přímo v pracovním prostředí, nebo práce osudy hlavních postav podstatně ovlivňuje, je to zdrojem pobavení, ale i zamyšlení nad tím, co pro různé vrstvy společnosti svět práce znamená a jaké nároky na ně klade.
Ve při
Letošní seriálový hit o tom, jak frustrace nejen z nenaplňující pracovního života pohání dva lidi k nesmiřitelné pomstě. Děj se odehrává v Los Angeles a každý z hrdinů je z jiné asijské menšiny. Každý je také v jiné situaci – podnikatelka Amy nemá o peníze nouzi, zatímco údržbář Danny s penězi tak tak vystačí. Přesto si oba v práci a vlastně v celém svém životě připadají jako chyceni v pasti. S o to větší vášní začnou svoji vynalézavost používat ke vzájemné pomstě po té, co se náhodou srazí na parkovišti u supermarketu. Pocity ženoucí hrdiny dopředu, nejsou bohužel leckomu cizí. Humor, který to celé generuje, určitě nepatří do kategorie laskavých. Jenže díky tomu jsou motivace postav mrazivě pravdivé.
Parazit
Tenhle jihokorejský film z roku 2019 je z podobného těsta. Tváří se jako komedie, ale jen v první půlce. Čím víc se blíží do finále, tím nabývá temnějších obrysů a přechází do dramatu s prvky thrilleru. Chudá korejská rodina obývající nevábný suterén v chudinské čtvrti se vetře v roli různých zaměstnanců – hospodyně, řidiče, vyučující dětí – do domu boháče. Rychle si získá přízeň majetných a naivních lidí a „přisaje se“ na jejich luxusní příbytek. Situace se však zkomplikuje ve chvíli, kdy zjistí, že s touhle myšlenkou nepřišla jako první. Film oceněný Zlatou palmou na festivalu v Cannes je zábavným a zároveň znepokojujícím nasvícením hierarchizované třídní společnosti.
Šílenci z Manhattanu
Seriál (2007 až 2015) ověnčený Zlatými glóby i cenami Emmy přináší prostředí americké fiktivní reklamní agentury 60. let, kde muži – „chlapáci“ v oblecích – běžně popíjejí už v deset dopoledne a ženy s vyčesanými drdoly pobíhají po kancelářích na vysokých podpatcích. Svět reklamy a jejich tvůrců je podmanivý a přitažlivý, ale stejně jako konzum, který propaguje, nepřináší opravdové uspokojení. Dějové linky však nepostrádají drama a spád. Jednou z nejvýraznějších postav je antihrdina Don Draper, skrývající svou minulost, mimořádně talentovaný kreativec, který je ovšem obdařen také zhoubnou poživačností a zkažeností. Přesto jeho vnitřní rozpory vzbuzují dostatek empatie, aby mu mohl divák porozumět.
Kobry a užovky
Drama Jana Prušinovského vypráví o dvou bratrech na malém městě. Zatímco jednomu z nich se naskytne příležitost „udělat kariéru“ v roli vedoucího obchodu s oděvy, jeho bratr mu společenský vzestup neustále komplikuje. Fetuje, krade a dostává se do průšvihů, z nichž ho spořádanější bratr musí každou chvilku tahat. Snaha „kladného“ hrdiny zajistit si lepší život, má však trpké vyústění. V hlavních rolích se předvedli Matěj a Kryštof Hádkovi. Oba za svůj výkon získali Českého lva. S dalšími čtyřmi proměněnými nominacemi se snímek stal nejúspěšnějším filmem roku 2015.
Kancl
Začalo to v roce 2001 skoro jako britský propadák s proklatě nízkou sledovaností, aby byl Kancl posléze prodán do desítek zemí, přičemž americký remake přinesl vlastní dějovou linku. Za původní britskou sérií stál komik Ricky Gervais a Stephen Merchant. Seriál natočili formou fiktivního dokumentu, do něhož není dodáván smích publika. Navozuje tak dojem, jakoby se diváci účastnili trapných scén v jedné anglické pobočce v přímém přenosu. Trapasy má zhusta na svědomí vedoucí David Brent (Gervais). Jeho snaha motivovat zaměstnance a získat si je na svoji stranu, má neomalené a neohrabané projevy na hranici absurdity i únosnosti. Kancl nenabízí humor pro každého, s originální nadsázkou však popisuje kancelářské postavičky i džungli jejich pracovně-soukromých vztahů.
Od devíti do pěti
Tahle americká filmová komedie nejspíš upadla v zapomnění, o žádný kultovní snímek se nejedná. Přesto má zejména pro zaměstnané ženy své kouzlo dodnes, ačkoliv vznikl už v roce 1980. Vypráví příběh tří sekretářek, které pracují pro nesnesitelně šovinistického a neschopného šéfa. Souhrou náhod se začnou domnívat, že nenáviděného muže omylem otrávily jedem na krysy. Ve snaze vše napravit se dopustí opravdového zločinu, načež už nemůžou couvnout. Taškařice, která ovšem poukazuje na tehdejší postavení žen v kancelářích, vyústí ve spravedlivý happy end.
Klidné svátky a mnoho nejen pracovních úspěchů do dalšího roku vám přeje Jobs.cz.